Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse april 2025

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Brygge ved et lite tjern i solskinn. Foto.

Illustrasjonsbilde. Foto: Christin Oldebråten

NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for april viser at det er ulike oppfatninger og strekk i laget i reiselivsbedriftenes vurdering av situasjonen i reiselivet.

Det er strekk i laget når det gjelder vurdering av nå-situasjon og fremtidsutsikter i reiselivet. Andelen som forventer bedre markedssituasjon neste halvår har falt fra 34 prosent i mars til 27 prosent i april. 

248 bedrifter har svart på NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for mars. De fleste bedriftene er relativt tilfredse med situasjonen, men det er verdt å merke seg at andelen som forventer bedring i markedssituasjonen, har gått noe ned fra mars-undersøkelsen. Situasjonen innen servering og uteliv har bedret seg noe i april.   

Det er et relativt lavt antall bedrifter som har svart på undersøkelsen denne gangen, og det er derfor grunn til å tolke resultatene med varsomhet. Det er også verdt å merke seg at undersøkelsen ble gjennomført før nyheten om Trumps nye tollsatser som kom 2. april. Usikkerheten i næringslivet trolig er større nå enn da medlemsundersøkelsen ble gjennomført.   

Innhold:

Oppdatert 4. april 2025

Markedssituasjon

Delte meninger om markedssituasjonen

Halvparten av reiselivsbedriftene beskriver markedssituasjonen som tilfredsstillende. 29 prosent sier situasjonen er god, mens 17 prosent beskriver situasjonen som dårlig.  

Innen servering og uteliv har det en periode vært mange bedrifter som har beskrevet situasjonen som dårlig, men dette har endret seg i april-undersøkelsen. Servering er omtrent som gjennomsnittet for hele reiselivet, og utelivsbedriftene er litt mer positive. 44 prosent av utelivsbedriftene beskriver markedssituasjonen som god, og 48 prosent sier den er tilfredsstillende.  

Nordland er fylket der størst andel (56 prosent) beskriver markedssituasjonen som god. Det er færrest som beskriver situasjonen som god i Buskerud (0 prosent).  

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 4. april 2025

Markedsutsikter

Færre av bedriftene tror på bedring

Litt over halvparten av medlemsbedriftene (54 prosent) tror markedssituasjonen vil holde seg uendret de neste seks månedene. Andelen som forventer bedre markedssituasjon de neste seks månedene, har falt fra 34 prosent i mars til 27 prosent i april. 17 prosent forventer nedgang det neste halvåret.   

Det er flest som tror på bedring innen opplevelser og kultur, mens det er færrest fremtidsoptimister blant campingbedriftene.  

Optimismen er størst i Nordland, Troms og Finnmark og minst i Innlandet og Buskerud. 

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 4. april 2025

Bookingnivå

Halvparten har uendrede bookingtall for påsken, mens 7 av 10 har samme eller bedre bookingnivå for sommeren 2025

Påsken er sen i år, og noen fjelldestinasjoner har mindre snø enn vanlig. Likevel melder halvparten av bedriftene om at bookingene for påsken er på samme nivå som i fjor. 10 prosent sier de har bedre booking i år, mens 30 prosent har dårligere bookingtall denne påsken.

Bookingtall for sommeren

Når det gjelder sommeren som ligger foran oss, melder 7 av 10 reiselivsbedrifter at de har uendret eller bedre bookingnivå sammenlignet med fjoråret. 2 av 10 bedrifter har dårligere booking enn i fjor. 

Det er flest som har bedre bookingnivå i Nordland og Troms, mens bookingsituasjonen ser litt dårligere ut i Innlandet.  

67 prosent av bedriftene melder om uendret eller bedre bookingnivå fra utenlandske turister i sommer. Også her skiller Nordland og Troms seg ut i positiv retning. 

 

Oppdatert mars 2025

Behov for sommeransatte

7 av 10 reiselivsbedrifter skal ansette sommervikarer i år

Det er stort behov for sommervikarer i reiselivet. NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse viser at hele 72 prosent av bedriftene skal ansette sommervikarer i år. Det er litt flere enn i fjor.

 Undersøkelsen viser at det er stet er særlig behov for kokker, servitører, resepsjonister og rengjøringspersonale.  

Om situasjonsanalysen

NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.

Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider,  oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.


Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: