Torunn Tronsvang, Up Norway: – Vi vil ta tilbake makten fra de internasjonale OTA-ene
Torunn Tronsvang, Up Norway.
– Vi ønsker å ta tilbake makten fra de internasjonale OTA-ene, og bidra til bærekraftig turistutvikling i Norge.
Torunn Tronsvang, Up Norway.
– Vi ønsker å ta tilbake makten fra de internasjonale OTA-ene, og bidra til bærekraftig turistutvikling i Norge.
Siden jeg startet med Up Norway fulltid i oktober i fjor, har det å utvikle selskapet i en retning som gjør at vi lykkes i å skape verdi, både til kundene våre og til kvalitetstilbydere i norsk reiseliv, vært viktig. Fokuset vårt ligger på å bruke teknologi på en ny måte for å tilby de reisende en helt unik reiseopplevelse, og ved å generere økt salg til tilbyderne. Vi ønsker å ta tilbake makten fra de internasjonale OTA-ene (Online Travel Agents), og bidra til bærekraftig turistutvikling i Norge.
Jeg er stolt og ydmyk over å ha lykkes i å skape et forretningskonsept som har blitt heiet frem av både Innovasjon Norge, Forskningsrådet, NHO Reiseliv og en rekke aktører i bransjen. Nå gjelder det å kjøre på med full speed for å vise at vi er verdt tilliten. Jeg har lenge hatt stor tro på at reiser som kombinerer tilbudet til Den Norske Turistforening, De Historiske, Nasjonale Turistveier og aktiviteter i norsk natur, har stort salgspotensial hos internasjonale, individuelle reisende. Jeg synes det er kjempegøy at vi allerede kort tid etter oppstart har lykkes i å selge flere av denne typen reiser.
Vi har nå kommet til et kritisk punkt hvor rekruttering av nye teammedlemmer er øverst på agendaen. Det vi først og fremst ser etter, er noen som brenner for forretningsideen og visjonen, som skaper tillit hos både kunder og samarbeidspartnere, og som er villig til å gi jernet for at vi skal lykkes.
For å lykkes enda bedre er det viktig at vi raskt får på plass dyktige og motiverte teammedlemmer med kompetanse som gjør at vi vil utmerke oss både innenfor opplevelsesutvikling og system- og markedsutvikling.
I vår forretningsfilosofi ligger et ønske om å nå «de rette» reisende, som er de som ønsker kvalitet fremfor beste pris. Det er de som utgjør grunnlag for bærekraftig reisemålsutvikling. Vel så viktig som miljøaspektet ved bærekraft, er også det økonomiske.
– Klarer vi å matche de reisende med opplevelser som treffer på deres interessefelt, vil betalingsvilligheten være høy. Som et resultat kan vi konkurrere mer på kvalitet enn pris. Torunn Tronsvang, Up Norway
Vi har en gjest vi er i kontakt med nå som har kjøpt en skreddersydd «road trip» mellom Oslo og Bergen. Hun har kun 10 dager til rådighet i Norge, men ønsker å oppleve absolutt alt hva Norge har å by på i løpet av disse dagene. De siste gangene vi har lagt ut bilder fra ulike steder på Instagram, drøyer det ikke lenge før hun tar kontakt gjennom chatfunksjonen i Up-appen og ønsker å legge til disse stedene i sin reiseplan selv om stedene ofte er milevis vekk fra en logisk reiserute mellom øst og vest. Selv Kongsvinger ville hun ha med seg etter vi la ut et bilde fra Kongsvinger festning. Det understreker jo også litt av verdien av markedsføring via sosiale medier.
Hos NHO Reiseliv får man tilgang på kompetente og samarbeidsvillige ressurspersoner.
Det vi har hatt mest suksess med så langt er å lytte til råd fra eksperter på søkeoptimalisering, konvertering og sosiale medier. Videoen som to av våre gjester laget etter en stop over i Oslo, fikk svært høy synlighet da den ble delt av to amerikanske såkalte «influencers».
Min beste Norgesferie er ved Sølensjøen. Her bor vi i en liten tømmerkoie, tenner bål og setter garn ved solnedgang, og lager mat av nattens fangst neste dag. Her finnes langgrunne kritthvite strender man kan padle til, praktfulle fjelltopper å bestige, og et hav av blåbær og multer som gjør enhver skogstur mer nytelsesverdig.
Se også: