– Under pandemien har mange bedrifter jobbet med omstilling til nye segmenter og jeg tror spesielt det norske markedet blir styrket i årene fremover, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad. Foto: Privat.
Reiselivssjefen fra Rogaland mener pandemien har vist hvor omstillingsdyktige reiselivet er. Hun tror at flere nordmenn vil velge eget land fremover.
Elisabeth Saupstad, som er styremedlem i NHO Reiseliv og avtroppende reiselivsdirektør i Region Stavanger, mener bestemt at koronakrisen også har gitt reiselivet muligheter for tiden fremover. Økt synlighet og forståelse for næringen er et av resultatene, påpeker hun.
– Både myndigheter og folk ellers har fått mer kunnskap i hva denne næringen faktisk betyr for Norge og det enkelte lokalsamfunn. Dette er en ekstremt utholdende næring som jobber under konstant press og må være omstillingsdyktige for å hele tiden tilpasse seg markedet.
Styrket nærmarked
Saupstad har vært reiselivsdirektør i Region Stavanger siden 2014. Hun har lang erfaring fra hotellbransjen og har jobbet 11 år i Nordic Choice Hotels i ulike roller, så som direktør samt driftsdirektør for Comfort Hotels i Norge. Tidligere hadde hun ansvar for Figgjos salgsaktiviteter i Norge og Internasjonalt. Saupstad tror at nordmenn virkelig har fått øynene opp for å besøke eget land det siste året.
– Under pandemien har mange bedrifter jobbet med omstilling til nye segmenter og jeg tror spesielt det norske markedet blir styrket i årene fremover. Vi vil være mer opptatt av det nære og autentiske og det vil bli satt krav til et mer bærekraftig reiseliv i tiden fremover. Norge er et trygt land med mye plass og det vil veie tungt i tiden fremover for valg av reisemål, sier reiselivssjefen.
Brenner for rammebetingelser
Saupstad startet i reiselivet gjennom sommerjobb på hotell fra hun var 15 år. Et arbeidsopphold i Walt Disney World inspirerte henne til å utdanne seg innen hotell og reiseliv på Norsk Hotellhøgskole.
– Jeg brenner spesielt for næringen bør ha bedre rammebetingelser. Å harmonisere serveringsmomsen er et eksempel på et lurt grep. Et annet tema som engasjerer meg veldig er rekruttering til bransjen, som er en stor utfordring for reiselivet over hele landet.
– Det å være med på å sette næringen på kartet er en av grunnene til at jeg har engasjert meg både i NHO Reiselivs regionstyre og nå hovedstyre, fortsetter hun.
Viktig å stå samlet
Saupstad mener at pandemien har vist at reiselivet trenger et sterkt organ som NHO Reiseliv som kan gjøre en solid jobb for næringen.
– Folkene i NHO Reiseliv har stått på 24/7 for å hjelpe næringen gjennom en ekstremt krevende tid, og samholdet i reiselivet har vist at det er viktigere nå enn noen gang å stå samlet for å få gjennomslag for viktige saker. Blir vi fragmenterte er det vanskeligere å bli tatt på alvor, avslutter hun.