Reiselivsbedrifter står sentralt i kriseberedskap
Reiselivsbransjen er en viktig del av beredskapen i kriser. Det er Quality Hotel Olavsgaard ett av mange gode eksempler på.
Reiselivsbransjen er en viktig del av beredskapen i kriser. Det er Quality Hotel Olavsgaard ett av mange gode eksempler på.
Mange reiselivsbedrifter ble hardt rammet da ekstremværet Hans traff Sør-Norge. Mange måtte stenge, og gjester kom ikke frem gunnet ras eller flom.
Reiselivet har også vært en hjelp i krisen, med hoteller som stiller med husrom som beredskapshotell og serveringssteder som tilbyr mat og drikke til ofre og evakuerte - selv i situasjoner der de selv også er rammet.
Blant de mange hotellene som opererer som beredskapshotell under ekstremværet Hans er Quality Hotell Olavsgaard.
– Hotellet og hotelldirektør Ole Kokkin har spilt en utrolig viktig rolle i håndteringen av flomkrisen, understreket Kristin Krohn Devold da hun besøkte beredskapshotellet mandagen etter at Hans først traff Norge.
– Innsatsen dere og mange andre legger ned er en viktig del av kriseberedskapen i Norge, og det er ingen tvil om ar reiselivet vil bli en enda viktigere del av kriseberedskapen i tiden fremover, understreket Devold under besøket.
NHO Reiseliv bistår medlemsbedrifter som er berørt av ekstremværet. Her finner du informasjon til gjester om ekstremværet, samt regler for avbestilling/kansellering.