Tøff situasjon for mange reiselivsbedrifter
Reiselivet er mindre optimistisk enn normalt foran årets viktigste sesong. Mange bedrifter er under et stort kostnads- og konkurspress, og flere melder om færre bookinger foran årets sommer.
Reiselivet er mindre optimistisk enn normalt foran årets viktigste sesong. Mange bedrifter er under et stort kostnads- og konkurspress, og flere melder om færre bookinger foran årets sommer.
NHO Reiselivs ferske medlemsundersøkelse for april viser at det er stort strekk i laget når det gjelder reiselivsbedriftenes markedssituasjon og fremtidsutsikter. 1 av 4 vurderer markedssituasjonen som god, mens for servering og utelivsbransjen spesielt, er situasjonen krevende; 1 av 4 serveringsbedrifter vurderer markedssituasjonen som dårlig, mens i uteliv er tallet enda høyere: 1 av 3.
Samme antallet tror på en forverret markedssituasjon de neste 6 månedene. Også innen hotellbransjen er det en overvekt av pessimister: 28 prosent forventer en forverret markedssituasjon, mens 23 prosent forventer en bedring.
— Mange reiselivsbedrifter er fortsatt i en vanskelig økonomisk situasjon etter pandemien. Siste kvartal har vi sett en skremmende økning i antall konkurser innen servering, og flere har måttet ta opp lån for å unngå konkurs. Mange sliter med store økninger i utgifter til råvarer, strøm, skatt og økte renter. Næringen tåler ingen flere økte utgifter nå, verken i form av dyre lønnsoppgjør, eller økte skatter og avgifter, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Antall serveringsbedrifter som har gått konkurs i årets første kvartal – 148 bedrifter - tangerer den forrige rekorden og er nær en 50 prosent økning fra normalsnittet på 100 bedrifter i kvartalet.
— At flere har fått strammere lommebok ser vi allerede i ferske og økende konkurstall for reiseliv og handel. Det er det høyeste vi har notert i et normalår, og det er bekymringsfullt. Restauranter og hoteller melder om oppgang i omsetning, men de økte prisene på strøm og råvarer spiser opp det som skulle bli overskudd. Mange, særlig innen servering og uteliv, har opparbeidet seg mye gjeld på grunn av pandemien. De økte kostnadene blir rett og slett for tøft for mange å bære, sier Krohn Devold.
I januar 2023 oppga 8 av 10 reiselivsbedrifter at prisene hadde steget mer eller mye mer enn normalt. 7 av 10 reiselivsbedrifter meldte at økte innkjøpspriser (alle priser inkludert strøm) har ført til en reduksjon i bedriftens driftsresultat. 1 av 3 meldte om stor reduksjon, mens samme antall meldte om middels reduksjon. Les mer om reiselivets økonomiske situasjon her.
I reiselivet utgjør lønnskostnadene en dobbelt så stor andel av driftskostnadene enn snittet i alle næringer. I overnatting og servering gikk 36 prosent av utgiftskronene til lønn i 2021 (SSB).
— Det er en kombinasjon av flere faktorer som gjør situasjonen krevende for mange reiselivsbedrifter. Reiseliv er en arbeidsintensiv bransje med skyhøyt kostands- og konkurspress. En kraftig lønnsøkning på toppen av dette vil være svært utfordrende for mange å håndtere, fortsetter Krohn Devold.
Når det gjelder bookingnivået for sommeren er det store variasjoner. 1 av 4 melder om bedre bookingnivå sammenlignet med fjorårets sommer. Samtidig melder 3 av 10 hoteller og serveringsbedrifter og 4 av 10 utelivsbedrifter at de forventer færre gjester. Blant de største bedriftene melder så mange som 43 prosent om færre bookinger.
— Vi går mot sommer, og forhåpentligvis vil mange kunne glede seg over gode besøkstall, men mange bedrifter er bekymret foran årets viktigste sesong. Resesjon og stramme tider for folk flest - både i Norge og i Europa, gjør at flere må spare. Kanskje blir man nødt til å droppe den planlagte storbyferien, eller ta festmiddagen hjemme istedenfor å spise ute. Flere sitter på gjerdet lenger før de bestiller ferien sin. Reiselivet er mer bekymret og mindre optimistisk enn normalt foran årets viktigste sesong, avslutter Krohn Devold.
Situasjonsanalyse for norsk reiseliv
Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse desember 2024
Regjeringen har valgt å utforme lovforslaget slik at kommunene i realiteten gis muligheten til å bruke inntektene fra overnattingsavgift på hva enn de måtte ønske, skriver advokatfirmaet Selmer i sin vurdering.
Norske hoteller hadde en driftsmargin på 3,6 prosent i fjor. Det er en nedgang fra året før, og langt under marginene i næringslivet for øvrig.
Ønsker du å bidra til økt kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og et trygt og godt arbeidsmiljø i norske reiselivsbedrifter?