Reiselivet utfordrer politikerne om momsøkningen

Publisert

REISELIVET MØTTE VESTFOLD-BENKEN: Fra venstre: Kårstein Løvaas (H), Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap), Erlend Larsen (H), hotelldirektør Ørjan Sønvisen ved Holmestrand Hotell og konserndirektør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels. Foto: Ole Michael Bjørndal/NHO Reiseliv.

NHO Reiseliv har denne uken møtt stortingsrepresentanter fra tre fylker for å diskutere regjeringens foreslåtte momsøkning for reiselivet.

Regjeringen går inn for å øke reiselivsmomsen fra 10 til 12 prosent i neste års statsbudsjett. Det rammer blant annet hoteller, campingbedrifter, skiheiser, fornøyelsesparker og transport.

Moms-saken har høyeste prioritet hos NHO Reiseliv, som denne uken har møtt stortingsrepresentanter fra Østfold, Vestfold og Hedmark for å belyse konsekvensene av å øke avgiften. Representanter for ulike medlemsbedrifter har også deltatt i møtene.

Kravet fra NHO Reiseliv er at Stortinget avviser regjeringens foreslåtte momsøkning.

MØTTE ØSTFOLD-BENKEN: Ole André Myrvold (Sp), regiondirektør Roald Gulbrandsen i NHO Østfold, Freddy André Øvstegård (SV), Elise Bjørnebekk-Waagen (Ap), hotelldirektør Laila Aarstrand ved Støtvig Hotel, daglig leder Håkon Tolsby ved Stora Lee Camping, Svein Roald Hansen (Ap) og Erlend Wiborg (FrP).

Rett på bunnlinja

– Vi har fortalt politikerne at økt moms går rett på bunnlinja hos de fleste reiselivsbedrifter, at det kan bety kroken på døra for distriktsbedrifter, og at det dramatisk svekker muligheten til å ansette flere i reiselivet, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Les også: Alle reiselivssakene i statsbudsjettet

– Politikere vi har hatt møter med, spør i hvilken grad momsøkningen vil påvirke etterspørselen etter reiselivsprodukter. Til det svarer vi at selv regjeringen vedgår at momsøkningen vil gi økte priser på reiselivstjenester. I budsjettet for 2018 skriver regjeringen nemlig at økningen «trolig innebærer noe økte priser på de aktuelle tjenestene, noe redusert etterspørsel og dermed lavere omsetning for produsentene». Gjør man noe dyrere gjennom skatter og avgifter, synker etterspørselen, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Ikke bare å øke prisen

Politikerne spør også om det ikke bare er å øke prisen tilsvarende momsøkningen.

PÅ STORTINGET: Sp-leder og stortingsrepresentant fra Hedmark Trygve Slagsvold Vedum sammen med Christian Sandberg, direktør ved Saga Hotel Oslo, Saga Apartments Oslo og Saga Hotel Oslo Central, politisk rådgiver Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv og Skistar-sjef Bo Halvardsson.

– Her er det grunn til å minne dem om at hadde bedriftene våre hatt anledning til å ta en høyere pris, så hadde de gjort det allerede. Våre bedrifter følger med i markedet, og har solid kunnskap om hvor prisen må ligge for å få best mulig balanse mellom lønnsomhet og etterspørsel. Så svaret er nei, det er ikke bare å øke prisen når politikerne finner på nye avgifter, sier Krohn Devold.

NHO Reiseliv har flere planlagte møter med ulike fylkesbenker i tiden som kommer.

 
Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: