NHO Reiseliv lanserer ny rekrutteringskampanje

Publisert

Dette er en smakebit på Smak deg frem-kampanjen, der du møter Jenny (18) som går på restaurant- og matfag YSK, Bryan Matthew (18) som er lærling på andre året, og Petter (22), som er kjøkkensjef på Smalhans.

Neste uke lanserer NHO Reiseliv  rekrutteringskampanjen “Smak deg frem”,  som har som mål å vise frem de spennende karrieremulighetene og de personlige ressursene man utvikler gjennom å velge restaurant- og matfag.

Det florerer av TV-serier om mat og stjernekokker og kampanjer som skal overbevise unge om å velge kokkeyrket, men det er lite som tyder på at disse kampanjene har hatt effekt. Søknadstallene til Restaurant- og matfag er synkende, og mange faller fra utdanningsløpet underveis.  

#205

– Fremtidens arbeidsliv er i endring og vil krever store omstillinger. Sannsynligvis vil man skifte både jobb og karriere flere ganger. Hva du kan og hvilke ressurser du utvikler i deg selv, blir viktigere enn hva slags jobbtittel du tilegner deg, forteller kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.

Viser hva elevene lærer, ikke hva de blir

I “Smak deg frem”-kampanjen fokuserer vi mindre på hva man blir, altså yrkestittelen – som har vært vinklingen tidligere rekrutteringskampanjer, og dreier fokuset over på hva man lærer: 

– Restaurant- og matfag strekker seg lengre enn matlaging og god service. Her utvikler du evner som vil styrke deg uansett hva du velger å bruke dem til. Du lærer om ledelse, samarbeid og praktisk problemløsning. Du får testet både kreativitet og presisjon i et pulserende sosialt miljø. Du blir drillet i et håndverk du kan bruke resten av livet. Dette er egenskaper vi vet at de unge er opptatt av når de skal velge en karrierevei, og derfor vil dette være kjernen i “Smak deg frem”-kampanjen, sier Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.   

– Et annet viktig element er at fremtidens arbeidsliv er i endring og vil krever store omstillinger. Sannsynligvis vil man skifte både jobb og karriere flere ganger. Hva du kan og hvilke ressurser du utvikler i deg selv,  blir viktigere enn hva slags jobbtittel du tilegner deg, fortsetter Habberstad.  

Reiselivet vil trenge dyktige folk etter pandemien 

NHO Reiseliv lanserer kampanjen nå som søknadsfristen for videregående opplæring er rett rundt hjørnet (1. Mars). Samtidig er tusenvis av reiselivsansatte permittert og noen er sagt opp. Det er en vanskelig tid, men vi har allikevel valgt å lansere kampanjen nå:  

– Vi skulle gjerne ha lansert kampanjen tidligere, men har valgt å vente på grunn av koronasituasjonen. Reiselivet står fortsatt i en dyp krise, men nå som vaksineringen er i gang må vi begynne å se fremover. Nå er det viktig å peke på de mulighetene som vil komme etter at pandemien er over. Norsk reiseliv vil mest sannsynlig fortsette den fantastiske veksten vi hadde før pandemien traff oss, og da vil reiselivsbedrifter trenge dyktige folk med på laget, sier Habberstad.  

Bli med å spre kampanjen! 

I “Smak deg frem”-kampanjen blir vi kjent med tre unge “ambassadører” for Restaurant- og matfagsom gir et innblikk i deres arbeidshverdag som servitør, kokk og kjøkkensjef. Videoer og bilder av ambassadørene vil bli spredd i sosiale medier - på plattformer der de unge er 

– Vi vil gjerne ha med så mange som mulig til å spre kampanjen, og oppfordrer våre medlemmer til å gjøre seg kjent kampanjesiden smakdegfrem.no, Smak deg frem-budskapene og bidra til å spre videre i sine kanaler, avslutter Habberstad.  

Bli kjent med “Smak deg frem”-universet, og bli med og spre kampanjen på ww.smakdegfrem.no 

Bli kjent med Smak deg frem-ambassadørene:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt

Utdanning og kompetanse

Flinke fagfolk er en forutsetting for at Norge fortsatt skal vokse som reiselivsdestinasjon. NHO Reiseliv arbeider strategisk og politisk for å sikre riktig og nok arbeidskraft til norsk reiselivsnæring.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: