Reiselivsmomsen øker fra 10 til 12 prosent
– Økt moms går rett på bedriftenes bunnlinje, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
– Reiselivets mange og tydelige advarsler har ikke blitt tatt til følge.
– Økt moms går rett på bedriftenes bunnlinje, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
– Reiselivets mange og tydelige advarsler har ikke blitt tatt til følge.
22. november 2017 ble regjeringspartiene Høyre og Frp og støttepartiene Venstre og Kristelig Folkeparti enige om statsbudsjettet for 2018. Budsjettforliket inneholder ingen reversering av forslaget om å øke reiselivsmomsen fra 10 til 12 prosent.
– Reiselivets mange og tydelige advarsler har ikke blitt tatt til følge, og det tar vi til etterretning. Både i NHO Reiseliv og blant medlemmene våre er det lagt ned et betydelig arbeid for å synliggjøre konsekvensene av denne momsøkningen overfor det politiske miljøet, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
Sammen med medlemsbedrifter har NHO Reiseliv møtt stortingspolitikere fra hele landet for å prøve å stoppe økningen.
– Jeg vil rette en stor takk til våre medlemmer over hele landet som har kjempet sammen med oss mot denne skadelige skatteøkningen for en hel næring. Vi har fått mye forståelse, og både Venstre, Senterpartiet, SV, Rødt og Miljøpartiet De Grønne har støttet reiselivet. Det er vi veldig glad for. Dessverre holdt ikke dette ettersom de tre største partiene Høyre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet støttet økningen, sier Krohn Devold.
Momsøkningen anslås å gi staten inntekter på 700 millioner kroner påløpt. Økningen trer i kraft fra 1. januar 2018.
Disse tjenestene berøres av momsøkningen:
– Reiseliv er svært konkurranseutsatt, og det er ikke uten videre mulig å legge denne ekstraregningen over på kundene. 50 prosent momsøkning på to år går rett på bedriftenes bunnlinje, som igjen svekker muligheten til å ansette flere. I tillegg forventer vi at kronen vil styrke seg, og da får reiselivet en dobbel prisøkning, sier NHO Reiseliv-sjefen.