Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse mars 2025

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Utsikt fra en hundeslede trukket av seks hunder gjennom et snødekt landskap i Tromsø, med fjell og trær i bakgrunnen.

Illustrasjonsbilde. Foto: Vivek Tedla | Pexels

NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for mars viser at halvparten av reiselivsbedriftene mener markedssituasjonen er tilfredsstillende. Men det er store forskjeller mellom regioner og bransjer.

Flertallet av bedriftene opplever markedssituasjonen som tilfredsstillende eller god, men det er store forskjeller mellom ulike bransjer og regioner. Servering og uteliv opplever krevende tider, og for utelivsbransjen er det liten tro på at dette vil endre seg neste halvår.  

Bookingsituasjonen er stabil sammenlignet med fjoråret, men utelivsbransjen melder om nedgang. 7 av 10 bedrifter forteller at bookingnivået for vinteren er bedre eller på samme nivå som i fjor. 6 av 10 sier de har samme eller bedre nivå på utenlandsbookinger. Det mest økning i utlandsbookinger i Troms, Finnmark og Vestland.   

Nesten halvparten av bedriftene opplever at gjestene legger igjen mindre penger enn før. Det spares særlig på alkohol, dessert og kaffe.  

260 bedrifter har svart på undersøkelsen.  

Innhold:

Oppdatert 11. mars 2025

Markedssituasjon

Store forskjeller i vurdering av markedssituasjonen

De fleste melder om tilfredsstillende eller god markedssituasjon. 33 prosent beskriver situasjonen som god, 50 prosent sier den er tilfredsstillende og 17 prosent beskriver situasjonen som dårlig.  

Innen servering og uteliv oppleves situasjonen dårligere enn i reiselivet som helhet. 21 prosent av serveringsbedriftene og 28 prosent av utelivsbedriftene betegner situasjonen som dårlig.

Optimismen er størst blant bedrifter som driver med opplevelser og kultur. Der sier 44 prosent at situasjonen er god.  

Det er færrest som vurderer markedssituasjonen som god i Buskerud og Innlandet, men det er flest som melder om god markedssituasjon i Troms. 13 prosent melder om god markedssituasjon i Buskerud, mens i Troms sier 60 prosent at situasjonen er god.  

 

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 11. mars 2025

Markedsutsikter

1 av 2 forventer uendret situasjon neste halvår. Men det er store geografiske variasjoner

Halvparten av bedriftene – 49 prosent – forventer at markedssituasjonen holder seg uendret de neste seks månedene. 34 prosent forventer bedring og 17 prosent forventer nedgang. Sommersesongen er høysesong for mange reiselivsbedrifter, og det er ikke unaturlig at mange forventer et oppsving etter en lang vinter.  

Både servering og uteliv opplever en krevende nå-situasjon. Innen serveringsbransjen er det god tro på at situasjonen skal ta seg opp, mens innen uteliv forventer nesten 1 av 3 bedrifter ytterligere forverring.  

Det er færrest som tror på bedret markedssituasjon i Buskerud (6 prosent) og Innlandet (16 prosent), mens det er flest optimister i Nordland (77 prosent) og Troms (56 prosent). Også når det gjelder fremtidsutsikter er det altså store forskjeller mellom regionene.  

 

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 10. februar 2024

Bookingnivå

Stabilt bookingnivå for vinteren

7 av 10 bedrifter forteller at bookingnivået for vinteren er bedre eller på samme nivå som i fjor. Av disse sier 25 prosent at bookingnivået er bedre, mens 43 prosent sier det er uendret. 

26 prosent, eller 1 av 4, melder om dårligere bookingnivå i år sammenlignet med fjoråret.  

Det er flest som opplever bedre bookingtall i hotellbransjen (32 prosent bedre).  

Det er flest som melder om dårligere bookingnivå innen uteliv. I utelivet sier 38 prosent at antall bookinger har gått ned.  

Bookingnivået er best i Troms og Finnmark.  

6 av 10 sier de har samme eller bedre nivå på utenlandsbookinger. Det mest økning i utlandsbookinger i Troms, Finnmark og Vestland.  

Oppdatert 10. januar 2025

Forbruk i reiselivet

Nesten halvparten melder om lavere forbruk

45 prosent av medlemsbedriftene sier at gjestene legger igjen mindre penger enn de gjorde i 2023. I serveringsbransjen sier 54 prosent at gjestene bruker mindre penger. 

 De som opplever at gjestene legger igjen mindre penger, sier det først og fremst spares på inn på alkohol (72 prosent) og på menyvalg som dessert og kaffe (52 prosent). 16 prosent sier at gjestene bruker mindre penger på kulturelle innslag og opplevelser.  

Behov for sommeransatte

7 av 10 reiselivsbedrifter skal ansette sommervikarer i år

Det er stort behov for sommervikarer i reiselivet. NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse viser at hele 72 prosent av bedriftene skal ansette sommervikarer i år. Det er litt flere enn i fjor.

 Undersøkelsen viser at det er stet er særlig behov for kokker, servitører, resepsjonister og rengjøringspersonale.  

Om situasjonsanalysen

NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.

Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider,  oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.


Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: