Setter norske reiselivsperler i fare

Publisert

NHO Reiseliv mener skatteøkningene på formue og inntekt straffer gründere og familiebedrifter og presser flere bedriftseiere til å selge deler av bedriften for å betale økte skatter eller flytte. Administrerende direktør i NHO Reiseliv mener skatteøkningene vil bli en stor utfordring for norskeide reiselivsbedrifter.

Med den økningen i formuesskatt, utbytteskatt og verdsettelse som regjeringen foreslår i dag, vil stadig flere reelt måtte vurdere om de skal selge hele eller deler av bedriften, tappe bedriftens kasse for å betale økte skatter, eller selge bedriften til nye eiere som bor utenfor Norge og dermed ikke må betale en slik skatt, sier Kristin Krohn Devold.  

NHO Reiselivs medlemmer har i flere år vært fortvilt over at ærverdige norske hotellbygg blir skattlagt etter urealistisk høye verdier - langt mer enn mulig salgspris i markedet.

Distriktsfiendtlig politikk

Et høyt skattetrykk sammen med økte utgifter til strøm og matvarer gjør det krevende å tjene penger på privateide hoteller og restauranter. Særlig er utfordringen store i distrikts-Norge med store sesongsvingninger. Kristin K Devold mener dette er distriktsfiendtlig politikk.

Det er et brutalt valg som regjeringen nå tvinger familieeide hoteller til å ta. Det vil prege lokalsamfunnene rundt disse viktige møte- og arbeidsplassene, og i ytterste konsekvens kan det gi en mindre grunn til å besøke et sted, sier Krohn Devold.

NHO Reiseliv og våre medlemsbedrifter er uenige i vurderingen av den økonomiske situasjonen i Norge – det at offentlige energiselgere tjener mer penger, betyr at familier og bedrifter har fått mindre å rutte med. Å bruke ekstrainntektene fra vannkraft (etter at strømstøtten er trukket fra) til økte offentlige utgifter; samt å øke skattene på næringslivet svekker bedriftene ytterligere i et tøft marked med økte strømpriser, renter og kostnader. Reiselivs-bedrifter tror på trangere tider for reiselivsmarkedet og 35 prosent av medlemmene  sier nå at de frykter for sin bedrifts fremtid.

Les også:

Siste nytt om statsbudsjettet fra NHO Reiseliv

Sommeren ser lovende ut for norsk reiseliv

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse juni 2024

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
  • Merete Habberstad
  • Avdelingsdirektør kommunikasjon og allianse
  • Pressebilder

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: