Moms-saken har høyeste prioritet hos NHO Reiseliv, som denne uken har møtt stortingsrepresentanter fra Østfold, Vestfold og Hedmark for å belyse konsekvensene av å øke avgiften. Representanter for ulike medlemsbedrifter har også deltatt i møtene.
– Vi har fortalt politikerne at økt moms går rett på bunnlinja hos de fleste reiselivsbedrifter, at det kan bety kroken på døra for distriktsbedrifter, og at det dramatisk svekker muligheten til å ansette flere i reiselivet, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
– Politikere vi har hatt møter med, spør i hvilken grad momsøkningen vil påvirke etterspørselen etter reiselivsprodukter. Til det svarer vi at selv regjeringen vedgår at momsøkningen vil gi økte priser på reiselivstjenester. I budsjettet for 2018 skriver regjeringen nemlig at økningen «trolig innebærer noe økte priser på de aktuelle tjenestene, noe redusert etterspørsel og dermed lavere omsetning for produsentene». Gjør man noe dyrere gjennom skatter og avgifter, synker etterspørselen, sier NHO Reiseliv-sjefen.
Ikke bare å øke prisen
Politikerne spør også om det ikke bare er å øke prisen tilsvarende momsøkningen.
– Her er det grunn til å minne dem om at hadde bedriftene våre hatt anledning til å ta en høyere pris, så hadde de gjort det allerede. Våre bedrifter følger med i markedet, og har solid kunnskap om hvor prisen må ligge for å få best mulig balanse mellom lønnsomhet og etterspørsel. Så svaret er nei, det er ikke bare å øke prisen når politikerne finner på nye avgifter, sier Krohn Devold.
NHO Reiseliv har flere planlagte møter med ulike fylkesbenker i tiden som kommer.