Søstrene Storaas Hotell satser på klima og bærekraft
Foto: Søstrene Storaas Hotell
Mange reiselivsbedrifter har benyttet pandemien til å omstille seg og satse mer på bærekraft, blant annet ved å bli mer selvforsynte og ved å tiltrekke seg nye målgrupper i nærmarkedet. Søstrene Storaas Hotell i Jondalen mener reiselivet er en del av klimaløsningen.
— Dette er en veldig energieffektiv måte å dyrke planter på fordi man bruker vannet flere ganger, i tillegg til at vi kan høste hele året.
Else Storaas (30), salgs- og markedsansvarlig ved Søstrene Storaas Hotell, går rundt blomsterbedet i kjøkkenhagen mens hun forklarer hvordan teknologien fungerer for å gro hotellets egen urtehage.
— Dette er stemorsblomster, mens dette er afrikansk hvitløk. Dette er soppurt. Du kan spise og lage saus av den istedenfor sjampinjong. Er ikke det kult?
Hun river av et lite grønt blad og legger det i munnen. Mens hun smaker, er ansiktet kun belyst av et sterkt mørkerosa vekstlys.
Kjøkkenhagen på Søstrene Storaas Hotell, som ligger i naturskjønne omgivelser i Jondalen, ikke langt fra Kongsberg, er et godt eksempel på hvordan reiselivsbedriften har begynt å bevege seg mot det grønne skiftet.
— Vi ønsket å bli mer bærekraftige allerede før korona inntraff og startet på flere prosjekter slik som denne kjøkkenhagen, men pandemien har gitt oss et ytterligere spark i retning grønn omstilling, skyter søster og daglig leder Solveig Storaas (36) inn.
Omstilling av reiselivs-, event- og serveringsnæringene
Ifølge Innovasjon Norge, ble det i 2021 bevilget omtrent 980 millioner kroner til 836 reiselivsbedrifter som har hatt som mål om å styrke grønn omstilling og bruk av digitale løsninger i sin drift.
Søstrene Storaas Hotell fikk totalt sett over 3,6 millioner kroner fra Innovasjon Norge – penger som hat blitt benyttet til utallige prosjekter:
— Vi utvikler matproduksjon av blant annet spekeskinker og grillpølser fra egne griser i vårt eget pølsemakeri, vi lager diverse sauser, dressinger og te fra urtehagen vår. Vi satser i tillegg på sirkulær økonomi i form av energiproduksjon fra egen skog gjennom et flisfyringsanlegg, og vi jobber med avfallshåndtering som skal gjenbrukes til jordbearbeiding. Vi planlegger også etablering av komposteringsmaskin for matavfall. I tillegg arbeider vi med digital markedsføring og den digitale kundereisen, sier Solveig.
Bedriften har også fått støtte fra fylkeskommunen til omstillingsprosjektene sine. Totalt har hotellet mottatt over 5 millioner kroner i støtte.
— Det har virkelig blitt lagt opp til omstilling i koronaperioden. Selv om det har vært beinharde tider de siste to årene, har det også vært en god ting for oss. Vi har rett og slett blitt tvunget til å ta tak i målene våre som vi så lenge hadde drømt om å få til, men ikke hatt tid til. Ved å satse på bærekraft, kan det bidra til at vi har flere bein å stå på ved fremtidige kriser, legger Else til.
Nær halvparten av reiselivsbedrifter har gjort omstillingstiltak
En av krisene hele verden står overfor nå er klimakrisen.
Klimakrisen blir stadig vanskeligere å håndtere, fordi flere endringer har begynt å skje samtidig. Valgene vi tar det neste tiåret vil bli avgjørende for om vi lykkes, er advarselen fra FNs klimapanel. Den ferske rapporten slår fast at klimaendringene truer mennesker og planeten vi bor på, og at det haster å ta grep.
— Reise og turisme er verdens tredje største næring, og Norge har noen av de mest populære destinasjonene på et globalt nivå. Det betyr at vi har et stort ansvar. Vi må sette det grønne skiftet høyt på agendaen, og det har vi vist at vi gjør; Under pandemien har nær halvparten av reiselivsbedrifter gjort omstillingstiltak eller endringer i drift / innkjøp som har gjort bedriftene mer klimavennlig. Jeg er imponert over den omstillingsviljen reiselivsbedriftene har vist, og deres evne til å kaste seg rundt og teste ut nye løsninger, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Ifølge en medlemsundersøkelse blant NHO Reiselivs medlemmer har over fire av ti økt digitaliseringen av tjenester, én av fire har gjennomført miljø- eller bærekraftmerking, én av fire har tilgjengeliggjort el-billadere for sine gjester, og omtrent halvparten av disse har økt satsingen på nærmarkeder eller redusert matsvinn. Økologisk og kortreist mat fra lokalbøndene har også blitt en stor trend som er svært etterspurt i overnattings- og serveringsbransjen.
— Og ifølge den ferske Klimarapporten norsk reiseliv 2021, ble klimagassutslippene knyttet til norsk reiseliv halvert fra 2019 til 2020 fra 3,7 millioner tonn CO₂ til 1,7 millioner tonn CO₂ - da pandemien la store begrensninger på mobiliteten. Bransjene stabiliserer seg nå, men klimagassene knyttet til norsk reiselivssektor vil likevel være beskjedne sammenliknet med andre næringer.Vi skal bidra med det vi kan for å eskalere det grønne skiftet og være med på å løse klimakrisen, understreker Krohn Devold.
Fra barnehjem til hotell
Tilbake på hotellet fortsetter søstrene Storaas å vise frem familiebedriften.
Historien til bedriften er slik: Det som først var en gård som foreldrene arvet av besteforeldrene, ble til en speiderleir og besøksgård, så gikk det over til å bli en institusjon for barnehjemsbarn og ungdommer som hadde falt utenfor systemet. Istedenfor vanlig skolegang, kunne de komme hit. Det dannet en idé om å etablere et hotell, som foreldrene gjorde om til en realitet først på 90-tallet.
Samtidig var det også et barndomshjem for de tre søstrene.
— I dag har vi 44 hotellrom, noen hytter og annekser. Vi har i tillegg fem konferanserom og tre mindre grupperom. Hovedsegmentet vårt retter seg derfor mot kurs-, konferanser- og firmaarrangementer, men også private arrangementer, så har vi catering, samt flere private gjester om sommermånedene. Gjennom omstillingen håper vi å kunne tiltrekke oss nye grupper i nærmarkedet.
Målet er å etablere Storaas som et reisemål, ikke bare som et hotell, men også som et sted man reiser til fra hele Østlandet, sier jentene.
De kaster et blikk på familietreet som pryder vestibylen. Både Solveig og Else utstråler beundring og stolthet for hva familien har fått til. Med hotellets formidable historie og omstillingsvilje vet de at også de vil gjøre alt de kan for å styrke bedriftens konkurransekraft i fremtiden. Og da vil satsing på bærekraft være avgjørende.
— Her er vi lidenskapelig opptatt av å gi gjestene det vi selv arvet: Hjemmebakt brød, familiens varme og eventyrlige muligheter. Det kommer vi til å fortsette med.
Norge må redusere antallet mennesker som står utenfor arbeidslivet. Reiselivet er en del av løsningen fordi næringen er en døråpner til praksis, ifølge HR-sjefen ved Hotel Bristol. Hotellet er opptatt av å ansette et bredt spekter av mennesker, uansett alder, bakgrunn og hull i CV-en.
Helse, klima og jobbskaping vil prege den politiske agendaen fremover. Kakebakeren Tiril Refsum mener et mer tilgjengelig reiseliv kan bidra til å bedre folkehelsen og få ned statlige helseutgifter.