Reiselivstrender inn i et nytt tiår

Kristin Krohn Devold

Foto: Oda Hveem.

Her er ti trender NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold spår vil prege reiselivsnæringen i 2020.

1. Lokal patriotisme

Det har blitt for stor avstand mellom staten og virkeligheten til bedriftene i kommunene. Et eksempel er momsøkningen på 4 prosent som ikke lar seg dekke inn lokalt. I 2019 så vi at den lokale stemmen fortsatt har gjennomslagskraft, da NVEs forslag om nasjonal ramme for vindkraft på land ble forkastet etter sterk motstand fra kommunene. Det er lokalt man vet best hvor det er gunstigst å planlegge for både industri og reiseliv. Reiselivet er på lag med lokalbefolkningen og vet at svaret ikke er nye skatter og tilsynskrav for næringslivet. I 2020 må politikerne kjempe for de lokale næringenes rammevilkår.

 
2. Fraflytting

SSB tall viser at fraflytting fra kommunene og innflytting til byene er en voksende trend. I 2020 må vi jobbe med å motvirke flytting fra distriktene. Det viktigste for landets kommuner er å få unge familier i arbeid til å bosette seg der. Norske kommuner trenger arbeidsplasser som skatter lokalt. Derfor må det tilrettelegges for arbeidsplasser som fremmer både unge og kvinner, og det kan reiselivet sørge for. Som en av få åpne ungdomsbransjer har reiselivet et stort rekrutteringsfortrinn.

 
3. Opplevelsessamfunn

Vi kaster mindre og eier mindre. Det er spesielt klimabevisste ungdom som går i bresjen for en mindre materialistisk livsstil. NHO Reiselivs julegallup viser at én av tre nordmenn heller gir en opplevelse i julegave. Vi har nok ting, og er mer opptatt av opplevelser, nærhet og å gjøre ting sammen med andre. Det har skjedd en enorm produktutvikling i spennende opplevelsesprodukter blant norske reiselivsaktører. Både blant nordmenn og besøkende er det et voksende, kvalitetsbevisst og mer betalingsvillig marked som søker etter helt unike opplevelser.

 
4. Natur som medisin

Vi dør ikke lenger av smittsomme sykdommer, vi dør av livsstilsykdommer. Mental helse, avstressing og selvmedisinering vektlegges mer enn før. Vi lever travle liv, så når vi drar på ferie ønsker vi oss både ro i sinnet, samt å være i fysisk aktivitet – gjerne ute i naturen. Helseturisme er en voksende trend, og Norge har et stort potensial til å posisjonere seg som en helseturisme-destinasjon. "Yoga retreats" med fokus på mindfullness og bevegelse er det store innen helseturisme. Flere aktører i Norge, slik som Nøsen Yoga og Fjellhotell i Valdres, satser på kombinasjonen yoga, natur og ro.

 
5. Bærekraftig turisme

Bærekraftig utvikling er ikke en ny trend, men det blir ikke mindre aktuelt inn i det nye tiåret. Utvikling av bærekraftig turisme kommer til å fortsette å prege reiselivsbransjen både i 2020, og i årene fremover. I 2019 hadde vi klimabrølet, i 2020 må vi ha handling. Alle bransjer må kutte i COder de kan, og reiselivet er på god vei til å bli en nullutslippsbransje. Satsning på miljøsertifisering og bærekraft er viktig for å møte moderne gjesters krav. Kortreiste råvarer etterspørres og kortreiste ferier blir mer og mer populært. Snart finnes det knapt en restaurant som ikke har et vegetarisk eller vegansk alternativ på menyen. I 2020 kommer vi til å se flere eksempler på reiselivsbedrifter som satser på miljøvennlige og innovative turisttilbud, slik som norske Brim Explorer som tilbyr elektriskdrevne katamaraner i Tromsø og Svolvær. 

 
6. Kommuner med "puls"

Suksessbyer har visjonære politikere som tør å ta upopulære avgjørelser. Manglende offentlig samhandling kveler byene, og for mange reguleringer skaper mindre dynamiske byer. For å unngå fraflytting er det helt avgjørende for en kommune å ha et pulserende kulturtilbud. Reiselivsnæringen er helt avgjørende for å skape bolyst. Reiselivsbedrifter skaper sosiale arenaer som gjør at folk vil flytte dit og bli boende. En kommune uten reiseliv vil slite med å holde på sine innbyggere. Man må spille på lag med de aktørene som ønsker å skape puls, og ikke stoppe de med reguleringer og forbud. For å skape nok jobber er det viktig at alle bransjer slipper inn gründere.

 
7. Grønn byutvikling

Grønn kommune- og byutvikling vokser frem. Staten og det offentlige må gå foran når de skal utvikle byrommene og prioriterer parker, benker og lekeplasser. Byrommet skal inviterer til aktivitet, trivsel og bolyst. I Vika har de for eksempel fjernet bilveien og byttet det ut med grønt arealer og sitteplasser. Dette gir attraktive uterom. Det kommer vi nok til å se mer av i 2020.

 
8. Smart teknologi som hverdagshjelper

Reiselivet ligger ofte i forkant når det kommer til bruk av digitale verktøy. Digital booking og bestilling har lenge vært en selvfølge. Reiseapper, slik som Entur, gjør hverdagen til reisende litt enklere. Smart teknologi effektiviserer reiselivet. Virtuell virkelighet eller VR kommer til å ta steget fra å være en fritidsaktivitet til å bli et nyttig og effektivt verktøy for reisende. VR kan gjøre det enklere å planlegge turer og utforske destinasjoner. 

 

9. "Gameifisering" av hverdagen

Digitale verktøy brukes ikke bare til å forenkle reisehverdagen, men også som underholdning. The Viking Planet er et godt eksempel på dette. Opplevelsessenteret, som åpnet i juni 2019, fikk stor oppmerksomhet for de digitale løsningene som inviterer de besøkende inn i en virtuell viking-verden. Et annet eksempel er geocaching, hvor man ved hjelp av GPS finner frem til ulike poster, kalt "cacher". HåloGeoTour i Harstad forteller historiene til vikingene i Harstad og omegn. Smart teknologi som fundament eller supplement til reiselivsbedrifter og opplevelsesdestinasjoner kommer vi til å se enda mer av i 2020. 

 

10. Skatt på globale giganter

Verdens ulikhet løses ikke før man klarer å skattlegge og regulere de globale giganter, som Airbnb, google og booking.com. 2020 er fristen for OECD og EU til å komme med et forslag. Ingen tror det vil være mulig å få alle i startblokken samtidig, men Norge og Norden må være beredt på å være først. Dette vil ha stor påvikrning på reiselivsnæringen i 2020 og i årene fremover. 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: