7 digitale tips fra Norwegian Digital Travel Conference
Publisert
Vi står i en tid som er definerende for turisme- og reiselivsbransjen, konstaterte Nick Hall under Norwegian Digital Travel Conference 22. september 2020. Les hans råd til reiselivsbedrifter nedenfor. Foto: Skjermbilde fra live-stream.
Koronaepidemien gjør at konkurransen om gjestene er større enn noen gang. Smart bruk av digitale kanaler kan utgjøre forskjellen som frister gjestene til din bedrift, er budskapet fra Norwegian Digital Travel Conference 2020. Her får du ekspertenes tips.
Norwegian Digital Travel Conference er Norges største digitale reiselivskonferanse. Konferansen arrangeres av USUS (tidligere Visit Sørlandet) i samarbeid med Innovasjon Norge og NHO Reiseliv, og ble i år arrangert for åttende gang.
Heldigital konferanse for første gang
På grunn av koronatiltak ble Norwegian Digital Travel Conference gjennomført i 100 % digital form. I stedet for å treffes fysisk i Kristiansand, logget over 300 deltakere på en dedikert konferanseplattform. Her ble de møtt av en egen resepsjon, digitalt utstiller-område, green-screen-studio, en live-scene, interaktive meningsmålinger og private rom der deltakerne kunne treffes til private videomøter.
– For mange har de siste månedene vært preget av mange fargeløse digitale møteplasser, og deltakerne på Norwegian Digital Travel Conference er jo over gjennomsnittet teknisk interesserte. Derfor tok vi hele den digitale verktøykassa i bruk for å skape en sosial digitalkonferanse med plass til samtaler og mingling, i tillegg til inspirerende foredragsholdere fra inn- og utland, forteller Bodil Sandøy Tveitan, digitalrådgiver i USUS og en av programlederne for årets konferanse.
Praktiske digitaltips til en koronarammet bransje
Årets konferanse bød på foredragsholdere fra inn- og utland, som delte praktiske tips om digitale løsninger for reiselivet, inkludert nye verktøy, hvordan lykkes med sosiale medier, digitalstrategi, verdien av virale kampanjer, viktige stopp på den digitale kundereisen og mye mer.
Digitale flater i koronatider: 7 tips fra Norwegian Digital Travel Conference
Tips: Bruk digitale løsninger på gjestenes premisser
Kjenner du målgruppen din og bruker innsikten å skape meningsfulle samtaler i de digitale flatene som gjestene dine foretrekker, kan du skille deg fra konkurrentene og friste gjestene til akkurat din bedrift.
Nick Hall fra Digital Tourism Think Tank på NDTC 2020
Koronapandmien har satt reiselivsverden på hodet, og regjeringens tiltak gjør at konkurransen om gjestene større enn noen gang. Nøkkelen for å friste gjester til akkurat din bedrift avhenger av om du greier å engasjere gjestene på et personlig og emosjonelt plan, var rådet fra Nick Hall i Tourism Think Tank.
– De siste årene har vi sett en drastisk endring i hvordan folk engasjerer seg digitalt. Vi har gått fra push til pull-kommunikasjon, og som forbrukere krever vi personlig tilpasset informasjon. Koronasituasjonen har gjort dette enda tydeligere. Kjenner du målgruppen din og bruker innsikten å skape meningsfulle samtaler i de digitale flatene som gjestene dine foretrekker, kan du skille deg fra konkurrentene og friste gjestene til akkurat din bedrift, understreket Hall i sitt innlegg under Norwegian Digital Travel Conference.
David Merten driver vanligvis med fysiske historiske vandringer i Praha. Da koronaen traff og turistene uteble, endret de konseptet totalt og gikk digitalt. Dette åpnet for at publikum kunne følge vandringen fra hele verden, og kundeprofilen ble totalt endret over natten
– Den fysiske verdenen har blitt begrenset av koronaepidemien. Men den digitale verden er global. Ved å oppgradere konseptet vårt med digitale virkemidler fra film og scene, iblandet interaktivitet fra gamingindustrien, har vi greid å engasjere langt flere enn vil gjorde da vi kun gjennomførte vandringen fysisk. Vi vet at veldig mange av de som har vært med på vandringen sitter klare for å bestille reisen til byen vår så snart det er mulig. De digitale vandringene våre er i essens en interaktiv reklameplakat for hele Praha, fortalte Merten under NDTC.
Bruk sosiale medier til å engasjere og få folk til å drømme. Vær personlig, spill på følelser og vis frem det unike som får folk til å lengte etter å komme på besøk til dere.
Digitalrådgiver Elise Landa på NDTC 2020
Tips: By på deg selv og vis frem tøflene i sosiale meder
Sosiale medier er en stadig viktigere kanal for reiselivsbedrifter som ønsker å nå kundene sine. "Alle" er Facebook, Instagram, SnapChat og YouTube, og reiselivsbransjen har vært dyktig til å utforske mulighetene med å nå ut til gjester gjennom historiefortelling i sosiale kanaler.
Den pengesterke generasjon Z bestemmer seg ofte for reisemål på Instagram, og er du ikke synlig på riktig måte, kan du fort bli glemt.
– Sett gjestens behov først. Du skal tiltrekke, ikke selge. Vær personlig, spill på følelser og vis frem det unike som får folk til å lengte etter å komme på besøk til dere. Er det de myke tøflene på rommet? Eller kanskje utsikten? Og hva med menneskene som møter gjestene dine hver dag? Vis dem frem, engasjer, og få folk til å drømme. Bruk stories og reels og prøv deg frem til det som fungerer for dine gjester, var blant rådene fra digitalrådgiver Elise Landa.
Jo tydeligere vi er i bevisstheten til potensielle gjester nå, desto større er sjansen for at de kommer til Island så snart verden blir normal igjen.
Sigríður Dögg Guðmundsdóttir fra Visit Iceland på NDTC 2020
2020 er det store annerledesåret. Reiselivsbedrifter over hele verden fikk kundegrunnlaget revet bort nesten over natten, men en dag blir verden normal igjen. Derfor må bransjen se fremover, var budskapet fra Sigríður Dögg Guðmundsdóttir og Visit Iceland under Norwegian Digital Travel Conference.
Visit Iceland har fått stor suksess med den virale digitalkampanjen "Let it out". Kampanjen tar opp tråden fra den globale følelsen av oppgitthet rundt korona, og gir folk muligheten til å skrike ut frustrasjonen sin – som deretter spilles av på høyttalere plassert i det islandske landskapet. Budskapet i kampanjen ble sett av over 2 milliarder, men så lenge grensene til Island i praksis er stengt for turister, er det få direkte konverteringer å spore til kampanjen.
–I Visit Iceland ser vi på situasjonen vi er i nå, som en valgkamp. Og den dagen verden blir normal igjen, det er valgdagen. Derfor må vi legge grunnlaget nå. Vi må sørge for at hele verden vet hvor vakkert det er her, og at vi gleder oss til å se dem. Jo tydeligere vi er i bevisstheten til potensielle gjester nå, desto større er sjansen for at de kommer til Island så snart verden blir normal igjen, fortalte Guðmundsdóttir.
Det er umulig å vite hva som funker og hva som ikke funker før du har prøvd. Og ikke ta det personlig når det ikke gjør det.
Anders Hanssen fra Aurora Borealis Observatory på NDTC 2020
Anders Hanssen og opplevesbedriften Aurora Borealis Observatory jobber målrettet med digitale og sosiale medier. Han har i dag 12,5 millioner følgere i sosiale kanaler, og startet markedsføringen lenge før bedriften stod ferdig. Nøkkelen til suksessen er i følge Anders flaks, riktig målretting, analysering, strategi og enda litt mer flaks.
– Vi har verdens beste produkt. Vi har nordlyset som alle vil se. Likevel er det er helt umulig å vite hva slags innhold som går viralt. Mitt beste råd er å prøve seg frem og å bruke tid på å utvikle godt innhold, å poste ofte, og å gå i dybden på statistikken. Dersom jeg ønsker å nå folk i England, poster jeg innhold et par timer før fotballkampene starter. Skal jeg nå folk på Seychellene, nytter det ikke å legge ut innhold når det er midt på natta der. Kjenn kunden din, og gi dem relevant innhold når de er mottakelige, er Hanssens tips til årets NDTC-deltakere.
Tips: Innhold som vekker aktive følelser sprer seg raskest
Innhold som vekker aktive, positive følelser blir promotert i algoritmene som styrer de største sosiale mediene
Dr. Jan Meyer, professor ved IQS School of Management at Universitat Ramon Llull.
Digitale medier hag gjort at den gamle AIDA-modellen for markedsføring med de fire stegene Attention, Interest, Desire og Action er utdatert. I dag har avsenderen langt mindre kontroll over en kampanje. Nå kreves det om lag 11 ulike steg før en forbruker kjøper en vare. Og er det snakk om å bestille en reise, er det enda flere, fortalte markedsføringsprofessor Jan Mayer under Norwegian Digital Travel Conference.
En digital kundereise går ofte via brukergenerert innhold på TripAdvisor og blogger til influencere og utallige instagram- og facebookposter som avsenderen ikke engang vet om. Det samme gjelder virale kampanjer.
– Akkurat derfor er det vanskelig å definere hva som gjør at en kampanje går viralt. Men en ting vi vet, er at mennesker tar beslutninger basert på emosjoner, og at innhold som vekker aktive, positive følelser blir promotert i algoritmene som styrer de største sosiale mediene, understreket Mayer.
Bruk kundereisen og gi gjesten et tilbud de ikke kan si nei til
Steven van Belleghem er professor i markedsføring, ekspert på digitale kundereiser, og har skrevet en rekke bøker om hvordan teknologien vil påvirke fremtidens kundeopplevelser. På Norwegian Digital Travel Conference 2020 delte han innsikt fra sin siste bok, "The Offer you Can't Refuse".
Opplevelsen er målet for gjestene. Men før de kommer frem er de innom en rekke digitale flater. De booker billetter og overntting på nettet, og googler kanskje nærområdet. Disse flatene er en viktig del av kundeopplevelsen, understreket Belleghem i sitt innlegg.
Som forbrukere forventer vi alle at tjenester tilpasser seg oss og gir verdi. Det er akkurat dette vi må gi gjestene.
Steven van Belleghem, forfatter og foredragsholder på NDTC 2020
– Vi kan ikke snakke om offine og online verdener lenger. Offline henger sammen med online og omvendt. Vi bor i en hybridverden, og alle ting vi opplever som fysisk, har minst ett digitalt, usynlig lag i seg. Som forbrukere forventer vi alle at tjenester tilpasser seg oss og gir verdi, det er akkurat det vi må gi gjestene, sier han.
Belleghem gir følgende oppskrift til hvordan du kan tilby gjestene en god opplevelse:
– Drøm deg frem til den ideelle kundeopplevelsen, den beste reiseopplevelsen du selv kunne hatt ved din bedrift. Fremstill det i et skjema. Så snur du det på holdet, og spør deg selv. Hvordan kan jeg skape dette? Gjør det. Og vis at du har fleksibilitet for å møte gjesten på sine premisser. Da er du langt på vei til å levere et tilbud som gjesten rett og slett ikke kan si nei til.