Husky-kafé ble storsuksess i koronakrisen, men digital omstilling er en viktig faktor i å nå norske markeder. Foto: Norsk villmarkssenter.
Etter 30 år med drift tvang koronakrisen Tromsø Villmarkssenter til å tenke helt nytt. Nå deltar de på Norwegian Digital Travel Conference for å få inspirasjon til måter å nå det norske markedet.
Det familiedrevne Tromsø Villmarkssenter på Kvaløya er en av Norges største opplevelsesbedrifter. Med 300 huskyer tilbyr de hundesledeturer og nordlyssafarier, men også andre aktiviteter som kajakking, et konferanssenter, husky-hike og valpetrening. Sesongbedriften har vært i drift i over 30 år, men gründer Tove Sørensen har måtte ty til kreative ideer og omstillingsvilje i koronakrisen.
Prispress fra Skandinavia
– Korona traff oss med dunder og brak. Vi hadde 85 ansatte og alt var fullbooket fremover, så ble det stopp på dagen 12. mars. Alt ble stengt, og vi hadde bare noen få ansatte igjen for å ta vare på dyrene og få kontroll over situasjonen på hele anlegget, sier Sørensen.
Norwegian Digital Travel Conference
NorwegianTravel Digital Conference, en heldigital møteplass som arrangeres av USUS / Visit Sørlandet i samarbeid med Visit Norway og NHO Reiseliv.
Sentrale tema for årets konferanse er digital synlighet, digital markedsføring, sosiale medier, virale kampanjer og digitale gjesteopplevelser i lys av koronasituasjonen.
Villmarkssenteret, som først og fremst er vant til å ha internasjonale gjester, åpnet igjen 1. juni. Det kom en del nordmenn nordover i sommer, men håpet var å få tilbake de utenlandske gjestene. Før høsten ser det imidlertid mørkt ut.
– I høst pleier bestillingene å øke inn mot høysesongen i vinter, som gjør at man bygger opp kapitalen igjen sakte, men sikkert. Slik er det ikke i år. Vi har god kontakt med det internasjonale markedet, men få tør å booke. De som ønsker å bestille prøver å presse prisen nedover med å sette oss opp mot svenske og finske aktører, men det nekter jeg å være med på. Jeg vet hva denne opplevelsen er verdt, konkluderer Sørensen.
Tyr til sosiale medier
Opplevelsesbedriftsgründeren satser nå hardt mot det norske og lokale markedet frem til internasjonale gjester begynner å komme tilbake. Det betyr å finne de rette kanalene for markedsføring og nå nye målgrupper:
– Vi har opprettet nye digitale kanaler via Facebook og Google for å nå det nasjonale markedet, og har nå en ansatt som jobber med det på markedsføring. I tillegg jobber vi med nettsider for å nå spesifikke segmenter. Alt dette koster jo penger, men samtidig må man satse litt. Kan ikke bare legge seg bakpå og skrike på sofaen.
Sørensen påpeker at digital markedsføring forandrer seg utrolig fort, og derfor er samlinger som NDTC svært verdifulle for å kunne følge med den raske utviklingen.
– Dette er en inspirasjonskilde til den omstillingen vi jobber med. Det gir muligheten til å føle seg som en del av et større fellesskap, som både kan være en læringskilde og noe man kan få gode eksempler på løsninger fra, sier Sørensen.
Husky-kafé ble det store trekkplasteret
Fra myndighetenes hold kommer det mange oppfordringer om at reiselivsbedrifter må omstille seg, noe mange, deriblant Tromsø Villmarkssenter, har gjort i hele vår- og sommer.
– Alle de ansatte på jobb har jobbet beinhardt for at vi skal omstille oss og prøve å få inn litt aktivitet, som vi har troa på. Vi går mot det lokale markedet med hundeslederturer, lager barnas dag hver søndag, og i høstferien kjører vi fullbooket Husky-skole. Prøver å lage produkter som trigger det nasjonale markedet med weekender her oppe, påpeker Sørensen.
I tillegg har Tromsø Villmarkssenter sendt inn søknad til Innovasjon Norge, og jobber med andre overnattingsmuligheter og produkter, som for eksempel hund på hjul. Det store trekkplasteret i sommer og høst er imidlertid den nyåpnede husky-kaféen:
– Husky-kafé ble den store suksessen i nærmarkedet. Her tilbyr vi en god lunsj eller kaker, og kvalitetstid med hundene. Det slo voldsomt an blant den lokale ungdommen som kommer i bøttevis og ender opp med å være her hele dagen, avslutter Sørensen.
Gode bookingtall for vinteren – men mange frykter turistskatt
Situasjonsanalyse for norsk reiseliv
Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse desember 2024