Reiselysten fortsetter å øke på verdensbasis, samtidig som norsk reiseliv har kraft og mulighet til å krysse nye landegrenser og gjøre Norge mer synlig ute i verden. Økt reiselivseksport kan gi høyere lokal verdiskaping og hjelpe reiselivet med å bane vei for bedre lokalsamfunn og et mer lønnsomt næringsliv.
Økt reiselyst kan imidlertid også sette bærekraftevnen vår under ytterligere press. Derfor må utviklingen styres, og vi som aktører må være med å ta ansvar og tenke nytt på flere fronter. Reiselivets slagkraft er derfor tittelen på årets konferanse.
– Jeg gleder meg veldig til konferansen. Det at Bodø er europeisk kulturhovedstad setter en ekstra spiss på det hele, sier Dagny Øren, bransjesjef i NHO Reiseliv.
Tre hovedtemaer
Norsk opplevelseskonferanse 2024 er delt inn i tre hovedtemaer: eksport og internasjonalisering, regenerative opplevelser og et intelligent og inkluderende reiseliv.
Konferansen åpnes av administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold. Deretter blir det innlegg om den nasjonale eksportsatsingens betydning for reiselivet og norsk natur som eksportvare. Det vil også bli en diskusjon om hvordan vi skal lykkes med økt eksport uten overturisme.
På konferansens dag to spenner temaene fra godt betalende gjester til kunstig intelligens i næringslivet og regenerative opplevelser.
– Det er vanskelig å trekke frem høydepunktene fra et så bredt og fristende program. Men Adapt2Explore er kanskje de jeg gleder meg aller mest til å høre. De har bidratt til å gjøre reise- og opplevelsestilbudet i Nord-Norge mer tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne, og kommer til konferansen for å dele sine 10 råd for å lage et reiseliv for alle, sier Øren.
Big business
Opplevelser er i vinden som aldri før. En ny rapport utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra NHO Reiseliv viser at verdiskapningen i bransjen er mer enn doblet de siste 10 årene, fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022. Med ringvirkningene la bransjen i 2022 grunnlag for totalt 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping og 10 100 arbeidsplasser i hele landet.
Økningen i opplevelsesturisme i Norge er en del av en global trend. I USA var friluftslivsindustriens årlige bidrag til den nasjonale økonomien i 2022 på 1,1 billioner dollar. Det er mer enn olje- og gassutvinning og gruvedrift til sammen.
Menon Economics forventer at aktivitets- og kulturbransjen vil ha en høyere årlig vekst enn reiselivsnæringen som helhet frem mot 2030.
– Norge har alt som skal til for å bli verdensledende på opplevelsesturisme. Å utvikle gode opplevelser i hele landet vil bli viktig for å nå målet om å utvide sesongene og spre turistene til flere steder, sa administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold da rapporten ble lansert.
Utendørs opplevelser skaper store ringvirkninger og viktig verdiskaping i hele Norge. Last ned og les høydepunktene fra rapporten "Utendørs opplevelser i Norge: en verdiskapings- og ringvirkningsanalyse" her.
Nordlyssafari, kajakkpadling, skianlegg og klatreparker. Utendørs opplevelser har eksplodert i popularitet, og verdiskapningen er mer enn doblet på 10 år.
Opplevelser er selve drivkraften for reiselyst, og er med på å bestemme hvor man reiser. Opplevelse bedriftene bidrar også med å skape ringvirkninger for andre bransjer som blant annet overnatting, restaurant, handel, bilutleie og transport.