En versjon av denne teksten er publisert i Aftenposten søndag 22. juli 2018.
Vi leste med stor interesse spaltist Knut Olav Åmås` innsiktsfulle kommentarartikkel om norske hoteller i Aftenposten søndag 15. juli. Frittstående eller familieeide hoteller er på mange måter selve indrefileten i norsk reiseliv. De unike bygningene, den rike historien og den personlige servicen gjør disse hotellene til kulturformidlere av fremste merke. Heldigvis er det ganske mange av dem. Mer enn 500 frittstående hoteller er medlem i NHO Reiseliv, som er den største nærings- og interesseorganisasjonen for norske reiselivsbedrifter.
Aftenpostens spaltist har rett i at bransjen har næringspolitiske utfordringer. Blant annet haster det med å fjerne eller redusere formuesskatten, slik at våre norskeide, frittstående hoteller kan konkurrere på lik linje med de utenlandskeide.
Åmås hevder noe upresist at frittstående hoteller ikke kan delta i offentlige anbud. Ja, det er utfordringer med dagens praksis, men formelt må alle inkluderes. Problemet er at kravspesifikasjonene og mangel på kunnskap hos innkjøperne har fungert ekskluderende. Konkrete forenklinger er i emning. En prosjektgruppe bestående av NHO Reiseliv, NHO, Difi og Sykehusinnkjøp jobber med å lage en innkjøpsmal som skal sikre at de frittstående lettere kan delta i konkurranser. Malen, som etter planen skal være klar til våren, kan bli tatt i bruk av flere offentlige innkjøpsaktører.
De familieeide, frittstående hotellene står på ingen måte alene i kampen om bedre og mer rettferdige vilkår. Tvert imot er det en stadig voksende felles erkjennelse i næringen om at vi må jobbe sammen for å bedre rammevilkårene for alle de bedriftene som utgjør helheten i norsk reiseliv.
Striden står ikke om å fylle senger på et distriktshotell versus et kjedehotell. Hotellkjedene er helt avhengig av mangfoldet som de frittstående hotellene representerer. Ingen kommer til Norge ens ærend for å bo på et kjedehotell i Oslo sentrum.
For reiselivet handler det i stedet om å utvikle kvaliteten og lønnsomheten gjennom større samspill mellom hoteller og opplevelsesaktører. Kun ved å bedre rammene for hele norsk reiseliv kan næringen hevde seg i en stadig voksende, internasjonal konkurranse om reisende.
Reiselivsnæringen i Norge har jobbet knallhardt de siste årene for å løfte frem utfordringer som bremser lønnsomhet og vekst. Gjennom reiselivsmeldingen har regjeringen anerkjent behovet for en verdsettelsesrabatt i formuesbeskatningen av norskeide overnattingssteder. Regjeringen har også lovet å arbeide for en mer samordnet og veiledningsbasert tilsynspraksis. Reiselivsnæringen venter utålmodig på at disse løftene omgjøres til praktisk politikk.
I mellomtiden er ikke løsningen for familieeide og frittstående hoteller å ta avstand fra fellesskapet i NHO Reiseliv, men stå sammen i arbeidet med å utvikle en stadig mer betydningsfull næring som skaper arbeidsplasser i bygd og by.
Se også: