Dette skal nordmenn i sommer

Publisert

Mennesker som bader og på en strand

Foto: Visit Drøbak & Oscarsborg

Norgesferie er i sterk vekst med økt interesse for lokale opplevelser, mat og vin, og besøk i fornøyelsesparker. Nordmenn velger kortreiste destinasjoner og verdsetter kvalitet.

Opplevelser som kulturaktiviteter, mat- og vinopplevelser, besøk i fornøyelsespark og storbyferie i Norge er på fremmarsj, og har blitt enda mer populært etter pandemien. Bading og soling i Norge har også blitt mer populært med flere tilgjengelige badestrender i de store byene. Det viser NHO Reiselivs “sommergallup” gjennomført av Kantar med 1013 respondenter. 

Andelen som planlegger Norgesferie ligger på omtrent samme nivå som i fjor: 2 av 3 skal feriere i Norge i sommer. Som vanlig er det mange nordmenn som skal på hytta, eller besøke venner og familie, men undersøkelsen viser at nordmenn i større grad enn tidligere vil ha ulike opplevelser og aktiviteter:

- Hytteferie og friluftsliv har lenge vært en hjørnestein i den norske sommerferien og fortsetter å være populært blant oss nordmenn, uttaler administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

- Samtidig er det tydelig at Norge som reisemål har utviklet seg de siste årene med et større spekter av opplevelser, aktiviteter og kulturtilbud. Fjelldestinasjonene har investert i sykkelparker og klatreparker, og det er etablert spel og festivaler over hele landet. I tillegg har antall restauranter økt betydelig, og flere av dem er nå i verdensklasse. Byene våre, som Oslo, har til og med blitt til badebyer med fantastiske strender midt i sentrum. Dette er en av grunnene til den voksende trenden med kortreiste opplevelser i Norge, fortsetter Krohn Devold.

Kortreiste opplevelser har blitt en trend  

Undersøkelsen viser at 2 av 3 skal feriere i Norge i sommer. Disse planlegger følgende aktiviteter:

  • Over halvparten (55 prosent) skal besøke venner og familie.
  • Halvparten skal på hytta – det har vært en jevn nedgang i andelen som skal feriere på hytta siden 2015 da 6 av 10 svarte det samme, men i år ser vi en liten oppgang.
  • 1 av 3 planlegger friluftslivsaktiviteter.
  • Bading og soling (i Norge) har en god økning fra 2 av 10 i 2019 til 3 av 10 i 2023.
  • Kulturopplevelser har økt fra 15 prosent i 2019 til 18 prosent i 2023.
  • Mat- og vinopplevelser har økt fra 6 prosent i 2019 til 13 prosent i 2023.
  • Storbyferie har økt fra 9 prosent i 2019 til 12 prosent i 2023.
  • Besøke fornøyelsesparker har økt fra 8 prosent i 2019 til 10 prosent i 2023.
  • Campingferie er også en økende trend fra 12 prosent i 2019 til 15 prosent i 2023.

-De største trendene går på at turistene ønsker opplevelsesbasert overnatting. Lokal mat, lokal handel, velvære og fjellgåing har økt betydelig. Kvalitet over kvantitet er viktig, og gjestene søker ekte opplevelser. Nordmenn har blitt mer kvalitetsbevisste på mat og drikke, og er villige til å betale for god service og lokale råvarer, sier Håkon Andersen, administrerende direktør for Maritim Fjordhotel og Farsund Fjordhotel.  

Færre enn før pandemien skal til utlandet  

Det er en signifikant nedgang i andelen nordmenn som planlegger utenlandsferie i år sammenlignet med før pandemien (2019):

  • Andelen som skal feriere i et annet europeisk land har gått ned fra 68 prosent (2019) til 61 prosent (2023).  
  • Andelen som skal på ferie i et land utenfor Europa har gått ned fra 9 til 4 prosent.   

– Både nordmenn og folk i resten av Europa opplever økte priser, som har satt press på økonomien, og dermed er det mange som må spare og være mer nøkterne når det gjelder ferieutgifter. Men den svake kronen gir oss en fordel i år. Mange nordmenn velger Norgesferie fordi det har blitt dyrere å reise utenlands. Samtidig ser vi at utlendinger også velger Norge som et mer prisgunstig ferieland enn tidligere, avslutter Krohn Devold. 

Gode bookingtall for julen, men strekk i laget

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse november 2024

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: