Mangelfull skilting hemmer reiselivet
9 av 10 av NHO Reiselivs medlemsbedrifter mener mangelfull skilting til bedriften er hemmende i en eller annen grad.
9 av 10 av NHO Reiselivs medlemsbedrifter mener mangelfull skilting til bedriften er hemmende i en eller annen grad.
Det viser en spørreundersøkelse som TNS Gallup har gjennomført på oppdrag fra NHO blant ledere i NHO Reiselivs medlemsbedrifter.
– Reiselivsbedrifter lever av kunder, og hvis kundene ikke finner frem, så kan det være kroken på døra. Hovedregelen må være at bedrifter har lov til å sette opp skilt til spise- eller overnattingsstedet sitt, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold til Nationen (krever innlogging).
Flere reiselivsbedrifter melder om årlige milliontap som følge av mangelfull skilting til bedriftene. En av dem er Utsikten Hotell i Kvinesdal i Vest-Agder.
Turistbedriftene på Utsikten måtte slåss i seks år for å få opp skilt på E39. For 10 måneder siden kom skiltet opp – bekostet av bedriftene selv.
– Folk har trodd at hotellet var nedlagt. Det har vært fortvilende, sier salgssjef Åse Gjelsten Versland.
Nå har Samferdselsdepartementet gitt Vegdirektoratet i oppdrag å vurdere dagens bestemmelser for skilting og komme med forslag til nytt skilt-regelverk.
Før året er omme lover senioringeniør i Vegdirektoratet, Gry Horne Johansen, å ha klart forslag til nye skiltregler, skriver Nationen.
– Vi jobber på spreng i disse dager med oppdraget vi har fått fra Samferdselsdepartementet. De ber oss spesielt se på differensiert regelverk. Det betyr for eksempel at vi innfører ulike skiltregler for motorvei og fylkesvei. Det kan igjen gjøre det enklere å skilte til attraksjoner og reiselivsbedrifter ute i distriktene, sier Johansen til avisen.