- Frislipp av vannscootere er et skritt i motorisert retning, og bryter med den naturlige og uberørte nisjen norsk reiseliv baserer seg på, sier NHO-Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
NHO Reiseliv undertegnet i fjor høst et opprop mot forslaget sammen med 16 andre organisasjoner. Forslaget er nå på høring med høringsfrist 23. mars.
I høringssvaret om vannscootere skriver NHO Reiseliv at oppheving av vannscooterforskriften er uheldig for Norge som turistmål.
- Norsk reiseliv har naturbasert reiseliv som en viktig merkevare. Den internasjonale trenden viser at bærekraft og fysisk aktivitet er i vekst, og Norge tilbyr dette til turistene. Vi må tørre å spisse produktet og markedet vi retter oss mot, selv om det innebærer å velge bort potensielle markeder. På sikt kan vannscootertrafikk påvirke rekreasjonsverdien negativt for de som oppholder seg ved kysten, ved innsjøer og i andre type vassdrag, sier Krohn Devold.
Dersom regjeringen går inn for å likestille regelverket for vannscootere og fritidsbåter, mener NHO Reiseliv det må settes i verk tiltak som begrenser høy fart, støy, og konflikter – og som vil beskytte dyre- og fuglelivet.
I oppropet som ble sendt til departementet, ble det tatt opp åtte punkter som må ivaretas før forskriften eventuelt fjernes.
- Obligatorisk registrering og tydelig merking av båter, herunder vannscooter.
- Økte ressurser til kontroll og oppsyn for håndhevelse av lovverket
- Det må utarbeides en statlig planretningslinje for å ivareta allmenne interesser og unngå konflikter mellom brukergrupper og med dyre- og fuglelivet på sjøen.
- Strengere krav til restriksjoner som ivaretar dyre- og fuglelivet.
- Økte ressurser til holdningsskapende arbeid.
- For fritidsbåter, herunder vannscooter, med toppfart på over 35 knop, innføres en obligatorisk høyhastighetsopplæring som skal innbefatte kunnskap om natur- og miljø ved sjøen.
- Det må settes nasjonale fartsbegrensninger til båttrafikken, herunder vannscooter- kjøringen.
- Innføre støybegrensinger på vannscootere for å redusere import av de mest støyende modellene.
Til punkt 2 vil vi understreke viktigheten av kontroll og oppsyn spesielt på 5 knops fartsgrensen der padling, roing, surfing, seiling og ikke-motorisert aktivitet utøves nært land og bryggeanlegg.
Se også: