– Flere positive elementer for reiselivet i statsbudsjettet 2017
Statsbudsjettet for neste år inneholder flere positive grep som kommer norske reiselivsbedrifter til gode, mener NHO Reiseliv-direktøren.
Statsbudsjettet for neste år inneholder flere positive grep som kommer norske reiselivsbedrifter til gode, mener NHO Reiseliv-direktøren.
Regjeringen la i dag frem sitt forslag til statsbudsjett for 2017.
– Det er flere positive elementer for reiselivet i budsjettet. Vi kunne tenkt oss at mange av tiltakene gikk enda lenger, men i hovedsak går budsjettet i en positiv retning for vår bransje, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.
Dette er de viktigste budsjettområdene for reiselivet:
– Det kommer altså lettelser i formuesbeskatningen ved at verdsettelsen av formuen reduseres for driftsmidler, og det inkluderer bygninger. Det er positivt for reiselivsbedrifter, sier NHO Reiseliv-sjefen.
Flypassasjeravgiften prisjusteres med en økning på 2,5 prosent fra 80 til 82 kroner.
Merverdiavgiften på overnatting, transport og kultur går ikke opp, men holder seg på 10 prosent også neste år. Avgiften økte fra åtte til 10 prosent i budsjettet for 2016. Scheel-utvalget gikk inn for en sats på 15 prosent - til store protester fra en samlet reiselivsnæring.
NHO Reiseliv har også fremmet forslag om harmonisering av avgiftssatsen for take away-mat og restaurantmat, men har så langt ikke blitt hørt.
– Det er positivt at det settes av mye midler til digitalisering av det offentlige. Både Brønnøysundregistrene og saksbehandling i kommunene vil få hjelp av nye digitaliseringsmidler som tar ned kostnader for bedriftene. Samtidig skulle vi svært gjerne sett en satsing på digitalisering av tilsyn. Dette er en viktig sak for reiselivsnæringen og som vi vil spille inn på nytt i høringsrunden, sier Krohn Devold.
– Det er gledelig at markedsføringsmidlene til reiselivet videreføres, men det er avgjørende at disse midlene brukes til nettopp markedsføring av Norge, og at midlene ikke spres utover til kurs og rådgivning, som vi mener må ivaretas av andre midler i Innovasjon Norge.
– Det betyr at også det å markedsføre landet vårt via film får en økt satsing. Filminsentivordningen har vært vellykket, og da er det viktig at regjeringen øker potten, sier Krohn Devold.
Les også: