Dette skal nordmenn i sommer
Foto: Visit Drøbak & Oscarsborg
Norgesferie er i sterk vekst med økt interesse for lokale opplevelser, mat og vin, og besøk i fornøyelsesparker. Nordmenn velger kortreiste destinasjoner og verdsetter kvalitet.
Foto: Visit Drøbak & Oscarsborg
Norgesferie er i sterk vekst med økt interesse for lokale opplevelser, mat og vin, og besøk i fornøyelsesparker. Nordmenn velger kortreiste destinasjoner og verdsetter kvalitet.
Opplevelser som kulturaktiviteter, mat- og vinopplevelser, besøk i fornøyelsespark og storbyferie i Norge er på fremmarsj, og har blitt enda mer populært etter pandemien. Bading og soling i Norge har også blitt mer populært med flere tilgjengelige badestrender i de store byene. Det viser NHO Reiselivs “sommergallup” gjennomført av Kantar med 1013 respondenter.
Andelen som planlegger Norgesferie ligger på omtrent samme nivå som i fjor: 2 av 3 skal feriere i Norge i sommer. Som vanlig er det mange nordmenn som skal på hytta, eller besøke venner og familie, men undersøkelsen viser at nordmenn i større grad enn tidligere vil ha ulike opplevelser og aktiviteter:
- Hytteferie og friluftsliv har lenge vært en hjørnestein i den norske sommerferien og fortsetter å være populært blant oss nordmenn, uttaler administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
- Samtidig er det tydelig at Norge som reisemål har utviklet seg de siste årene med et større spekter av opplevelser, aktiviteter og kulturtilbud. Fjelldestinasjonene har investert i sykkelparker og klatreparker, og det er etablert spel og festivaler over hele landet. I tillegg har antall restauranter økt betydelig, og flere av dem er nå i verdensklasse. Byene våre, som Oslo, har til og med blitt til badebyer med fantastiske strender midt i sentrum. Dette er en av grunnene til den voksende trenden med kortreiste opplevelser i Norge, fortsetter Krohn Devold.
Undersøkelsen viser at 2 av 3 skal feriere i Norge i sommer. Disse planlegger følgende aktiviteter:
-De største trendene går på at turistene ønsker opplevelsesbasert overnatting. Lokal mat, lokal handel, velvære og fjellgåing har økt betydelig. Kvalitet over kvantitet er viktig, og gjestene søker ekte opplevelser. Nordmenn har blitt mer kvalitetsbevisste på mat og drikke, og er villige til å betale for god service og lokale råvarer, sier Håkon Andersen, administrerende direktør for Maritim Fjordhotel og Farsund Fjordhotel.
– Både nordmenn og folk i resten av Europa opplever økte priser, som har satt press på økonomien, og dermed er det mange som må spare og være mer nøkterne når det gjelder ferieutgifter. Men den svake kronen gir oss en fordel i år. Mange nordmenn velger Norgesferie fordi det har blitt dyrere å reise utenlands. Samtidig ser vi at utlendinger også velger Norge som et mer prisgunstig ferieland enn tidligere, avslutter Krohn Devold.
Situasjonsanalyse for norsk reiseliv
Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse november 2024