– Situasjonen i reiselivet har gradvis bedret seg etter at de siste restriksjonene ble fjernet, men bransjen er langt ifra tilbake til normalen. Mange reiselivsbedrifter rammes av nye, tøffe utfordringer i en situasjon der de ikke har rukket å komme seg etter pandemien. Skyhøye priser på strøm, råvarer og bensin rammer bedriftene hardt, og det er knyttet stor usikkerhet til ringvirkningene av krigen i Ukraina, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Her er noen av hovedfunnene fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse gjennomført 31. mars – 5. april blant 198 reiselivsrespondenter:
· Nær 3 av 10 vurderer markedssituasjonen som god, mens 56 prosent vurderer den som tilfredsstillende. 16 prosent vurderer den som dårlig (en nedgang fra 24 prosent som svarte dårlig i midten av mars).
· 43 prosent melder om lavere omsetning enn normalt. Det er en nedgang fra midten av mars da 56 prosent meldte det samme. Det er imidlertid fortsatt en høy andel sammenlignet med næringslivet ellers: 28 prosent.
· På spørsmål om bedriften er tilbake til normal drift og inntjening svarer 56 prosent nei. 4 av 10 svarer ja. Av de som svarer nei svarer så mange som 1 av 3 at de tror det vil ta 1 – 2 år før de er tilbake til normal drift.
· Det er fortsatt høy konkursfrykt i reiselivsnæringen med 1 av 4 bedrifter som vurderer at det er reel risiko for konkurs. Konkursfrykten er særlig høy i uteliv: 55 prosent.
· 4 av 10 melder at økte strømpriser vil føre til svært stor reduksjon i driftsresultat.
Les oppdatert situasjonsanalyse for reiselivet for mer informasjon om undersøkelsen.
Optimisme foran årets sommersesong
Reiselivet står ovenfor flere store utfordringer, men det er allikevel stor optimisme i næringen: Over halvparten av reiselivsbedriftene vurderer markedsutsiktene de neste 6 månedene som bedre/økning. Oslo skiller seg ut med 7 av 10 som tror på en bedring/økning.
– Selv om situasjonen fortsatt er svært krevende for mange, går reiselivet inn i en høysesong med svært gode inntjeningsmuligheter. Vi vet at mange nordmenn kommer til å feriere i Norge i påsken og i sommer. Nordmenn står for 70 prosent av markedet, og det viste seg å være en stor styrke under pandemien. Det vil være en styrke også nå som vi står midt i en situasjon med krig og uro. Derfor er det god grunn til å være optimistiske med tanke på sommersesongen og tiden fremover, sier Krohn Devold.
NHO Reiseliv-direktøren legger til at det er særlig gledelig at det er så stor optimisme blant reiselivsbedriftene i hovedstaden, da Oslo ble hardest og lengst rammet av restriksjoner og nedstengninger.