Regionale verneombud

Norsk natur

Grønøy, og området rundt.

NHO Reiseliv er imot ordningen om regionale verneombud innenfor hotell- og restaurantbransjen, og mener ordningen må avvikles.

Ordningen med regionale verneombud innenfor hotell og restaurant trådte i kraft 1. januar 2011.

Prinsipielt mener NHO Reiseliv at forvaltning og håndheving av norsk lov skal utføres av det offentlige og finansieres av fellesskapet. I dag finansieres ordningen  av bedrifter innenfor hotell- og restaurantbransjen. I et HMS- perspektiv er det etter NHO Reiselivs oppfatning heller ikke behov for ordningen. Det foreligger heller ikke noe dokumentasjon som støtter oppunder behovet for en slik ordning.

NHO Reiseliv har gjennomført en undersøkelse blant egne medlemmer om erfaringene med regionale verneombud. Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2015.

Noen hovedfunn:

  • Nærmere halvparten av bedriftene som har hatt regionale verneombud på besøk, mente besøket var mindre tilfredsstillende eller ikke tilfredsstillende.
  • Kun 1 av 5 svarte at besøket førte til endringer i bedriften. Endringene som ble gjennomført i bedriften, var i de fleste tilfeller relatert til bedriftshelsetjenesten.
  • 16 prosent har hatt besøk av regionale verneombud og Arbeidstilsynet samtidig.
  • Nærmere 40 prosent har opplevd at det regionale verneombudet har utført tilsynsvirksomhet.
  • 3 av 4 mener ordningen med regionale verneombud er overflødig.

Viktige dokumenter:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

  • Ole Michael Bjørndal
  • Fagdirektør næringspolitikk
  • Pressebilder

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake:

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: