- Ekstremt uklokt

Publisert

Portrett av Kristin Kron Devold med Ypsilon-brua i bakgrunnen

Foto: Oda Hveem

En MVA-økning vil dramatisk forverre rammebetingelsene til en samlet norsk reiselivsnæring og drastisk svekke Norges konkurranseevne mot utlandet, understreker NHO Reiseliv i høringssvaret til Torvik-utvalget.

Skatteutvalget foreslår å innføre lik merverdiavgift på alle varer og tjenester, som betyr en økning av reiselivsmomsen fra 12 til 25 prosent. NHO Reiseliv reagerer kraftig på forslaget.
NHO reiseliv var raskt ute i media med sin reaksjon på skatteutvalgets forslag.

Det er et ekstremt uklokt forslag i dagens situasjon, og et løftebrudd i forhold til da lavmomsen ble innført, og økte fra null moms til åtte prosent. Siden er den økt ytterligere. De fleste land i Europa har lavmoms på hoteller, og Norge ligger allerede blant de høyeste i Europa på hotellmoms, sier Kristin Krohn Devold. Les intervjuet i DN med NHO Reiseliv-direktøren og Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart

Krohn Devold viser til at mange overnattingsbedrifter er i en tøff økonomisk situasjon med skyhøye strømpriser og råvarepriser. Mange har allerede økt prisene på grunn av de høye kostandene:  

Det er ikke rom for å øke prisene ytterligere. Overnattingsbedriftene er allerede presset på pris, særlig i lavsesong, i den internasjonale konkurransen om gjestene. Økt moms går rett på bunnlinjen hos de fleste. Dette kommer til å ramme særlig distriktreiselivet der marginene allerede er hardt presset, forklarer Krohn Devold.

Vil være et politisk løftebrudd  

Senterpartiet har programfestet en permanent lav reiselivsmoms. Vedum sa i valgkampen at denne bør være på 8 prosent. Det vil være et politisk løftebrudd av dimensjoner hvis SP bidrar til at dette forslaget gjennomføres, sier Krohn Devold.

Skatteutvalget foreslår å øke midlene til profilering av Norge, som et kompenserende tiltak, men NHO Reiseliv tviler på at det vil dekke opp for tapet av utenlandske turister som moms-forslaget sannsynligvis vil føre til. 

For serveringsnæringen vil forslaget, isolert sett, bidra til en bedre konkurransesituasjon opp mot kiosk og butikk, men totalt sett vil en momsøkning på 25 prosent føre til at det blir mye dyrere å feriere i Norge:

Serveringsbransjen vil også rammes hvis overnattingsstedene får færre gjester. Forslaget vil gjøre det mindre attraktivt å feriere i Norge, og det vil få negative konsekvenser for alle bransjene i reiseliv fra skidestinasjoner, til kultur, uteliv og opplevelser, avslutter Krohn Devold.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Siste nytt

  1. NHO Reiseliv søker HMS-rådgiver

    Ønsker du å bidra til økt kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og et trygt og godt arbeidsmiljø i norske reiselivsbedrifter?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: