Statsbudsjettet 2015: – Ikke bedre for leiebil
Dagens moms på utleiebiler svekker bilutleiernes lønnsomhet og fører til svært dyre leiebilpriser. – Ingen bedring i statsbudsjettet for 2015, mener bilutleieutvalget i NHO Reiseliv.
Dagens moms på utleiebiler svekker bilutleiernes lønnsomhet og fører til svært dyre leiebilpriser. – Ingen bedring i statsbudsjettet for 2015, mener bilutleieutvalget i NHO Reiseliv.
For å få fullt fradrag for inngående merverdiavgift må bilutleiere i dag beholde bilene i tre år før de kan selges videre. NHO Reiseliv har lenge jobbet for å redusere denne bindingstiden til halvannet år for biler på korttidsleie. I forslaget til statsbudsjett for 2015 går regjeringen inn for å øke bindingstiden til fire år.
– Næringen har allerede store problemer med å holde nok biler i høysesongen. Situasjonen blir ikke bedre med dette budsjettforslaget. Det vil fortsatt være dyrt og vanskelig for turister å få tak i leiebil, sier Michael Ekblom, leder av bilutleieutvalget i NHO Reiseliv og administrerende direktør i Europcar Norge.
I landsdeler med store avstander, som Vestlandet og Nord-Norge, må leiebiler skiftes ut hyppigere enn andre steder.
Kostnadene for hver bil øker ved at bilutleiere ikke oppnår full fradragsrett. Det fører igjen til dyrere utleiebiler for turister og næringsdrivende.
– Konsekvensen er at gjestene heller leier biler over grensen, eller enda verre, at besøkende velger bort Norge som reisemål på grunn av manglende transporttilbud, sier Ekblom i bilutleieutvalget.
For å holde kostnadene på et forsvarlig nivå må bilutleiere beholde korttidsleiebilene i om lag halvannet år før de blir solgt.
Med dagens regelverk må bilutleiere betale tilbake 67 prosent av momsavgiften på en bil som selges etter ett år. I statsbudsjettet foreslår regjeringen å redusere denne satsen til 60 prosent.
Dersom bilen selges etter halvannet år, må 50 prosent av momsen betales tilbake, heter det i budsjettforslaget. Det vil si det samme som med dagens regelverk.
– Dersom vi skal kunne doble bilparken i sommerhalvåret på en fornuftig måte, må vi ha et system som gjør 18-måneders utskiftningssyklus billigere enn i dag. Forslaget i statsbudsjettet gir ingen endring for 18-månedersbilene, sier Ekblom i bilutleieutvalget.
I sommer hadde bilutleiere flere steder problemer med å dekke etterspørselen. Avis måtte sende mange biler nordover for å dekke etterspørselen hos sin franchisetaker Arctic Bilutleie. 1. september la franchisetakeren ned virksomheten.
– Tromsø var utsolgt for biler hele juli og august, så det var åpenbart mange turister som ønsket leiebil, men som dessverre ikke fikk tilgang til dette, og som derfor ikke har fått de opplevelsene de hadde håpet på. Dette svekker attraktiviteten til Tromsø som feriedestinasjon, sier Ole Grønvold, administrerende direktør i RAC Norway AS, som driver Avis og Budget i Norge.
Sixt bilutleie har også hatt store problemer med å dekke etterspørselen i sommer. Bilutleieselskapet hadde ingen ledige biler i Nord-Norge og Bergen fra juni til og med august i år.
– Vi har dessverre måttet si nei til mange kunder denne sommeren. Dette gjelder både privatkunder, forretningskunder og kunder som kommer via turoperatør. På grunn av avgiftsreglene har vi ikke hatt mulighet til å «flåte opp» ettersom vi i så fall måtte ha beholdt for mange biler i det som tradisjonelt har vært lavsesong, sier Kai Byremo, administration manager i Sixt bilutleie.
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold fikk selv erfare hvor dyrt og vanskelig det har blitt å leie bil i Nord-Norge da hun var på ferie der i sommer.
– Behovet for leiebiler kommer til å bli større ettersom turistenes reisemønster endrer seg. Vi ser en stor nedgang i den tradisjonelle bussturismen. Folk vil heller oppleve Norge på egenhånd og da må de ha god tilgang på leiebil. Flere og flere turister velger Norge som reisemål, men kommer seg ikke videre fra flyplassen. Det er ikke bare flaut, men en destruktiv flaskehals for norsk reiseliv, sier Krohn Devold.
Tidligere i år mottok NHO Reiseliv varsler fra britiske ferieoperatører om at mangelen på leiebiler fører til at de ikke setter opp Norge i sine reisemålsprogram.