Hoteller, restauranter, kultur og uteliv er så viktige for folks sosiale liv og mentale helse, at mange vil prioritere å dra ut og kose seg, unne seg et julebord, eller et opphold på hotell – selv om det er trange tider, understreker Krohn Devold om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Illustrasjonsfoto: 29|2 Aurland | Montag.
NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse viser at reiselivet går en tøff vinter i møte. – Vi er inne i en ekstremt tøff tid, men vi må holde motet oppe. Det er et stort marked for våre tjenester, og det kommer til å ta seg opp igjen, sier NHO Reiseliv-direktøren
NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse i oktober viser at mange reiselivsbedrifter har en tøff tid i vente. Fortsatt er det et stort flertall som oppgir at markedssituasjonen er god eller tilfredsstillende kontra dårlig, men andelen som venter en forverring de neste seks månedene har økt betraktelig siden i sommer. I august svarte 1 av 4 at de ventet en forverring, mens nå er tallet 1 av 2.
Reiseliv er ikke alene om å bekymre seg for fremtiden: I NHO-fellesskapet er det en overvekt av bedrifter som venter en forverring av markedssituasjonen.
– Fremtidsoptimismen er svekket i store deler av næringslivet, inkludert reiseliv. Det er en krevende situasjon med økte renter og ekstreme priser på strøm og råvarer. Vi frykter at flere, særlig mindre bedrifter ute i distriktene, må stenge dørene. I tillegg er det stor bekymring i næringslivet for hvilke konsekvenser regjeringens statsbudsjett vil ha for bedrifter og arbeidsplasser, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Mange vil prioritere sosiale møteplasser
– Vi må stålsette oss for enda tøffere tider, men vi må ikke miste motet. Det er et stort marked for de tjenestene og aktivitetene som norsk reiseliv tilbyr, og det kommer til å ta seg opp igjen. Dessuten er hoteller, restauranter, kultur og uteliv så viktige for folks sosiale liv og mentale helse, at mange vil prioritere å dra ut og kose seg, unne seg et julebord, eller et opphold på hotell – selv om det er trange tider, understreker Krohn Devold.
– Reiselivet rammes av skatteøkninger i en situasjon der mange bedrifter allerede sliter tungt på grunn av de skyhøye kostnadene. Særlig er utfordringene store i distrikts-reiselivet. Dette er ett av de mest næringsfiendtlige budsjettene vi har sett på lenge. Vi skal sloss for å forbedre budsjettet, men med SV som budsjettpartner må vi være realistiske når det gjelder de mulighetene vi har, sier Krohn Devold.