Møt damene bak Norges største digitale reiselivskonferanse
Norwegian Digital Travel Conference arrangeres i Kristiansand for syvende året på rad. Synnøve Elisabeth Aabrekk og Bodil Sandøy Tveitan er damene bak konferansen. Foto: USUS.
24. – 25. september arrangeres Norges største digitale reiselivskonferanse i Kristiansand. Arrangørene tror teknologi kan løse utfordringer i reiselivbransjen.
Synnøve Elisabeth Aabrekk og Bodil Sandøy Tveitan jobber i USUS. Aabrekk som daglig leder, og Sandøy Tveitan som digitalsjef. USUS er ansvarlig for opplevelses-, kultur- og reiselivsbedrifter på Sørlandet, og arrangerte Norwegian Digital Travel Conference for første gang i 2012 med stor suksess.
Nivået og kvaliteten på konferansen har vokst og konferansen har blitt den viktigste møteplassen for å holde seg oppdatert på digital markedsføring og bruk av teknologi i reiselivsbransjen.
– Vi arrangerer nå vår syvende konferanse i rekken og ønsker å levere det siste og beste innenfor temaet til våre partnere. Vi ser at det er et behov for ny digital kunnskap blant kultur, opplevelses og reiselivsbedrifter i hele landet, og ønsker å tilby alle å delta. Det er hyggelig å møte kollegaer fra hele landet, dele erfaringer og ideer. Vi har alle samme målsetting; Norge skal være et fantastisk land å besøke, bo i og drive virksomhet i, sier Aabrekk.
Store forventninger til konferansen
– Vi er jo våre største kritikere, og har selvsagt store forventinger til konferansen. Det viktigste for oss er at konferansen oppleves å ha stor nytteverdi for deltagerne. Akkurat det er ikke bare enkelt da aktørene er på svært ulike stadier i digital modenhet. Vi har derfor forsøkt å gi deltagerne et konkret innblikk i hvilke endringer som kommer og hvilke konsekvenser dette har for akkurat din bedrift samtidig som det gis rom for refleksjon og litt større visjonære tanker. En svært viktig del av konferansen er paralellsporene, der man går dypere inn i ulike tema. Her er målsettingen at deltagerne går hjem med kunnskap som de umiddelbart kan implementere i sin bedrift, sier Aabrekk.
Digitalisering er et "must"
Sandøy Tveitan mener det ikke er snakk om fordeler ved å bruke teknologi og digitalisering i reiselivsbransjen lenger, det er heller et spørsmål om man klarer seg om en ikke gjør det.
– Gjestene våre har skyhøye forventninger til oss digitalt, og velger raskt bort opplevelser som ikke er enkle å planlegge og booke. Når det er sagt, så er det store muligheter for de som utnytter tilgjengelig teknologi. Mange i reiselivsbransjen sliter med lønnsomheten, men rett bruk av teknologi kan definitivt være med og øke marginene. Reiselivet må imidlertid innse at det krever investeringer i både verktøy, kompetanse og ikke minst tid, sier Sandøy Tveitan.
Sandøy Tveitan tror på en balanse mellom det menneskelige og automatisering i reiselivsbransjen:
– Jeg tror at vår næring har litt andre utfordringer enn mange andre bransjer når det gjelder digitalisering. Mens enkelte bransjer nærmest står i fare for å erstattes av maskiner fullstendig, vil vår næring alltid i stor grad være avhengig av menneskelige ressurser. De reiselivsbedriftene som finner den rette balansen mellom det menneskelige og automatisering tror jeg står igjen som vinnerne. At en digitaliserer rutineoppgaver, men forsterker den menneskelige faktoren som gjør akkurat DIN opplevelse unik, avslutter Sandøy Tveitan.
De fem største digitale reiselivstrendene akkurat nå
Aabrekk og Sandøy Tveitan spår blant annet teknologi kan brukes til å løse utfordringene i reiselivsbransjen knyttet til bærekraft, klima og overturisme på enkelte steder:
1. At de store gigantene som Facebook, Google, booking.com airbnb mfl. blir større og får mer makt gjennom en vanvittig kundeinnsikt og forsterket avhengighet fra og eierskap til sine kunder. Data er det nye gullet. Og kunstig intelligens brukes for å håndtere dataene. Gapet mellom de store og de små når det gjelder digitalisering øker.
2. Travel tech utvikler seg FORT, og den største utviklingen på dette skjer i Kina.
3. Mye av kundedialogen er i ferd med å flytte seg over på ulike meldingstjenester (feks messenger)
4. Ulike tjenester styrt av stemmen vår har kommet mye lengre utenfor Norge, men dette tror jeg kommer for fullt i Norge også veldig snart.
5. Sist, men ikke minst, hvordan vi kan bruke teknologi til å løse noen av utfordringene vi nå har knyttet til bærekraft, klima og overturisme enkelte steder.
Techpoint og Techpoint Travel er Norges raskest voksende tech- og næringslivskonferanse. Her møtes bedriftsledere på tvers av bransjer for å lære og inspirere hverandre om digitale trender og muligheter for norsk reiseliv.