Delegasjonen fra Kroatia bestod av representanter fra Kroatias departement for turisme og sport, hotellkjeden Valamar Riviera, Aminess Hotels & Campsites, Adriatic Luxury Hotels, fakultetet for turisme og hospitality management og den kroatiske reiselivsorganisasjonen. På bildet ser vi delegasjonen sammen med blant annet Kristin Krohn Devold, Ole Michael Bjørndal, Kjersti Aastad og Marina Kvalvig fra NHO Reiseliv, NHO Reiselivs visepresident og konserndirektør for hotell og restaurant i Olav Thon Gruppen, Morten Thorvaldsen. Foto: Ida Naper / Olav Thon Gruppen
Gode eksempler på bærekraftige løsninger var tema da representanter fra Kroatias reiselivsorganisasjon, departementer og største hotellkjeder besøkte Norge og NHO Reiseliv.
NHO Reiseliv har lenge vært en aktiv bidragsyter i diskusjonen om bærekraftig reiseliv, og har ved flere anledninger presentert NHO Reiselivs klimaregnskap for norsk reiseliv på generalforsamlingene til HOTREC, paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter, puber, kafeer og andre reiselivsbedrifter i Europa.
HOTREC samarbeider med 40 nasjonale reiselivsorganisasjoner i 29 land, og er stemmen til reiselivsnæringen i Europa. På bakgrunn av dette, ønsket NHO Reiselivs kroatiske søsterorganisasjon www.upuhh.hr sammen med medlemmer og statlig ansatte å komme til Norge for å lære om hotellkjedenes arbeid med bærekraft.
Inspirert av bærekaftige løsninger hos Scandic, Choice og Thon
I løpet av to effektive dager besøkte de Scandic Holmenkollen Park, Clarion Hotel The Hub fra Nordic Choice og Thon Hotel Opera hvor de fikk en solid innføring i arbeidet disse tre kjedene gjør når det gjelder bærekraft. Klimadelen av arbeidet tok naturlig nok mest plass, men det ble også lagt vekt på både den sosiale og økonomiske bærekraften, og den gjensidige avhengigheten som disse tre faktorene har.
Klare bærekraftsambisjoner
NHO Reiselivs fagdirektør Ole Michael Bjørndal og senoirrådgiver Kjersti Aastad stod organiseren og korrdineringen av besøket.
– Det er liten tvil om at norsk reiseliv ligger helt i forkant av dette arbeidet internasjonalt, og jeg blir både imponert og ganske stolt når jeg får lov til å vise frem våre medlemmers resultater til våre europeiske kollegaer. Du merker også at dette er noe alle kjedene har et bevist forhold til, og de er virkelig ikke ute etter å jukse, de vil ha konkrete og reelle resultater. Nå blir det spennende å høre hvordan det kroatiske reiselivet vil gripe dette an, de hadde klare ambisjoner om handling her, sier fagdirektør Ole Michael Bjørndal.
Delegasjonen fra Kroatia bestod av representanter fra Kroatias departement for turisme og sport, hotellkjeden Valamar Riviera, Aminess Hotels & Campsites, Adriatic Luxury Hotels, fakultetet for turisme og hospitality managemeng og den kroatiske reiselivsorganisasjonen.
Klimakrisen er vår største utfordring. Norge skal kutte sine utslipp med minst 50 prosent innen 2030. Reiselivet skal være en del av næringslivet myndighetene satser på fordi reiseliv vil lykkes med å redusere utslipp samtidig som næringen vokser og skaper arbeidsplasser.