SelgNorge-prisen til Troll og Motion Blur

Publisert

Stillbilde fra Netflix-filmen Troll

SelgNorge-prisen 2023 går til Produksjonsselskapet Motion Blur for Netflix-suksessen Troll. Foto: Netflix | Motion Blur

På NHO Reiselivs årskonferanse tirsdag 23.mai ble Netflix-filmen Troll og produksjonsselskapet Motion Blur tildelt årets Selg Norge-pris for måten de har skapt oppmerksomhet for Norge på.

Filmen Troll regissert av Roar Uthaug, har hittil blitt strømmet i mer enn 150 millioner timer på Netflix, noe som gjør den til den mest populære ikke engelskspråklige filmen på strømmetjenesten - på verdensbasis.

Filmen har nådd ut til ekstremt mange, og den viser frem norsk unik natur og destinasjoner på en svært god måte. Store deler av filmen har blitt spilt inn i Gudbrandsdalen og Lillehammer- og det er liten tvil om at en slik type eksponering er viktig for Norge som destinasjon, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Juryens begrunnelse var blant annet at filmen viser spektakulær norsk natur, med en handling bygget på norrøn mytologi og folkeeventyr.

  Folk over hele verden har kost seg med denne norske monsterfilmversjonen om det eldgamle Trollet som vekkes til live i en moderne verden.  Filmens storslåtte landskapsscener er alle filmet i Norge., skriver juryen i sin begrunnelse.

Viktig for Norge som filminnspillingsland

Vinneren hadde dessverre ikke muligheten til å motta prisen på NHO Reiselivs årskonferanse i Tromsø, men Espen Horn, produsent og medeier i produksjonsselskapet Motion Blur, sendte denne takketalen til juryen.

Aspektet med at filmen skal gi flere aktører lyst til å spille inn filmer i Norge er en sak NHO Reiseliv er opptatt av og har jobbet mye med. Filminsentivordningen vi har i dag er en refusjonsbasert ordning der film- og serieproduksjoner med internasjonal finansiering kan søke om å få tilbakebetalt inntil 25 prosent av dokumentert forbruk i Norge.

Denne rammestyrte bevilgningsordningen har også en økonomisk ramme som er betydelig mindre enn etterspørselen har vist seg å være, og den er veldig mye mindre enn land vi naturlig konkurrerer mot.

  Vi i NHO Reiseliv mener at det må på plass en mer forutsigbar ordning hvor 25% av alle utgiftene kvalifiserte filmer og serier bruker på produksjonen i Norge, vil bli tilbakebetalt, sier Krohn Devold.

Les mer: Dette mener NHO Reiseliv om filminsentivordningen

Filmincentivordningen skal blant annet bidra til å øke antallet store internasjonale film- og serieproduksjoner i Norge for å bidra til sysselsetting og eksportinntekter, fremme norsk kultur, historie og natur.

Viser frem Norge på en unik måte ute i verden

De andre nominerte til Selg Norge-prisen var Kjetil Krogstad, Instagram/Tik tok fenomenet og "The crazy Norwegian dancer," som har danset seg gjennom norsk natur i dress og med kaffekopp, og Succession ved produksjonsselskapet True North. Sesong fire har nemlig en episode i Norge, og resultatet har blitt en snakkis som kan skape oppmerksomhet om Norge. I episoden besøker karakterene i Succession Juvet hotell, Atlanterhavsveien og Gondolen i Rauma.

  Begge disse har også bidratt til å selge Norge ut i verden på en svært god måte, sier Krohn Devold.

Tidligere vinner av prisen er blant annet Nasjonale turistveger, tidligere utenriksminister Børge Brende, Ylvis og Jo Nesbø

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: