Markedsføringspris til Snøsøsteren
Nordnorsk Markedsføringspris 2025 går til filmen Snøsøsteren ved regissør Cecilie Mosli og teamet bak den magiske julefortellingen.
Nordnorsk Markedsføringspris 2025 går til filmen Snøsøsteren ved regissør Cecilie Mosli og teamet bak den magiske julefortellingen.
Snøsøsteren er en film etter en bok av forfatteren Maja Lunde og illustratøren Lisa Aisato. Filmen hadde premiere 29. november på Netflix og er hyllet av anmelderne. Snøsøsteren var en av fire julefilmer anbefalt av New York Times, og viser vakre landskap fra Tromsø, Eidkjosen og Kaldfjorden.
– Bilder inspirerer til reiselyst, og vi trenger å få bilder ut for å kunne få gjester inn. Derfor er vi veldig glade for drahjelpen fra Snøsøsteren, sier Terje Theodorsen, styreleder i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.
Nordnorsk markedsføringspris ble delt ut på næringslivskonferansen Nord i Sør i Oslo 7. januar. I juryens begrunnelse heter det:
«Hittil har millioner sett filmen med bilder fra Tromsø-regionen og et flammende nordlys. Til tider har den vært blant de mest sette filmene på Netflix, noe som ytterligere forsterker reiselivsnæringens historiefortelling om nord».
Theodorsen understreker at det viktigste er at reiselivet har kunnskapsrike aktører og kvalitet.
– Men vi har sett at det skrives om filmen i utenlandsk presse og at det snakkes om den i sosiale medier. Bilder og klipp er blitt delt. Det lages også artikler om innspillingsstedet, og jeg forstår dem godt. Dette er blitt en rørende fortelling som toppes med vakre bilder. Nå er det opp til oss selv hvordan vi forvalter dette videre, sier han.
Cecilie Mosli er fra Malangen i Troms og var tydelig på at hun ønsket seg nordover for å spille inn flere av filmscenene.
– Vi vil mot nord, alltid mot nord. Jeg håper nordnorsk næringsliv blir inspirert til å satse mer på samarbeid med filmproduksjoner, for i tillegg til viktig kunst, er det også næring. Vi håper også at vi kan få større og bedre incentivordninger også for norske produksjoner i Norge. Det har hjulpet mange i andre steder i verden til å skape en industri. I tillegg vet vi at det kan bety noe for steder også etter at filmene har hatt premiere, sier hun.
Med fokus på ansvarlighet, lokale kulturer og kvalitet reiser vi mindre, men opplever mer. Vi reiser med hjertet og tar ansvar for både mennesker og natur.
Mange reiselivsbedrifter har sagt sin mening om den foreslåtte turistskatten. Her får du oversikten over hva som skjer videre
– Forslaget er ikke et besøksbidrag, men en ren overnattingsavgift.