Pilotprosjekter er alternativet til regjeringens turistskatt

Publisert

Hvite bobiler i naturen

Det som skaper utfordringer og frustrasjon noen steder i Norge, er for eksempel at store mengder cruisepassasjerer, bobiler og turistbusser skaper trafikkaos og frustrasjon. Når dette er problemet, er det også her løsningen ligger. Foto: Eli Helga Grimsen

Mange har reagert på regjeringens forslag om turistskatt. NHO Reiseliv mener målrettede pilotprosjekt kan både bidra til å løse problemene på steder med mange turister og gi oss nyttige erfaringer med hvordan dette vil fungere i praksis.

I november kom regjeringens forslag til turistskatt som kan gi norske kommuner mulighet til å ta inntil fem prosent skatt fra overnattingsbedrifter.

Svært mange har påpekt at skatten først og fremst skade norsk reiselivs konkurranseevne og at paradoksalt nok ikke bidrar til å løse problemene den var ment å løse.

De fleste steder i Norge har underturisme, ikke overturisme 

NHO Reiseliv mener at forslaget slik det foreligger, må sendes tilbake til Næringsdepartementet for en mer treffsikker pilotordning.  

De fleste steder i Norge opplever ikke overturisme, men heller underturisme.Omtrent halvparten av norske hotellsenger står tomme når vi ser året under ett. Men det er noen områder der det er utfordringer deler av året, og disse utfordringene må vi ta på alvor.  

NHO Reiseliv støtter pilotprosjekter med besøksbidrag

For å lykkes er det tre ting som er viktig: 

• Skatten må rettes mot de som faktisk skaper belastningen, slik som bobiler, villcamping og cruise.

• Pengene må øremerkes tiltak som parkering, renovasjon, toaletter og annen infrastruktur i pressområder. 

• Pengene bør ikke gå inn i kommunekassen, men forvaltes av et fond som sikrer at de brukes slik de skal. 

Det som skaper utfordringer og frustrasjon noen steder i Norge, er at store mengder cruisepassasjerer, bobiler og turistbusser skaper trafikkaos og frustrasjon. Når dette er problemet, er det også her løsningen ligger.

Heldigvis er ikke løsningen så komplisert. I Hurdalsplattformen sa regjeringen at de ønsket pilotprosjekter med besøksbidrag på områder med stort trykk. Det støttet vi da, og vi støtter det fortsatt.

Hvordan kan et pilotprosjekt se ut?  

Flere destinasjoner, blant annet Lofoten og Verdensarvfjordene, har ønsket å være pilot, og foreslått hvordan det pilotprosjekt kan se ut.  

Det vil for eksempel kunne innebære å ta parkeringsavgift, passeringsavgift for bobiler og ilandstigningsavgift for cruisepassasjerer. Passeringsavgiften kan rigges slik at man betaler mer i de travleste periodene. På den måte vil det også bidra til å styre besøksstrømmene, og kanskje gjøre at flere velger å reise utenfor høysesong.  

Brukerbetaling på toaletter og strengere regulering og håndheving av hvor man kan parkere og campe med bobil er også gode tiltak for å redusere utfordringene man ser noen steder. 

Pilotprosjekter vil gi nyttig innsuikt og kunnskap

Å prøve ut pilotprosjekter ville gitt oss nyttig innsikt og kunnskap. Deretter vil vi være bedre rustet til å vurdere om ordningen skal gjøres permanent og eventuelt utvides til også å gjelde andre steder.  

Et godt sted å bo er et godt sted å besøke. Det er viktig med god balanse i reiselivet mellom de som bor på en destinasjon, og de som besøker den. Gjennom målrettede pilotprosjekter kan vi finne løsninger som faktisk fungerer, uten å ramme lokalt næringsliv på en urettferdig måte. 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto
Mer om turistskatt og god besøksforvaltning

Besøksforvaltning

God besøksforvaltning sikrer balanse mellom turisme og lokalsamfunn, slik at både besøkende og fastboende får gode opplevelser.

Turistskatt

Det finnes mange løsninger for fellesgodefinansiering som er bedre egnet for å skape et bærekraftig reiseliv, enn turistskatt på overnatting.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: