Tom Anker Skrede, reiselivssjef i Visit Ålesund og Sunnmøre, er optimistisk på vegne av sin region når det gjelder fremtidige gjestebesøk. Foto: Visit Ålesund og Sunnmøre.
Det har vært en overraskende grei høst for reiselivet i Møre og Romsdal. Denne reiselivssjefen tror at gjestene vil kreve mer av et opphold etter korona.
I våre medlemsundersøkelser har reiselivsbedrifter i Møre og Romsdal gjort litt bedre enn andre landsdeler i høst. Reiselivssjef i Visit Ålesund og Sunnmøre Tom Anker Skrede bekrefter at høsten har vært overraskende positiv for mange i regionen.
– Både i sommer og til dels i høst har vi hatt mer trafikk enn forventet på forhånd, spesielt i oktober, sier han.
Reiselivssjefen tror de kan ha fanget opp noen av de som ønsket seg til destinasjoner som Lofoten, men fant ut at de ikke trengte å reise så langt.
– Jeg tror det kommer av at Møre og Romsdal har spennende og kjente reiselivsikon som verdsarvfjorden Geiranger, Jugendstilbyen Ålesund, Trollstigen og Atlanterhavsveien å by på, men også mer ukjente og uoppdagede attraksjonene som Misundtrappene, Urkeegga, Ona og mange flere å tilby de som ønsker å utforske. I tillegg har vi jobbet masse med markedsføring og inspirasjon mot det norske markedet, konstaterer Anker Skrede.
Best i landet
Ifølge Anker Skrede, viser tallene at Møre og Romsdal har vært best i landet på å hente inn trafikk fra utenfor fylket.
– Det kommer av summen av hva hver enkelt bedrift har gjort for å markedsføre seg. I tillegg har vi et fylke som er veldig pro-reiseliv og ønsker å bidra til vekst. De har bevilget midler som har gjort at vi kan jobbe knallhardt med å markedsføre regionen vår, konkluderer Anker Skrede.
Lærdommer fra korona
Visit Ålesund lærte spesielt to ting fra koronakrisen: Å være forberedt, og å jobbe mer for at gjester skal legge igjen mer penger når de er på besøk.
– På grunn av situasjonen og smitteverntiltakene viste vi ikke hvordan sommeren ville bli. Det var nok ikke alle som hadde tilstrekkelig med personale på jobb. Nå har vi erfaring, og kan levere et langt bedre produkt dersom det blir en ny runde med dette, konstaterer reiselivssjefen.
I tiden etter pandemien tror Visit-sjefen at vi kanskje kommer til reise litt sjeldnere, men bruke litt mer per tur og samtidig ha større forventninger til hva man skal gjøre og oppleve i ferien.
– Jeg tror at de reisende vil være langt mer bevisste i tiden fremover enn før. Det vil være opptatt av bærekraftig reising, og forvente å komme hjem å ha lært noe og kanskje også bidratt til lokalsamfunnet på en eller annen måte. Det er en spennende turist som kommer fremover, sier han.
Visit-selskaper etter korona
På spørsmål om destinasjonsselskapenes rolle i etterkant av korona, mener Anker Skrede at han allerede ser endringer på gang.
– Slik vi ser det så blir det langt mer fokus på både produkt- og destinasjonsutvikling i samarbeid med medlemsbedriftene. Vi må gjøre det enda lettere for gjester å bli inspirert til å kjøpe sammensatte produkter. Da handler det om å identifisere hva man mangler i en gitt region eller område for at pakken skal bli komplett, sier han.
I mer umiddelbar fremtid gleder reiselivssjefen i Ålesund seg til vinter- og vårsesongen. I Ålesund åpner et bybad midt i sentrum, og gjennom et alpesamarbeid kan gjester benytte seg av samme skikort flere steder i området. Det mangler heller ikke på fjelltopper å bestige.
– Strandafjellet er jo kåret til Norges beste skisenter for frikjøring, og i Sunnmørsalpene er helt fantastiske for vår- og toppturer. Vi er et fylke som er skapt for opplevelser, har fantastisk fjordlandskap og varierte og godeovernattingssteder og restauranter, avslutter en entusiastisk reiselivssjef.
Gode bookingtall for julen, men strekk i laget
Situasjonsanalyse for norsk reiseliv
Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse november 2024