Helt siden 1993 har verdens tøffeste alpinister skapt historiske idrettsøyeblikk i Kvitfjell med hele verden som tilskuere. Det skaper stolthet i bygda, og gjør at enda flere vil besøke regionen.
I denne reiselivslederen har vi tatt en prat med Ole Kristian Kirkerud, daglig leder i World Cup Kvitfjell, om hvilken betydning idrettsarrangementet har for kommunen, bygdas innbyggere og destinasjonsutvikling:
— Det hele startet i 1993 og skulle være en oppkjøring til OL på hjemmebane i 1994. Nå har World Cup Kvitfjell blitt en klassiker i internasjonal alpinsport med over 50 millioner TV-tilskuere fra hele verden. Det er klart det gjør noe med bygda, og hele regionens attraktivitet, sier Kirkerud, og legger til:
— De som bor her er stolte over å ha dette verdenskjente arrangementet i sin bygd, og kommunen bruker det i sin markedsføring for å rekruttere flere arbeidstakere til bygda.
Reiselivet og idretten slår seg sammen
Snowballkonferansen fremstår i 2023 i ny drakt som en del av World Cup-arrangementet i Kvitfjell, og næringslivsuka Summit Kvitfjell. Dette er et spennende samarbeidsprosjekt der reiseliv og idretten har slått seg sammen for å tiltrekke seg enda flere gjester - både til konferansen og til World Cup Kvitfjell, som ferier 30 år i år.
— Vår visjon er at vi skal skape fremtidens World cup-opplevelser. Vi har en ambisjon om å få enda flere store arrangementer til Hafjell og Kvitfjell, og vi bygger masse rundt arrangementene for å få flere tilreisende til å komme. Vi samarbeider tett med Visit Lillehammer, som Summit Kvitfjell er et resultat av, for å utvikle regionen videre. Det er et enormt markedspotensial for å få flere besøkende hit, men da gjelder det å være innovative og få til et bredere samarbeid, sier Kirkerud.
— Som 17. Mai på Kvitfjell
Kirkerud kan fortelle at World Cup Kvitfjell genererer store ringvirkninger og bidrar til destinasjonsutvikling:
— Arrangementet skaper liv i bygda, det blir som 17. Mai. Alle restauranter, kafèer og overnattingsbedrifter har all time high omsetning de dagene arrangementet foregår. Det er mange aktører involvert, mange sysselsatte og vi bruker flest mulig lokale leverandører innen mat og drikke. Det vi driver med er destinasjonsutvikling til glede for både lokalbefolkningen og tilreisende, sier Kirkerud.
Et grønt arrangement i hvitt landskap
Kirkerud forteller at World Cup Kvitfjell jobber målrettet for å bli en kunnskapsaktør innen bærekraft - en foregangs-HUB for andre arrangører:
— Vi må være innovative og utfordre oss selv og våre samarbeidspartnere for å sikre at vi får et mest mulig grønt arrangement. I samarbeid med Innovasjon Norge bygger vi opp viktig arrangementskompetanse for miljø og bærekraft som andre arrangører av store arrangementer kan lære av. Vi er opptatt av sirkulærøkonomi; å gjenbruke materialer som for eksempel sikringsutstyr. Ingen grep er for små eller for store for oss, sier Kirkerud.
Gleder seg til å ønske de tøffeste damene velkommen
World Cup feirer 30 år i år og det skal feires! I år er det for første gang jentene som er i fokus.
— Vi gleder oss til 30-års jubileum. Mellom foredragene på Summit Kvitfjell får vi se de kvinnelige World Cup-utøverne konkurrere i Super G. Det er på tide, og vi gleder oss til å ønske de tøffeste damene velkommen til Kvitfjell. De kommer til å tiltrekke enda flere gjester til Kvitfjell. Det er jeg helt sikker på, avslutter Kirkerud.
Reiselivslederen er en intervjuserie hvor du blir kjent med spennende ledere i norske reiselivsbedrifter som er medlemmer hos oss. Her finner du de nyeste intervjuene.
Reiselivssjefen i Lillehammer er ikke redd for å tenke stort og utradisjonelt når hun skal stake ut retningen for en av Norges mest populære reiselivsregioner.