Norsk reiseliv er hardt rammet av koronapandemien, men kommer til å reise seg igjen og ta tilbake posisjonen som en viktig vekstnæring som skaper jobber over hele landet. Men bransjen trenger flere dyktige folk. Det er særlig mangel på faglærte kokker som lenge har vært en utfordring for bransjen, også før pandemien, men som nå har blitt forsterket da strenge innreiseregler førte til at mange ikke fikk tilgang til sine faste utenlandske sesongarbeidere i sommer.
Reiselivet er kommunens beste venn
Det store spørsmålet under debatten var hvordan reiselivet skal klare å nå målet om å skape en jobbvekst på 25 prosent innen 2030. Forutsigbarhet, kompetanseløft, gode lønns- og arbeidsvilkår, godt samarbeid med kommunen og omdømmebygging var stikkord som gikk igjen hos debattantene:
− Vi er kommunens beste venn, vi skaper arbeidsplasser og genererer store skatteinntekter til kommunen og den anerkjennelsen må vi få fra kommunen. Samarbeid med kommunen er viktig slik at vi kan bygge destinasjonen større og bedre, sier Jorunn Isaksen, daglig leder i Jonas-B Gundersen.
− Det er viktig å jobbe med omdømme slik at de unge og de som ønsker å gå inn i bransjen kan være trygge på at de kan leve av den jobben de får og at det er en bransje med mange muligheter. At elevene forstår at hvis de velger å bli kokk kan de jobbe internasjonalt for eksempel, sier Høye Høyesen, regiondirektør i NHO Agder.
Viktig å være "den beste arbeidsgiveren"
− De som påvirker mest når det gjelder hvilke valg barna skal ta er foreldre og rådgiverne på skolen. Rådgiverne har stor påvirkning på elevene. Jeg mener det må et kompetanseløft til blant rådgivere på skolen slik at flere velger yrkesfag og vår næring, sier Isaksen.
Vi driver med små marginer, og arbeidspresset er stort, men vi leverer et gøyalt arbeidsmiljø for vi jobber i verdens beste bransje
Jorunn Isaksen, Jonas B. Gundersen.
Hun er opptatt av at man må "være den beste arbeidsgiveren":
− Man må tilby et trygt og godt arbeidsmiljø. Hvis man klarer det så kommer de gode ansatte til deg. Vi driver med små marginer, og arbeidspresset er stort, men vi leverer et gøyalt arbeidsmiljø for vi jobber i verdens beste bransje, sa Isaksen.
Å skape flere helårsarbeidsplasser er en utfordring
Debattantene pekte særlig på utfordringen med å skape flere helårsarbeidsplasser:
−En utfordring for reiselivet er sesongsvingninger og det å skape helårsarbeidsplasser. Vi prøver å skape en destinasjon som skal fungere hele året, for å skape helårsarbeidsplasser. Opplevelsesbasert reiseliv, som vi driver med, er en trend i vekst. Vi håper vi lykkes med å tiltrekke oss enda flere utenlandske gjester, slik at vi kan strekke ut sesongen. Men da trenger gode rammevilkårene og hjelp slik at vi kan markedsføre oss mot det utenlandske markedet, sier styreleder i NHO Reiseliv Agder Vebjørn Teigen Haugerud, Canvas Hove.
−Det må være et mål for alle destinasjoner at man klarer å utnytte hele året slik at man får helårsarbeidsplasser, sa Isaksen.
En utfordring for reiselivet er sesongsvingninger og det å skape helårsarbeidsplasser.
Vebjørn Teigen Haugerud, Canvas Hove og styreleder i NHO Reiseliv Agder
Kommunen må være tett på reiselivsnæringen
For at næringen skal vokse og kunne skape flere helårsarbeidsplasser understreker debattantene at kommunen må være tett på næringen og samarbeide med reiselivsbedriftene:
−Det å være tett på næringslivet er viktig, og at kommunen bidrar til kort saksbehandlingstid. For en næringsdrivende er det veldig viktig. Hvis vi skal få flere inn i bransjen skal vi stille opp for reiselivsnæringen, og gjøre det enklere for reiselivsbedriftene å drive, Steinar Pedersen (H), varaordfører i Gjerstad kommune.
Høye Høyesen, regiondirektør i NHO Agder, understreker også viktigheten av kort behandlingstid og forutsigbarhet:
−Det er viktig hvis man skal satse og vokse som næring. Og så trenger bransjen forutsigbarhet. Vi kan ikke ha slike situasjoner der for eksempel momsen plutselig dobler seg. God dialog med andre næringen på lokasjonen der man driver er også viktig for å skape helårsdrift, sier Høyesen.
Kort behandlingstid og forutsigbarhet er viktig hvis man skal satse og vokse som næring. Vi kan ikke ha slike situasjoner der for eksempel momsen plutselig dobler seg.
Høye Høyesen, regiondirektør i NHO Agder
Gode lønns- og arbeidsvilkår er viktig
Vedbjørn understreker at gode lønns- og arbeidsvilkår er viktig for å være en attraktiv arbeidsplass:
−Vi som bedriftsledere må legge til rette for at folk greier å ha en lønn å leve av. Vise at vi klarer å skape attraktive arbeidsplasser som man kan leve av. Synlighet i lokalmiljøet, snakke med politikere og snakke fram bransjen bidrar til å øke omdømme til bransjen, sier Vedbjørn.
Debattantene er også opptatt av kompetanseløft, og sikre en miks av kompetanse, erfaring og det å få inn folk av ulike aldre.
−Vi er stolte av å ansette mange unge, men det er en stor fordel å få inn eldre folk med erfaring også, sier Vedbjørn.
−Mange har sin første arbeidsplass hos oss. Den kompetansen som vi tilfører de ansatte er en god start i arbeidslivet, men skal vi klare å ha nok ansatte, må vi også heve snittalderen. Det er utfordrende, for vi er en bransje med små marginer, mange sliter med å tenke 5-10 år frem i tid. Da blir det å tenke langsiktig når det gjelder bygging av kompetanse i bedriften også en utfordring, sier Isaksen.
Har stor tro på framtiden
Hvis vi skal få flere inn i bransjen skal vi stille opp for reiselivsnæringen, og gjøre det enklere for reiselivsbedriftene å drive.
Steinar Pedersen (H), varaordfører i Gjerstad kommune.
Det er stor enighet om at reiselivsnæringen vil komme sterkt tilbake og bli en viktig vekstnæring igjen etter pandemien. Reiselivet kommer til å trenge mange dyktige folk med på laget. Norge er et attraktivt land å feriere i, og vi kan forvente at flere utenlandske gjester vil besøke Norge i årene fremover. Alle er enige om at nå må vi jobbe godt videre med rekruttering til bransjen, omdømmebygging og ha tett dialog med kommunen og myndigheter slik at næringen får gode og forutsigbare rammebetingelser for videre vekst.
Debatten ble ledet av Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv. Deltakerne i debatten var: Jorunn Isaksen, daglig leder i Jonas-B Gundersen, Høye Høyesen, regiondirektør i NHO Agder, Vebjørn Teigen Haugerud, Canvas Hove og Steinar Pedersen (H), varaordfører i Gjerstad kommune.
Flinke fagfolk er en forutsetting for at Norge fortsatt skal vokse som reiselivsdestinasjon. NHO Reiseliv arbeider strategisk og politisk for å sikre riktig og nok arbeidskraft til norsk reiselivsnæring.