Det gikk ikke mange dagene etter 12. mars før Kampen Bistro startet med takeaway, og når skjenkestoppen startet, økte de raskt tilbudet av alkoholfrie drinker og et juicealternativer. Foto: Kampen Bistro.
Kampen Bistro tror korona vil sette langvarige endringer i bransjen, og gjør nå permanente endringer for å omstille seg til en ny virkelighet.
− Jeg tror ikke vi vil se store fester eller lukkede tilstelninger der gjestene kan vandre fritt rundt i lokalet på en god stund. Den tiden er forbi, i hvert fall midlertidig. Derfor legger vi til rette for god avstand, og å lage et hyggelig og tryggere miljø. Det vil føre til at vi vil ha lavere omsetning, men kanskje litt mer fornøyde gjester, konstaterer daglige leder Kristian Tinnen ved Kampen Bistro.
Han tror serveringsbransjen vil gå vekk fra et mantra som har preget næringen en stund, nemlig å jage høyest mulig omsetning. Det paradoksale i dette, påpeker Tinnen, er at kostnadene gjerne øker mer med økt omsetning. På den andre siden av koronaen kan det derfor være et sjakktrekk å legge opp til litt lavere inntjening:
− For Kampen Bistro kan en slik tilnærming føre til halvering av omsetningen, men vi vil også halvere kostnadene og mer så. Da vil vi ikke være avhengig av å måtte ha fulle hus til enhver tid. Jeg tror at flere av de som klarer å omstille seg på denne måten vil overleve, sier Tinnen.
Klare oss selv
Da krisen traff landet i mars og bransjen ble pålagt strenge restriksjoner, tok teamet på Kampen Bistro en beslutning om å vinkle alle endringer på en positiv måte. Det gikk ikke mange dagene før de startet med takeaway, og når skjenkestoppen startet, økte de raskt tilbudet av alkoholfrie drinker og et juicealternativer.
Tiltak som Kristian Tinnen mener er viktige
• Forlenging av kompensasjosordningen så lenge det er smitteverntiltak. • Mulighet til å utsette skatter og avgifter så lenge nedstengning pågår. • Lønnsplikt i 2 dager ved permittering • Nedsatt Arbeidsgiveravgift og nedsatt moms • Kompensasjon for uunngåelige lederlønninger. Noen må gjøre en jobb for at bedriften administreres under stenging. • Kompensasjon for tapt varelager. Beholdning som utgår på dato pr 31.12 som revisor bekrefter i beretning.
− Helt fra starten av krisen har vi vært klare på at vi må klare oss selv, og at vi skal være omstillingsvillige. Tror det er litt av suksessen vår, å ha grepet tak i de muligheten som er der, forklarer bistrosjefen.
Tinnen er likevel helt klar på at bransjen trenger hjelp fra myndighetene:
− Vi driver jo steder som lever av at folk møtes, så det er klart at dette er en krise for hele bransjen. At det har kommet kompensasjonsordninger er derfor helt nødvendig, men jeg mener at de som har kommet så langt, treffer skeivt for mange. Vår vurdering har derfor vært at vi må sikre oss selv, sier Tinnen.
Stor støtte i lokalmarkedet
Den populære nabolagsfavoritten retter seg hovedsakelig mot to kundegrupper: de som vil møtes over et glass vin eller en øl, og familier som søker en familievennlig alternativ til middagen hjemme. Tinnen påpeker at den første gruppen naturligvis ikke dukker opp i like stor grad under skjenkestoppen, men at mange av familie- og stamgjestene fortsatt har møtt opp i høst og vinter.
− Vi opplever veldig mye støtte blant gjestene våre. Fra de kommer inn døren til de går, får vi høre at de setter utrolig stor pris på at vi har valgt å holde åpent, sier Tinnen.
− Vi er veldig glade for at folk stiller opp og føler at det er trygt nok til å komme hit for å spise. Tross strenge tiltak har jo folk fortsatt et behov for å møtes, og vi er heldige som har god plass, avslutter daglig leder på Kampen Bistro, Kristian Tinnen.
Gode bookingtall for julen, men strekk i laget
Situasjonsanalyse for norsk reiseliv
Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse november 2024