Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse november 2024

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

sffsa

Illustrasjonsbilde. Foto: Quality Hotel Tønsberg

Det er fortsatt optimisme i norsk reiseliv, og bookingtallene for julebord og juleferie ser bra ut, men det er strekk i laget. Det viser NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for november.

Flere enn åtte av ti medlemsbedrifter sier at markedssituasjonen er god eller tilfredsstillende. Nordland og Troms skiller seg ut med spesielt mange fornøyde medlemsbedrifter. Servering og uteliv utmerker seg med en noe større andel som beskriver markedssituasjonen som dårlig. 

68 prosent sier at bookingnivået for juleferien er bedre eller uendret sammenlignet med samme periode i fjor, og 64 prosent sier det samme når det gjelder julebord. 

333 bedrifter har svart på undersøkelsen.  

Innhold:

Oppdatert 8. november 2024

Markedssituasjon

Åtte av ti er fornøyde med markedssituasjonen

Flere enn åtte av ti sier at markedssituasjonen er god eller tilfredsstillende. 57 prosent sier at markedssituasjonen er tilfredsstillende, mens 25 prosent svarer at den er god. Det vil si at 82 prosent – flere enn åtte av ti er fornøyd med markedssituasjonen.  

Nordland og Troms skiller seg ut med spesielt god markedssituasjon. 95 prosent i Nordland og 100 prosent i Troms anser markedssituasjonen som god eller tilfredsstillende. 

18 prosent anser markedssituasjonen som dårlig. Det er en økning på fire prosentpoeng fra oktober, men det er den laveste andel negative svar for november måned. Erfaringsmessig er det noe mer pessimisme å spore i reiselivet på høst og vinter. I fjor sa 21 prosent at markedssituasjonen var dårlig, mens i november 2022 var andelen 29 prosent. 

Undersøkelsen viser strekk i laget. I serveringsbransjen er det 22 prosent som sier at markedssituasjonen er dårlig, mens innen uteliv er det 26 prosent som melder om dårlig markedssituasjon.

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 8. november 2024

Markedsutsikter

De fleste forventer uendret markedssituasjon, men opplevelsesbransjen skiller seg ut

Litt over halvparten av medlemsbedriftene forventer at markedssituasjonen holder seg uendret det neste halvåret. 20 prosent forventer økning og 23 prosent forventer nedgang de neste seks månedene. 

Litt over halvparten av medlemsbedriftene forventer at markedssituasjonen holder seg uendret det neste halvåret. 20 prosent forventer økning og 23 prosent forventer nedgang de neste seks månedene. 

Opplevelsesbransjen er særlig optimistisk, med 35 prosent som forventer en bedring eller økning de neste seks månedene. 

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 8. november 2024

Bookingnivå

Syv av ti reiselivsbedrifter har god booking for juleferien, og de fleste har god julebordbooking

68 prosent sier at bookingnivået for juleferien er bedre eller uendret sammenlignet med samme periode i fjor. Troms, Finnmark og Nordland skiller seg ut med størst andel bedrifter som melder om bedre bookingtall. Trøndelag og Vestfold har flest bedrifter med dårligere booking for juleferien.  

64 prosent av medlemsbedriftene melder om bedre eller uendret booking for julebordsesongen.  

Bedrifter i Finnmark, Møre og Romsdal, Rogaland og Agder har best bookingtall. I disse fylkene melder over 70 prosent av medlemsbedriftene om bedre eller uendret julebordbooking. Her skiller Innlandet og Østfold seg ut negativt. I Innlandet melder 34 prosent om lavere bookingtall på julebord, mens i Østfold har 56 prosent lavere bookingtall sammenlignet med i fjor.  

Om situasjonsanalysen

NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.

Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider,  oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.


Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: