Norske hoteller kan kreve erstatning etter EU-dom

Publisert

En datamaskin med nettsiden til booking.com på. Foto og skjermbilde.

Foto: NHO Reiseliv

EU-domstolen har erklært Booking.coms prisklausuler ulovlige. NHO Reiseliv undersøker nå muligheten for erstatning til norske hoteller.

EU-domstolen har nylig fastslått at Booking.coms prisparitetsklausuler, som har vært en del av selskapets avtaler med overnattingssteder over hele Europa, bryter loven. Dette kan åpne for at norske hoteller kan kreve erstatning for økonomiske tap de har lidd som følge av disse klausulene. 

NHO Reiseliv har sendt ut en spørreundersøkelse til sine medlemmer for å kartlegge hvilke vilkår norske hoteller har hatt i sine avtaler med Booking.com. Vi oppfordrer alle medlemmer til å svare på undersøkelsen, som er helt anonym, for at organisasjonen skal kunne vurdere muligheten for erstatning. 

Svar på undersøkelsen her

– Dette er en spennende utvikling for våre medlemmer. Men vi må fortsatt utrede enkelte juridiske problemstillinger som for eksempel foreldelsesfrister og hvilken presedens EU-dommen kan skape for norske bedrifter, sier Magne Kristensen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv. 

Bakgrunn for saken  

Booking.coms prisparitetsklausuler har tvunget hoteller til å tilby samme priser på sine egne nettsider og gjennom andre bestillingstjenester som de gjør på Booking.com. Dette har begrenset konkurransen og økt Booking.coms provisjonsinntekter på bekostning av hotellene. 

Tidligere i år vedtok EU et forbud mot slike klausuler, og Booking.com skal ha endret sine avtaler. NHO Reiseliv er imidlertid usikre på om disse endringene også omfatter norske bedrifter, og ønsker tilbakemelding på dette. 

Gruppesøksmål i Europa  

Den tyske hotellorganisasjonen IHA har allerede startet prosessen med å kreve erstatning på vegne av tyske hoteller, som anslås å ha blitt overfakturert med rundt 30 % på grunn av klausulene. IHA har invitert hotellorganisasjoner fra andre europeiske land, inkludert NHO Reiseliv, til å delta i et gruppesøksmål uten økonomisk risiko for hotellene. 

NHO Reiseliv vurderer nå om norske hoteller kan delta i dette søksmålet. For å kunne vurdere dette, er det viktig at norske hoteller svarer på undersøkelsen om sine avtalevilkår med Booking.com.  

– Den tyske hotellorganisasjonen har gjort et omfattende og viktig arbeid over flere år i denne saken. Vårt medlemskap og samarbeid i Hotrec gir oss mulighet til å påvirke prosesser som vi ikke ville klart å følge opp på egenhånd, sier Kristensen. 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: