Skiheisen Krystallen på Kvitfjell. Foto: Martin Vinje
De fleste bedriftene er fornøyde med markedssituasjon og optimister med tanke på neste halvår, men det er strekk i laget. Det viser NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for januar.
25 prosent av medlemmene melder om god markedssituasjon, mens 60 prosent beskriver situasjonen som tilfredsstillende.
59 prosent reiselivsbedrifter forventer at markedssituasjonen holder seg uendret de neste seks månedene. 16 prosent venter en forverring av situasjonen, mens 24 prosent forventer at situasjonen vil forbedre seg.
Både når det gjelder vurdering av markedssituasjonen i dag og utsiktene for det neste halvåret, er det strekk i laget, der noen bransjer og regioner har god flyt, mens andre er mer pessimistiske.
Resultater fra desemberundersøkelsen viser at syv av ti medlemsbedrifter har bedre eller uendret bookingnivå for vintersesongen.
Selv om mange er optimister, er det stor bekymring for regjeringens foreslåtte turistskatt. 84 prosent er kritiske til forslaget til turistskatt. Av disse svarer 54 prosent at de er negative til forslaget, mens 30 prosent er positive til besøksbidrag, men uenig i innretningen på forslaget (at det legge skatt kun på overnatting).
251 bedrifter deltok i undersøkelsen for januar, og 236 bedrifter deltok i desemberundersøkelsen.
Innhold:
Oppdatert 10. januar 2025
Markedssituasjon
1 av 4 sier at markedssituasjonen er god
25 prosent av medlemmene melder om god markedssituasjon, mens 60 prosent beskriver situasjonen som tilfredsstillende. Til sammen er det altså 85 prosent som har god eller tilfredsstillende markedssituasjon. Det er en liten forbedring fra desember.
Det er imidlertid litt strekk i laget. Innen opplevelse og kultur sier 36 prosent at markedssituasjonen er god, mens blant campingbedriftene er det bare 11 prosent som melder om god markedssituasjon.
Det er flest som melder om god markedssituasjon i Rogaland (43 prosent) og Troms (42 prosent), og færrest i Trøndelag (5 prosent).
Oppdatert 10. januar 2025
Markedsutsikter
6 av 10 forventer uendret markedssituasjon
59 prosent reiselivsbedrifter forventer at markedssituasjonen holder seg uendret de neste seks månedene. 16 prosent venter en forverring av situasjonen, mens 24 prosent forventer at situasjonen vil forbedre seg.
Sammenlignet med situasjonen i januar i fjor er medlemmene litt mer optimistiske med tanke på fremtiden. Det er størst andel som tror på bedre situasjon i bransjene opplevelse og kultur (36 prosent) og blant destinasjonsselskapene (45 prosent). Det er en noe større andel som forventer forverring av situasjonen innen servering (21 prosent forventer forverring) og uteliv (29 prosent forventer forverring).
Oppdatert 10. januar 2025
Forbruk i reiselivet
Nesten halvparten melder om lavere forbruk
45 prosent av medlemsbedriftene sier at gjestene legger igjen mindre penger enn de gjorde i 2023. I serveringsbransjen sier 54 prosent at gjestene bruker mindre penger.
De som opplever at gjestene legger igjen mindre penger, sier det først og fremst spares på inn på alkohol (72 prosent) og på menyvalg som dessert og kaffe (52 prosent). 16 prosent sier at gjestene bruker mindre penger på kulturelle innslag og opplevelser.
Oppdatert 6. desember 2024
Bookingnivå
Gode bookingtall for vinteren
Syv av ti medlemsbedrifter har bedre eller uendret bookingnivå for vintersesongen. Når det gjelder bookinger totalt, har 32 prosent bedre tall enn i fjor. 41 prosent har uendret bookingnivå, mens 23 prosent har dårligere booking enn i fjor.
Troms har aller best booking – der sier 100 prosent av bedriftene at bookingen er bedre (68 prosent) eller uendret (32 prosent) sammenlignet med i fjor.
23 prosent har flere bookinger fra utenlandske gjester, mens 47 prosent sier det er uendret antall utlandsbookinger.
Oppdatert 6. desember 2024
Turistskatt
Negative til forslag om turistskatt
84 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter er kritiske til regjeringens forslag til turistskatt.
Av disse svarer 54 prosent at de er negative til forslaget, mens 30 prosent er positive til besøksbidrag, men uenig i innretningen på forslaget (at det legge skatt kun på overnatting). 11 prosent har ingen bestemt mening, mens 6 prosent er positive til forslaget.
Hotell/overnatting og camping er de som rammes av forslaget til turistskatt, og det er derfor ikke overraskende at misnøyen med forslaget er spesielt stor her.
92 prosent av hotellene og 91 prosent av campingbedriftene svarer at de er negative til forslaget eller at de er uenig i innretningen.
Blant destinasjonsselskapene svarer de aller fleste (82 prosent) at de er positive til besøksbidrag, men uenig i innretningen på forslaget.
Hotellene frykter konsekvensene dersom turistskatt på inntil fem prosent på overnatting blir vedtatt. 71 prosent frykter lavere driftsmargin, 55 prosent frykter færre gjester og 45 prosent tror konsekvensen kan bli at gjestene bruker mindre penger på andre ting enn overnatting, slik som mat og oppgradering av rom.
9 prosent tror en turistskatt slik regjeringen foreslår vil føre til nedkorting av sesongene, ved at det blir vanskeligere å selge hotellrom utenfor høysesong.
NHO Reiseliv etterlyser mer målrettede tiltak
NHO Reiseliv mener det finnes mange løsninger for fellesgodefinansiering som er bedre egnet for å skape et bærekraftig reiseliv enn turistskatt på overnatting. Vi etterlyser mer målrettede tiltak for å regulere turisttrafikken og fordele kostnadene mer rettferdig.
Les mer om NHO Reiselivs arbeid knyttet til turistskatt
– Vi trenger løsninger som treffer de som forbruker mest og legger igjen minst. For eksempel kan regulering av villcamping og beskatning av dagsbesøkende og cruise bidra til å redusere presset på natur og lokalsamfunn understreker Kristin Krohn Devold.
Om situasjonsanalysen
NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.
Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider, oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.
Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:
- Merete Habberstad
- Kommunikasjonsdirektør
- merete.habberstad@nhoreiseliv.no
- 93 43 98 42
- Pressebilder
- Hege Paulsen Bråtner
- Kommunikasjonssjef
- hege.bratner@nhoreiseliv.no
- 91 59 50 39
- Pressebilder