Lanserer stor trendrapport under SMAK 2020
Illustrasjonsfoto av bestikk, tallerken og eple. Foto: NordicPhoto
Rapporten avdekker hva som vil prege utviklingen av Norge som matnasjon inn i det neste tiåret.
Illustrasjonsfoto av bestikk, tallerken og eple. Foto: NordicPhoto
Rapporten avdekker hva som vil prege utviklingen av Norge som matnasjon inn i det neste tiåret.
Rapporten er utarbeidet i et samarbeid mellom NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Norges Sjømatråd og SMAK 2020. Analysebyrået Opinion er ansvarlig for å utarbeide rapporten.
– Et av spørsmålene vi bør kunne svare opp, er om endringer på områder som teknologi, klimaendringer, globalisering, helse og befolkning skaper nye trender vi må tilpasse oss, sier trendanalytiker i Opinion, Ole Petter Nyhaug.
– Målet er å bli klokere på hvordan Matnasjonen Norge kan utvikle de produktene og opplevelsene folk vil ha i 2030, sier prosjektleder i SMAK 2020, Torill Nyhaug.
Rapporten presenteres og overrekkes Landbruks- og matminister Olaug Bollestad og Fiskeri- og sjømatminister Harald-Tom Nesvik under SMAK2020s åpningskonferanse tirsdag den 3. mars klokken 09.00.
Målet er at statsrådene skal ta med seg rapporten som en del av det videre arbeidet med regjeringens visjon om å etablere "Matnasjonen Norge 2030".
Rapporten vil også bli presentert under bransjeforum for frittstående overnattingssteder, restaurant og uteliv som foregår fra 12.30 – 16.00 under SMAK-messen.
SMAK2020 foregår hvert fjerde år og samler alle aktører i Norge som deler lidenskap for mat- og drikkefaget. Messen tiltrekker seg om lag 30 000 fagbesøkende, og er en viktig arena for å holde seg oppdatert på det nyeste innen bransjen, og for nettverksbygging. Utstillerne på SMAK er både små, lokale produsenter og internasjonale merkevarer.
Mat- og drikketrender er alltid i endring, og dette året er intet unntak. Vi har samlet noen av trendene å se opp for i 2023.