Seks av ti nordmenn skal på julebord
Feststemt rundt julebordet. Foto: Quality Hotel Tønsberg
De fleste velger julebord på restaurant, og desember er fortsatt den mest populære julebordmåneden.
Feststemt rundt julebordet. Foto: Quality Hotel Tønsberg
De fleste velger julebord på restaurant, og desember er fortsatt den mest populære julebordmåneden.
Dette kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Kantar på oppdrag fra NHO Reiseliv.
– Julebord er en viktig tradisjon og en selvfølgelig del av førjulstiden for mange. Det er tiden for å samle kolleger og venner og kose seg med god mat og drikke sammen. Julebordsesongen er en viktig inntjeningsperiode for reiselivsnæringen, og vi er glade for å se at nordmenn fortsatt prioriterer julebordet høyt, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
Flest skal på restaurant
Av de som skal på julebord, skal 34 prosent på ett julebord, mens 22 prosent skal på to til tre julebord.
Desember er den mest populære julebordmåneden. 61 prosent har planlagt julebord i desember, mens 42 prosent skal på julebord i november. 9 prosent har lagt julebord til januar.
Det er mest populært å ha julebord på offentlig serveringssted. 55 prosent skal på julebord på restaurant, mens 25 prosent skal på julebord hjemme hos venner eller familie.
– Førjulstiden er en travel periode for mange, og da er det ekstra fint å kunne ta julebordet ute på restaurant og slippe å stå på kjøkkenet selv. For mange av våre medlemsbedrifter er julebordsesongen en av årets viktigste perioder, og de legger mye innsats i å skape gode mat- og drikkeopplevelser, sier Krohn Devold.
Gode bookingtall
Andelen som sier de skal på julebord, har økt fra 49 prosent i 2023 til 57 prosent i 2024. Ordlyden i spørsmålet er litt endret i årets undersøkelse, så disse tallene er ikke direkte sammenlignbare, men viser en tendens til at flere skal på julebord.
Den samme trenden ser vi i NHO Reiselivs siste medlemsundersøkelse. Der sier 64 prosent av medlemsbedriftene at de har bedre eller uendret bookingnivå for julebordsesongen sammenlignet med fjoråret. Bedrifter i Finnmark, Møre og Romsdal, Rogaland og Agder har spesielt gode bookingtall.
Jeanette Landaas, hotelldirektør ved Clarion Hotel Stavanger, bekrefter at julebordssesongen ser lovende ut i regionen:
– Sesongen ser lovende ut, med et bookingnivå som tilsvarer 2023. Vi ser også en økende interesse for alkoholfrie alternativer og større behov for tilpassede menyer som tar hensyn til allergier og dietter.
Også i Trøndelag er det positiv stemning. Kristine Sakshaug, daglig leder ved Øyna Landskapshotell i Inderøy, forteller at stadig flere prioriterer kvalitet:
– Vi opplever en økning i bookinger og ser at flere velger vår 5-retters julemeny. De fleste julebordene velger også å overnatte, noe som tyder på at gjestene ønsker å prioritere kvalitet fremfor buffet.
Mindre alkohol
Det er en trend at det drikkes mindre alkohol på julebord. Fire av ti i Kantars undersøkelse sier de har fått mindre gratis alkohol av arbeidsgiver, eller ingen alkohol i det hele tatt, de siste årene.
– Vi har snakket med flere medlemsbedrifter som forteller om stor økning i salg av alkoholfri drikke. Likevel melder restaurantene at gjestene sitter like lenge til bords som før. Julemat er fortsatt mest populært, men flere ønsker også måltider med flere forskjellige retter, sier Krohn Devold.
Kay Johnsen, restauratør ved Engebret Café i Oslo, bekrefter denne trenden:
– Det er stor etterspørsel etter norsk julemat, men vi ser også økt interesse for alkoholfrie alternativer.
På Røros melder Terje Lysholm, administrerende direktør i Røroshotellene, at julebordstrendene er i endring:
– Vi ser en senere booking nå enn tidligere, og trenden med fri flyt på julebord er historie. Mange firmaer velger julelunsj eller midtukemiddag, men vi har fremdeles god etterspørsel på våre julebordsarrangementer.
NHO Reiseliv gjennomfører fire gallup-undersøkelser i året (påske, sommer, høst og jul/vinter), for å kartlegge nordmenns reiseplaner, samt trender og utviklingstrekk. Last ned rapportene her.