Flyseteavgift skader reiseliv og arbeidsplasser
NHO Reiseliv er svært kritisk til regjeringens planer om å innføre en ny flyseteavgift på 88 kroner per billett.
NHO Reiseliv er svært kritisk til regjeringens planer om å innføre en ny flyseteavgift på 88 kroner per billett.
Flyseteavgiften foreslås å tre i kraft 1. april 2016.
– Alt som gjør innfallsportene til våre reisemål dyrere, skader reiseliv og arbeidsplasser, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.
Hun minner om at reiselivet i Norge er avhengig av at gjestene kommer med fly og at de flyr innenlands til for eksempel Norwegians og SAS` hovedflyplasser i nord.
– Summen av reiselivsskatter med to prosentpoengs momsøkning og ny flyskatt svekker reiselivet som sysselsettings- og vekstmotor i den oljemotbakken vi befinner oss i, sier Krohn Devold.
NHO mener klimaeffekten av flyseteavgiften er helt minimal.
– Flyavgiften rammer bedrifter over hele landet. Det er langt smartere å støtte en rask overgang til 2. generasjon biodiesel for fly som gir minimale klimautslipp. Da blir klimaeffekten mange ganger sterkere, sier NHO-direktør Kristin Skogen Lund.
NHO ber partiene bak budsjettforliket om å utsette innføringen av flyseteavgiften til 1. november neste år slik at alle får sett nærmere på konsekvensene og også på alternative måter å oppnå klimagevinster på.
10 gode råd for deg som vil lykkes med lokal virksomhet innen mat og reiseliv.
"Mapping the future of Hotel and Restaurant experience" by HOTREC
Her finner du våre maler for advarsel og innkalling til drøftingsmøte