Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse februar 2025

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Bilde tatt fra bak en bardisk i en restaurant, med spisegjester i bakgrunnen. Foto.

Illustrasjonsbilde. Foto: Pixabay

NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for februar viser at flertallet er tilfredse med markedssituasjonen og ser optimistisk på neste halvår, men det er store variasjoner. Særlig i utelivsbransjen er det krevende tider.

Flertallet av bedriftene opplever markedssituasjonen som tilfredsstillende eller god, men det er store forskjeller mellom bransjer og regioner. Utelivsbransjen sliter mest, mens Troms og Vestland skiller seg ut med flest fornøyde bedrifter.  

Destinasjonsselskaper og aktører innen opplevelser og kultur er mest optimistiske for fremtiden, mens campingnæringen er mer avventende. 

Bookingsituasjonen er stabil sammenlignet med fjoråret, men utelivsbransjen melder om nedgang. Hotellene har derimot økt antall bookinger, og vinterferien ser særlig lovende ut i Finnmark, Troms og Telemark, der mange rapporterer like godt eller bedre belegg enn i fjor. 

402 bedrifter har deltatt i undersøkelsen.  

Innhold:

Oppdatert 10. februar 2025

Markedssituasjon

1 av 5 sier markedssituasjonen er dårlig – verst i utelivet

27 prosent av bedriftene beskriver markedssituasjonen som god, 53 prosent sier den er tilfredsstillende og 20 prosent beskriver markedssituasjonen som dårlig.  

Selv om flertallet er relativt fornøyde med tingenes tilstand, er det stor forskjell mellom bransjer og regioner.  

Det er litt færre optimister innen hotell/overnatting og servering. Det er litt flere optimister blant destinasjonsselskapene.  

Krevende i utelivsbransjen

Det er krevende tider i utelivsbransjen. Der beskriver 34 prosent markedssituasjonen som dårlig. Det er 14 prosentpoeng høyere enn gjennomsnittet for alle deler av reiselivet.  

Troms er det fylket der flest sier at markedssituasjonen er god (53 prosent). Troms skiller seg dermed fra sine naboer i Nordland og Finnmark, som vurderer markedssituasjonen ganske likt med landsgjennomsnittet.  

Det er også mange som melder om god markedssituasjon i Vestland (40 prosent). I Troms og Vestland det kun 7 prosent som sier at markedssituasjonen er dårlig.  

 

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 10. februar 2025

Markedsutsikter

Optimisme om markedssituasjon i nord og i vest

Halvparten av reiselivsbedriftene tror markedssituasjonen vil holde seg uendret det neste halvåret. 31 prosent forventer en bedring av situasjonen, mens 18 prosent forventer nedgang.  

Når det gjelder fremtidsutsikter, er det flest optimister blant destinasjonsselskaper og innen opplevelser og kultur. Der er mindre optimisme i campingbransjen, der bare 14 prosent forventer bedring neste halvår.  

Finnmark, Troms, Nordland og Vestland er fylkene der flest forventer bedring det neste halvåret, mens Innlandet er fylket der færrest forventer forbedret markedssituasjon.  

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 10. februar 2024

Bookingnivå

Stabilt bookingnivå for vinteren

7 av 10 bedrifter forteller at bookingnivået for vinteren er bedre eller på samme nivå som i fjor. Av disse sier 25 prosent at bookingnivået er bedre, mens 43 prosent sier det er uendret. 

26 prosent, eller 1 av 4, melder om dårligere bookingnivå i år sammenlignet med fjoråret.  

Det er flest som opplever bedre bookingtall i hotellbransjen (32 prosent bedre).  

Det er flest som melder om dårligere bookingnivå innen uteliv. I utelivet sier 38 prosent at antall bookinger har gått ned.  

Bookingnivået er best i Troms og Finnmark.  

6 av 10 sier de har samme eller bedre nivå på utenlandsbookinger. Det mest økning i utlandsbookinger i Troms, Finnmark og Vestland.  

Oppdatert 10. januar 2025

Forbruk i reiselivet

Nesten halvparten melder om lavere forbruk

45 prosent av medlemsbedriftene sier at gjestene legger igjen mindre penger enn de gjorde i 2023. I serveringsbransjen sier 54 prosent at gjestene bruker mindre penger. 

 De som opplever at gjestene legger igjen mindre penger, sier det først og fremst spares på inn på alkohol (72 prosent) og på menyvalg som dessert og kaffe (52 prosent). 16 prosent sier at gjestene bruker mindre penger på kulturelle innslag og opplevelser.  

Om situasjonsanalysen

NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.

Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider,  oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.


Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: