En versjon av dette teksten ble publisert i Altaposten 8. mars 2019
Arrangementer som festivaler, store konferanser og idrettsbegivenheter har gjennom mange år vært med på å skape viktige møteplasser for mennesker og lokalsamfunn. Dette er i dag reiseliv, og den delen av reiselivet med sterkest vekst. Fra gammelt av var arrangementer ofte relatert til når innhøstingen på gårdene var ferdig, eller som religiøse seremonier og feiringer generelt. I dag er arrangementer – som Vinjerock, Bislett Games, Parabere Forum eller Finnmarksløpet – en integrert motor i reiselivsnæringen.
Stedsidentitet
De fleste reiselivsbedrifter lever av både lokale og tilreisende kunder. En arrangementsgjest er både lokal og tilreisende, som restaurantgjesten. Et årlig arrangement som Moldejazz, Jugendfest, Kongsberg Jazzfestival og Palmesus gir viktig stedsidentitet for både fastboende og besøkende.
Antall arrangementer har siden 1980-tallet vokst både i Nord-Norge og Norge generelt, og flere arrangementer har nådd et høyt internasjonalt nivå. Sykkelrittet Arctic Race skapte ifølge arrangørene omsetning for norsk næringsliv på over 93 millioner kroner i 2016.
Ordføreren: – Finnmarksløpet betyr utrolig mye
– Finnmarksløpet betyr utrolig mye for Alta og Finnmark. Arrangementet gir unik reklame av landsdelen, og aktivitetene rundt løpet og de mange arrangementene løfter Alta som reiselivsdestinasjon. Prestisjeløpet bidrar til arbeidsplasser og styrker Altas attraktivitet, sier Alta-ordfører Monica Nielsen (Ap).
Markedsføring
Finnmarksløpet i Alta gir fantastisk markedsføring av fylket både nasjonalt og internasjonalt, og gir ringvirkninger i hele Finnmark. Bare i en enkeltkommune som Alta genererer reiselivet årlig 14 millioner kroner i person-skatteinntekter til kommunen, og sikrer arbeidsplasser til 725 personer i næringen. Arrangementer som Finnmarksløpet bidrar til at kommunen får disse skatteinntektene.
Over hele Norge har NHO Reiseliv arrangementsmedlemmer skapt bolyst, trivsel og verdier. Både lokalbefolkning og gjester må ha med seg Palmesus, Peer Gynt-spelet eller Den Norske Matfestivalen i Ålesund. Der arrangementer og festivaler tidligere stod med lua i hånda og ba om støtte fra lokale hoteller, er det nå hotellene som sammen med opplevelses-arrangørene planlegger sine priser og kampanjer utfra viktige lokale arrangementer.
Ja-holdning
Det er viktigere enn noen gang at lokalpolitikere lager gode nok rammebetingelsene for reiselivsaktørene. Det innebærer å redusere skjemaveldet, og vektlegge veiledning, støtte og ja-holdning i kontakten med reiselivsbedriftene. På den måten kan reiselivet fortsette å skape arbeidsplasser og skatteinntekter, hindre fraflytting, rekruttere nye innbyggere og være kommunenes beste venn.
Av Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv