Filmen Troll regissert av Roar Uthaug, har hittil blitt strømmet i mer enn 150 millioner timer på Netflix, noe som gjør den til den mest populære ikke engelskspråklige filmen på strømmetjenesten - på verdensbasis.
– Filmen har nådd ut til ekstremt mange, og den viser frem norsk unik natur og destinasjoner på en svært god måte. Store deler av filmen har blitt spilt inn i Gudbrandsdalen og Lillehammer- og det er liten tvil om at en slik type eksponering er viktig for Norge som destinasjon, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
Juryens begrunnelse var blant annet at filmen viser spektakulær norsk natur, med en handling bygget på norrøn mytologi og folkeeventyr.
– Folk over hele verden har kost seg med denne norske monsterfilmversjonen om det eldgamle Trollet som vekkes til live i en moderne verden. Filmens storslåtte landskapsscener er alle filmet i Norge., skriver juryen i sin begrunnelse.
Viktig for Norge som filminnspillingsland
Vinneren hadde dessverre ikke muligheten til å motta prisen på NHO Reiselivs årskonferanse i Tromsø, men Espen Horn, produsent og medeier i produksjonsselskapet Motion Blur, sendte denne takketalen til juryen.
Aspektet med at filmen skal gi flere aktører lyst til å spille inn filmer i Norge er en sak NHO Reiseliv er opptatt av og har jobbet mye med. Filminsentivordningen vi har i dag er en refusjonsbasert ordning der film- og serieproduksjoner med internasjonal finansiering kan søke om å få tilbakebetalt inntil 25 prosent av dokumentert forbruk i Norge.
Denne rammestyrte bevilgningsordningen har også en økonomisk ramme som er betydelig mindre enn etterspørselen har vist seg å være, og den er veldig mye mindre enn land vi naturlig konkurrerer mot.
– Vi i NHO Reiseliv mener at det må på plass en mer forutsigbar ordning hvor 25% av alle utgiftene kvalifiserte filmer og serier bruker på produksjonen i Norge, vil bli tilbakebetalt, sier Krohn Devold.
Les mer: Dette mener NHO Reiseliv om filminsentivordningen
Filmincentivordningen skal blant annet bidra til å øke antallet store internasjonale film- og serieproduksjoner i Norge for å bidra til sysselsetting og eksportinntekter, fremme norsk kultur, historie og natur.
Viser frem Norge på en unik måte ute i verden
De andre nominerte til Selg Norge-prisen var Kjetil Krogstad, Instagram/Tik tok fenomenet og "The crazy Norwegian dancer," som har danset seg gjennom norsk natur i dress og med kaffekopp, og Succession ved produksjonsselskapet True North. Sesong fire har nemlig en episode i Norge, og resultatet har blitt en snakkis som kan skape oppmerksomhet om Norge. I episoden besøker karakterene i Succession Juvet hotell, Atlanterhavsveien og Gondolen i Rauma.
– Begge disse har også bidratt til å selge Norge ut i verden på en svært god måte, sier Krohn Devold.
Tidligere vinner av prisen er blant annet Nasjonale turistveger, tidligere utenriksminister Børge Brende, Ylvis og Jo Nesbø.