Den Nasjonale Vinterkonferansen går av stabelen 6. og 7. mars under Summit Kvitfjell og verdenscupen i alpint.
Viktig Møteplass: Den Nasjonale Vinterkonferansen er en unik arena for å knytte kontakter, bli inspirert av andre og skape ny business, understreker Dagny Øren i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman | NHO Reiseliv
– Summit Kvitfjell er en møteplass for reiseliv, næringsliv og idrett. Det er en unik arena for å knytte kontakter, bli inspirert av andre og skape ny business, sier bransjesjef i NHO Reiseliv Dagny Øren.
Arrangementet er et samarbeid mellom Rada Reiseliv og World Cup Kvitfjell. NHO Reiseliv er en av samarbeidspartnerne.
– Jeg gleder meg utrolig til årets arrangement. Helt siden 1993 har verdens tøffeste alpinister skapt historiske idrettsøyeblikk i Kvitfjell med hele verden som tilskuere. Det skaper stolthet i bygda, og gjør at enda flere vil besøke regionen, sier Øren.
Strategisk reisemålsutvikling på programmet
Nettopp hvordan idrettsarrangement kan bidra til å trekke flere turister er ett av temaene som vil bli diskutert på Kvitfjell disse marsdagene.
Blant annet vil Viktoria Veider-Walser, Executive Director of Kitzbühel Tourism, fortelle om hvordan Kitzbühel har jobbet med strategisk utvikling av reisemålet og markedsføring av dette.
Til Kvitfjell kommer også Therese Sjölundh, CEO i Destinasjon Åre. Hun skal fortelle hvordan Åre har gått fra å være en vinterdestinasjon til å bli en boltreplass for helårseventyr.
Turistskatt under lupen
Et av temaene som opptar reiselivet mest om dagen, er regjeringens forslag om at kommunene skal kunne ta inntil 5 prosent skatt fra overnattingsbedrifter.
Ole Michael Bjørndal fra NHO Reiseliv vil gi oss historien bak forslaget om turistskatt. Han skal belyse politiske løfter, detaljene i forslaget slik det foreligger, og ikke minst hvorfor reiselivsnæringen reagerer så kraftig på det. Foredraget gir et tydelig innblikk i hva som virkelig står på spill for norsk reiselivsnæring
Enormt potensial
Ole Kristian Kirkerud, CEO hos Kvitfjell-Hafjell Alpin, har tidligere vært tydelig på sin visjon om å skape fremtidens World Cup-opplevelser.
Samarbeid med reiselivsnæringen: Det er et enormt potensial for å få flere besøkende hit, men da gjelder det å være innovative og få til et bredt samarbeid med reiselivsnæringen, sier Kirkerud. Foto: World Cup Kvitfjell
– Vi har en ambisjon om å få enda flere store arrangementer til Hafjell og Kvitfjell, og vi bygger masse rundt arrangementene for at flere tilreisende skal komme. Det er et enormt potensial for å få flere besøkende hit, men da gjelder det å være innovative og få til et bredt samarbeid med reiselivsnæringen, sier Kirkerud.
Han får støtte av Dagny Øren fra NHO Reiseliv.
– Det er enormt viktig å styrke samarbeidet mellom reiselivet om lokalsamfunnet, samt å fortsette å styrke merkevaren og dra nytte av den, også utenfor selve World Cup-uken. TV-bildene fra World Cup-arrangementet er en levende reklameplakat for Kvitfjell og Gudbrandsdalen, og reiselivet i regionen kan bli enda bedre til å utnytte denne muligheten, sier hun.
Store ringvirkninger
Styreleder Bjarne Berger i Rada Reiseliv er ikke tvil om at arrangementer gir store ringvirkninger er for regionen.
– I tillegg til de direkte økonomiske ringvirkningene bygger arrangementene identitet og omdømme reiselivsnæringen kan dra nytte av på lang sikt. Derfor er også arrangementer gjennom hele året en av våre strategiske satsninger i Rada Reiseliv, sier Berger.
Techpoint og Techpoint Travel er Norges raskest voksende tech- og næringslivskonferanse. Her møtes bedriftsledere på tvers av bransjer for å lære og inspirere hverandre om digitale trender og muligheter for norsk reiseliv.