– Oslo er i konstant utvikling

– En vital by med puls blir ikke vital uten et spennende utvalg av restauranter, barer, sosiale arenaer og ikke minst flott hoteller som kan huse alle som vil komme til byen, sier hotelldirektør André Schreiner.

André Schreiner er en erfaren leder innen reiselivet, med solid bakgrunn fra hotell- og serviceindustrien. Som styremedlem i NHO Reiseliv er han en viktig stemme for næringens utvikling og fremtidige muligheter.

Med foreldre i bransjen ble det tidlig klart for André Schreiner hva han skulle jobbe med – allerede som fjortenåring satte han målet om å bli hotelldirektør i en stor kjede. – En kan vel si at jeg har vært miljøskadet fra første stund. Jeg måtte bli en hotellnerd, sier Schreiner med et glimt i øyet.      

I dag er han administrerende direktør ved Clarion Hotel The Hub, Norges største hotell, i hjertet av Oslo. 

– En vital by med puls blir ikke vital uten et spennende utvalg av restauranter, barer, sosiale arenaer og ikke minst flott hoteller som kan huse alle som vil komme til byen. Alle som tar seg en tur hit nå vil se at denne byen utvikler seg hele tiden, uke for uke, og jeg tror mange som besøker Oslo nå blir veldig imponert over det helhetlige reiselivstilbudet her. Det er på høyde med mange europeiske storbyer, sier han.

Hotelldirektøren peker på at byutviklingen i Oslo virkelig har skutt fart de siste årene, både når det gjelder arkitektonisk og tilbudet til gjester. Det åpner nye dører til spennende markeder også for reiseliv og servering.

For The Hub er kurs- og konferansemarkedet viktig. Bildet er tatt fra et pressemøte på hotellet sammen med Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid, tidlig i koronakrisen. Foto: NHO Reiseliv.

Viktige møteplasser

For Oslo-hotellet The Hub er kurs- og konferansemarkedet et viktig segment, spesielt fordi slike arenaer bidrar til å fremme samarbeid og kreativitet blant ansatte.

– I en tid med økt konkurranse om både medarbeidere og gjester, må arbeidsgivere fokusere på å skape gode arbeidsforhold og fellesskap, enten det skjer på arbeidsplassen eller gjennom samlinger som kurs og konferanser. Det sosiale aspektet er helt avgjørende for å skape tilhørighet og en sterk arbeidskultur, sier hotelldirektøren.

Vil rekruttere flere

Schreiner mener at å tiltrekke enda flere ansatte til bransjen er et av de store satsingsområdet for mange reiselivsbedrifter.

– Vi jobber mye med å tiltrekke oss spennende og dyktige kollegaer. Det er mange spennende karriereveier å gå innenfor næringen, og godt arbeidsmiljø der man jobber tett på hverandre og får mange venner blant kolleger. Det er en spennende og allsidig bransje som passer veldig mange ulike mennesker, sier Schreiner.

Må tenke bedre rammebetingelser 

Hotelldirektøren har lenge engasjert seg i bedre rammebetingelser for bransjen. Han påpeker at reiselivet må forholde seg til mange hemmende spesialregler og lover, samt også avgifter og kostnader, som andre bransjer ikke trenger å forholde seg til.

–Jeg mener vi har måttet jobbe i oppoverbakke i veldig mange saker når det gjelder rammebetingelser. Det gjør vi i NHO Reiseliv, her har vi allsidigheten i bransjen representert. Skal vi bli hørt og skal vi utvikle oss er det viktig å ha en felles plattform og arena der vi kan diskutere og jobbe sammen for bransjens beste, avslutter Schreiner.

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: