Natt til 2. desember ble Nordic Choice Hotels teknologisystemer angrepet av en av verdens mest sofistikerte hackergrupper. På Techpoint Travel 2022 fortalte selskapets VP of Technology, Kari Anna Fiskvik, om hvordan selskapet løste krisen ved å sette fart på et bærekraftsprosjekt, og om møtet mellom mennesker og teknologi i en bransje som elsker det fysiske møtet mellom mennesker. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Teknologi kan gjøre reiselivet bedre for gjester og bedrifter. Og mulighetene er her nå. Vi må bare se dem, bruke dem riktig og våge å sette i gang. Det er noe av hva vi tar med oss fra Techpoint Travel 2022.
Techpoint og Techpoint Travel samlet over 800 mennesker og 50 foredragsholdere på Kilden konserthus i slutten av september. Konferansen samlet næringslivs, - teknologi, - og reiselivsledere fra hele landet i sørlandsbyen, der Visit Sørlandet, sammen med NHO Reiseliv og Innovasjon Norge, var arrangørene bak reiselivssporet Techpoint Travel på dag to.
Reiselivet spiller på lag med teknologi og trender
Kristin Krohn Devold fra NHO Reiseliv og Aase Marthe Horrigmo stod for åpningen av Techpoint Travel. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Reiselivet og virkeligeligheten til norske reiselivsbedrifter har blitt annerledes etter pandemien. Men koronatiden understreket samtidig hvor agil og smidig reiselivsbransjen er, og hvor raskt bransjen er til å ta bruk ny teknologi og nye verktøy.
– Reiselivet er en bransje om snur seg fort rundt, ser nye muligheter og utvikler seg hele tiden. Det kan være utfordrende å drive lønnsomt mens man hele tiden er i endring, men mange trender spiller på lag med Norge som reiselivsdestinajsjon. Vi har et unikt produkt som gjestene etterspør, og vi utvikler stadig bedre verktøy for å optimalisere alt fra rapportering til gjesteopplevelser, undertreket Kristin krohn Devold, fra scenen på Techpoint Travel.
Høydepunkter fra Techpoint Travel 2022
Krohn Devold åpnet Techpoint Travel sammen med Innovasjon Norges Aase Marthe Horrigmo og Synnøve E. Aabrekk fra Visit Sørlandet. Dagen bød på inspirerende innlegg og panelsamtaler fra reiselivsledere og kjente foredragsholdere fra inn- og utland, inkludert Signe Jungersted fra Group Nao, Else Storaas fra Søstrene Storaas Hotell, Aase Marthe Horrigmo fra Innovasjon Norge, Kari Anna Fiskvik fra Nordic Choice Hotels, Henrik Hamborg fra NHO Reiseliv og Joshua Ryan-Saha fra Traveltech for Scotland.
Bruk karusellen nedenfor for å se bilder og lese mer om noen av høydepunktene fra Techpoint Travel 2022.
Hvordan sørge for at teknologien blir en hjelp og ikke et hinder? Hvordan digitalisere, men samtidig forsikre at at gjesteservicen forblir ekte, ærlig, imøtekommende og menneskelig? Dette er et overhengende spørsmål for reiselivsbedrifter over hele verden.
NHO Reiselivs politiske rådgiver for rekruttering og kompetanse deltok i panelsamtale med Joshua Ryan-Saha fra Traveltech for Scotland og konferansier Eirik Norman Hansen på Techpoint Travel. Mulighetene er mange, og reiselivsbedrifter må innovere. Men man må finne den løsningen som passer for seg - for all teknologi er ikke den hellige gralen, selv om det ble understreket at hotellbransjen kanskje er det aller beste stedet å trene opp fremtidens kunstige intelligens. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Signe Jungersted fra Group Nao understreket at konseptet Build Back Better, som ble til under pandemien nå bør erstattes av tankegangen Skill, Hack, Beta. I dette legger hun at den nye normalen er blitt en tilstand av konstant endring, og at må tilpasse oss, samarbeide og lære for å bli bedre. Foto: NHO Reiseliv
Signe Jungersted fra Group Nao la frem en rekke internasjonale reisetrender i sitt innlegg på Techpoint Travel. Bærekraftighet og betalingsvilje for bærekaftighet er noe som er tydelig i trendene for hvordan vi prioriterer reiser fremover. Foto: NHO Reiseliv
- Det nytter ikke å satse på bærekraft og gode løsninger hvis du ikke forteller noen om det! Else Storaas fra Søstrene Storaas Hotell viste tydelig at strategisk satsing på sosiale medier lønner seg. De endret tilnærmingen sosiale medier i 2018. Det gav tydelig utslag på bunnlinja - som også holdt seg gjeldene selv da hotellet holdt stengt under pandemien. Foto: NHO Reiseliv
Nasjonale digitale verktøy i arbeidet for et bærekraftig norsk reiseliv var tema for innlegget til Innovasjon Norge-sjef Aase Marthe Horrigmo på Techpoint Travel. For reiselivet handler bærekraft om at reiselivsproduktet skal være økonomisk lønnsomt, sosialt lønnsomt og bli tatt godt i mot. Norske reiselivsdestinasjoner har ofte topper i juli, og skal vi nå bærekraftighet må vi tenke mer helårsdrift, understreket Horrigmo fra Techpoint Travel-scenen. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Kristin Krohn Devold og Aase Marthe Horrigmo var enige under panelsamtalen med konferansier Eirik Norman Hansen under Techpoint Travel: Kost-nytte er ikke hele bildet. Vi må ha en større himmel, men vi må også identifisere hvor det er penger å tjene på å gjøre klimasmarte valg. Det er lønnsomt å være bærekraftig, og de digitale mulighetene er en del av dette. Teknologien lar oss analysere data og se hva som fungerer best, slik at reiselivet skal være bra for både de som bor og de som besøker. Foto: South Coast Creative | Techpoint
"All your files are currently encrypted"'. Natt til 2. desember opplevde teknologidirektør Kari Anna Fiskvik i Choice det enhver IT-ansvarlig frykter. Og det rett etter en pandemi. En intens krisehåndtering åpnet opp for det som på spøk ble" verdens raskeste oppgraderingsprosjekt", som sparte 60 millioner kroner, sikret bedre bærekraft og at bedriften nå er bedre rustet for fremtiden. For det er lett å bli hacket. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Ikke all teknologi passer for alle reiselivsbedrifter. Ikke alle skal ha roboter eller kunstig intelligens. Ikke nå i alle fall, understreket direktør for Travel Tech for Scotland, Joshua Ryan-Saha på Techpoint Travel. Det er viktig å se på hvile behov bedriften din har. Og det aller første små og mellomstore bedrifter bør gjøre på teknologireisen er å organisere dataene sine slik at de kan få innsikten til å jobbe for seg. Det gir rom for effektive løsninger som gjør at bedriften kan gjøre det dere gjør best- å skape magiske opplevelser for gjestene. Foto: NHO Reiseliv
Hva er destinasjonenes rolle i metaverset? Det kan være så mangt, men det er dette du må i gang med å finne ut av nå, fortalte Vappu Mänty, Director of PR and Communications hos Helsinki Partners og Laura Olin, Partner & Chief Operating Officer, i VR-studioet Zoan. Sammen har de arrangert massekonsert med Finlands største rap-gruppe på Senatplassen under pandemien, gitt Helsinki en uendelig stor utstillingsplass på en i utgangspunktet alt for liten messestand på Singapore Expo, og gjort sårbare naturområder tilgjengelig for turister, uten å skade som et eneste gress-strå. De har også arrangert kunstutstillinger med eksklusive digitale kunstverk, og laget Helsinki om til en naturtro, tredimensjonal virtuell lekegrind der hva som helst kan skje. Neste på plakaten er å arrangere 50 årsdagen til The Notorious B.I.G. Foto: NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv
alle som jobber for å sikre arbeidsplasser i dag, må forholde seg til digital transformasjon, understreket Stein Erik Bakken , Leder Cultiva Digital på Techpoint Travel. Men å skape digitale univers betyr ikke å utelukke de analoge universene. De må og skal spille på lag, Cultivas tre tips til deg som vil satse digitalt er følgende: 1) bruk teknologi som finnes allerede. Er det noe som er utviklet for andre bransjer som kan fungere for dere? 2) konverter digitalt publikum til analogt, og 3) Ei dine egne verdier. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Kilden teater og konserthus, hvor Techpoint og Techpoint Travel blir arrangert, er også hjemmet til Kristiansand Symfoniorkester. Gjennom avansert VR-teknologi kan hvem som helst nå føle hvordan det er å dirigere orkesteret i Maestro VR. Målet er det pedagogiske perspektivet, å vekke nysgjerrighet og utforskertrang - ikke ulikt enhver annen opplevelsesbedrift, fortalte Kilden-produsent Øystein Flemmen og musikkprodusent Jens Handell fra Wingboot under Techpoint Travel. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Teknologi skaper arbeidsplasser og grønne muligheter
Norske bedrifter satser sterkt på teknologi og nye løsninger. Det skaper nye arbeidsplasser over hele landet, og danner grunnlaget for grønn og bærekaftig vekst. For som Steffen Syversen sa det under åpningen av Techpoint 2022: Vi kan ikke utvikle en grønn økonomi uten en digital transformasjon.
Hva leser du i teksten her? Mulighetene er her nå. Du må bare lese dem riktig. Robin Teigland fra Chalmers University var blant de mange foredragsholderne på Techpoint-konferansen 2022. Foto: Rayan Sohaib saeed
Teknologi skaper arbeidsplasser over hele landet. Steffen Syvertsen fra Agder Energi var blant foredragsholderne på Techpoint-konferansen 2022. Foto: NHO Reiseliv
Teknologi løser ikke problemer. Men den hjelper oss å lage bedre problemer, understreket Sigrun Gjerløw Aasland fra Zero under Techpoint-konferansen 2022. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Business-filosof Anders Indset understreket det viktige menneskelige aspektet i teknologien og at det er i troen på et bedre samfunn at vi skaper progresjon. Foto: NHO Reiseliv
Teknologien endrer verden, men verden endrer også teknologien. Dette så vi under pandemien, understreket administrerende direktør i Google Norge, Tine Austvoll Jensen under Techpoint. Kvantedatamaskinene åpner for en større endring enn internett, og samfunnet må svare for felles retningslinjer for AI. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Vi kan ikke klare det grønne skiftet uten digital transformasjon Men det er ikke teknologien som skal endre verden. Det er det vi som skal, understreket Kristine Dahl Steidel (Administrerende direktør, Microsoft Norge) fra Techpoint-scenen. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Anita Krohn Traaseth viste mulighetene som ligger åpne for norske gründere og bedrifter i møte med Europas største innovasjonssatsning, under Techpoint 2022. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Morgendagens gjester er generasjon A, som er vokst opp med digitale opplevelser i Roblox og Fortnite. Det åpner for spennende hybride muligheter - men det er viktig å huske at teknologi må ha en årsak, understreket grunnlegger av Kahoot! og We are Human Johan Brand, som nå ønsker å bygge et fysisk og digitalt Fjordarium-opplevelsessenter. Foto: South Coast Creative | Techpoint
Techpoint er blitt en viktig møteplass i Norge som kobler næringslivet på tvers av bransjer sammen. – For reiselivet er digitalisering, teknologi og omstilling noe vi må være i front på, sier NHO Reiseliv-direktøren.
The Viking Planet inviterer gjestene rett inn i en virtuell vikingtid med VR-briller og hologrammer. Det kan bli malen for opplevelsebedrifter i fremtiden.