Fra beite til bord

Elise Bratteng Rønning brenner for profesjonell drift i reiselivet, at kokker også tenker på økonomi og hvordan man skaper sikre arbeidsplasser. Hun verdsetter kontakten og påvirkningen NHO Reiseliv har opp mot politikere.

Elise Bratteng Rønning liker tempo, få ting unnagjort og å drive prosesser fremover. Da er det kanskje ikke overraskende at hun allerede har tatt gull med kokkelandslaget, lært hotelldrift ved Ecole Hotelier de Lausanne og jobbet ved Kulinarisk Akademi. Alt før hun og mannen Marius kjøpte Utskarpen Gård og startet Helgelandsperlen «Til Elise fra Marius» i 2018.

– I vår bransje jobber man tett sammen med folk, for at andre skal få en flott opplevelse. Når gjester får en flott opplevelse, gir det utrolig mye tilbake. Men det er også uante muligheter med utdanning innenfor reiseliv, man kan bare bestemme seg for hva og hvor man vil jobbe. Jeg har bestandig hatt lyst til å kunne drive en egen plass, og vi har tro på at kunnskap og kvalitet i grunn når vi bygger vår lille Matdestinasjon i Utskarpen, sier Bratteng Rønning.

På idylliske Utskarpen gård på Helgelandskysten driver Elise og Marius en ettertraktet overnattings- og serveringsbedrift. Foto: Til Elise Fra Marius.

Unikt konsept og profesjonell drift

Elise og Marius kaller konseptet sitt «fra beite til bord», som går ut på at kunden skal reise til råvaren ut på landet, istedenfor at råvaren reiser til byen. Navnet Til Elise kommer av at Elise ønsker varmt velkommen til deres lille hotell og destinasjon. Fra Marius, fordi han legger sjela si i å lage de beste retter basert på ureiste råvarer fra land og sjø. Men det handler ikke bare om maten.

– Jeg brenner for profesjonell drift i reiselivet, at vi som kokker også tenker på økonomi og hvordan man skaper sikre arbeidsplasser. Det å levere unike opplevelser samtidig som man klarer å ta seg betalt og skape bedrifter som kan henge med i dagens arbeidsmarked. Jeg mener man bestandig må tenke hva neste steg er og hvordan utvikler vi oss til det bedre, sier den tidligere landslagskokken.

Medlemsskap gir kunnskap og nettverk

– I vår bransje jobber man tett sammen med folk, for at andre skal få en flott opplevelse. Når gjester får en flott opplevelse, gir det utrolig mye tilbake, sier Elise Bratteng Rønning. Foto: Til Elise Fra Marius.

Bratteng Rønning mener reiselivet har fått spesielt mye igjen for medlemskapet i NHO Reiseliv under pandemien.

– Vår erfaring er at en liten bedrift slik som oss, vil aldri ha kapasitet til å innhente kunnskapen om alle de ulike tema som man i dag må forholde seg til. Det kan være de oppdaterte smittevernreglene, kurs i ledelse og fordeler med innkjøpsavtale, der man som liten bedrift får samme fordeler som en stor, påpeker hun.  

Bratteng Rønning trekker dessuten frem kontakten og påvirkningen NHO Reiseliv har opp mot politikere.

– I disse dager er det utrolig viktig for reiselivet at man har forutsigbare rammer å drive ut ifra, og jobben som gjøres fra NHO Reiseliv for at myndighetene skal få riktig informasjon og kunnskap om vår bransje er enorm. Det vil vi som en liten reiselivsbedrift aldri få til alene, sier hun.

Helgeland er fortsatt «uoppdaget»

Elise mener at Helgelandskysten er det perfekte sted å vise kunden hvor råvarene produseres og vokser opp, pluss at fjell og fjord med fantastisk natur er attraktivt for gjestene. Men det er forbedringspotensial.

– Helgeland er fortsatt «uoppdaget» og trenger flere aktører som leverer, samt at man må legge og følge en god strategi for bærekraftig turisme. Reiselivet trenger også at Fylkeskommunen sikrer god infrastruktur for reisende, for eksempel lett tilgjengelig informasjon om hurtigbåt og fergetider, sier hun.

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: