Flyseteavgift skader reiseliv og arbeidsplasser

Publisert

NHO Reiseliv er svært kritisk til regjeringens planer om å innføre en ny flyseteavgift på 88 kroner per billett.

Flyseteavgiften foreslås å tre i kraft 1. april 2016.

– Alt som gjør innfallsportene til våre reisemål dyrere, skader reiseliv og arbeidsplasser, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

Hun minner om at reiselivet i Norge er avhengig av at gjestene kommer med fly og at de flyr innenlands til for eksempel Norwegians og SAS` hovedflyplasser i nord.

– Summen av reiselivsskatter med to prosentpoengs momsøkning og ny flyskatt svekker reiselivet som sysselsettings- og vekstmotor i den oljemotbakken vi befinner oss i, sier Krohn Devold.

NHO mener klimaeffekten av flyseteavgiften er helt minimal.

– Flyavgiften rammer bedrifter over hele landet. Det er langt smartere å støtte en rask overgang til 2. generasjon biodiesel for fly som gir minimale klimautslipp. Da blir klimaeffekten mange ganger sterkere, sier NHO-direktør Kristin Skogen Lund.

NHO ber partiene bak budsjettforliket om å utsette innføringen av flyseteavgiften til 1. november neste år slik at alle får sett nærmere på konsekvensene og også på alternative måter å oppnå klimagevinster på.

Relaterte publikasjoner

  1. 10 gode råd

    10 gode råd for deg som vil lykkes med lokal virksomhet innen mat og reiseliv.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: