Hvordan kan reiselivet i Nord bli en enda større eksportnæring? Hvilke muligheter og barrierer står reiselivet ovenfor?Dette vartema da om lag 50 reiselivsbedrifter fra Nord-Norge var samlet i Tromsø for å gi sine innspill til hva som må til for at eksportsatsingen skal lykkes.
– Eksportsatsingen er ekstra viktig for reiselivet i Nord fordi regionen har et begrenset lokalmarked. Det er den landsdelen som er mest avhengig av tilreisende fra utlandet. Nord-Norge har hatt en sterk vekst av utenlandske besøkende de siste årene. Nå ønsker næringen å videreføre og øke trafikken fra utlandet. For å få til en bærekraftig langsiktig drift på eksportmarkedet vil en viktig forutsetning være å få til en mer jevn tilstrømming av besøkende hele året, som gir grunnlag for flere helårlige, faste arbeidsplasser, sier Ole Michael Bjørndal, fagdirektør for næringspolitikk i NHO Reiseliv.
– Næringsminister Vestre var tydelig i sitt innlegg på Travel Expo 12. januar at regjeringen kommer til å legge flere titalls millioner i friske midler i kommende statsbudsjetter til denne satsningen, så vi har klare signaler om at regjeringen vil prioritere dette. Derfor er det viktig at vi nå jobber aktivt med næringen for å finne de mest mulig effektive tiltakene for treffsikker bruk av regjeringens midler, fortsetter Bjørndal.
Fersk undersøkelse viser at reiselivet i Nord har store ambisjoner om å øke sine eksportinntekter:
Ifølge en undersøkelse gjennomført i forkant av møtet med over 100 respondenter fra reiselivet i nord, svarer halvparten at de har ambisjoner om å øke sine eksportinntekter med 50 prosent frem mot 2030 sammenlignet med 2019. 37 prosent svarer 25 prosent økning, mens 6 prosent har ingen eksportomsetning i dag, men vil satse på det utenlandske markedet fremover.
De tre største eksportmarkedene er i dag USA (42 prosent), Storbritannia (48 prosent) og Tyskland (77 prosent). Det vil være de samme tre markedene som reiselivet vil prioritere høyest frem mot 2030 – i tillegg til Asia og Nederland.
Det viktigste segmentet for eksportsatsingen vil være ferie- og fritidsgjester (52 prosent vil prioritere dette høyest) mens “mid-high-end" gjester blir enda viktigere fremover: 46 prosent vil prioritere dette markedet.
Samarbeid på tvers av landegrenser
– Reiselivsbedriftene i Nord ønsker seg flere tiltak for bedre samarbeid i landsdelen, men også se på muligheter for å samarbeide på tvers av landegrenser på Nordkalotten. Gode transportårer, og bedre tilgjengelighet er særlig viktig for å tiltrekke seg flere gjester. Bransjen har også lenge opplevd betydelig frustrasjon knyttet til regler for transport og løyve, og dette ønsker de at eksportsatsingen også skal si noe om. Reiselivet trenger forutsigbare regler for at næringens skal kunne vokse, avslutter Bjørndal.
Muligheter og barrierer for at eksportsatsingen skal lykkes
➡ Nord-Norge har flere potensielle eksportprodukter og regioner innenfor reiselivet
➡ Helårsdrift, helårsarbeidsplasser og økt lokal verdiskaping er overordnede utfordringer for reiselivet i Nord-Norge
➡ Lang avstand til eksportmarkedene, store utfordringer når det gjelder tilgjengelighet (mange destinasjoner har ikke direktefly fra utlandet), lite lokalmarked, ingen gjennomgangstrafikk og lav kjennskap i eksportmarkedene, er noen av de mest sentrale utfordringene.
– Vi gleder oss over økt satsing på reiseliv, men det viktigste nå er at regjeringen ikke innfører nye skatter som gjøre det vanskeligere å drive næringsvirksomhet i Norge.
Mandag 29. april leverte Nasjonalt eksportråd, ved leder Arvid Moss og nestleder Kathrine Myhre, sin anbefaling til en nasjonal eksportsatsing på reiseliv til næringsminister Cecilie Myrseth.