– NHO Reiseliv arbeider strategisk og politisk for å sikre tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft til norsk reiselivsnæring, og ønsker økt gjennomslag for fag- og yrkesopplæringen. NHO Reiselivs medlemsbedrifter ønsker en bedre fag- og yrkesopplæring, og dersom de endringene som vi spiller inn i høringssvaret blir gjennomført, har vi tro på at dette vil bidra positivt til det, sier Kristin Krohn Devold.
NHO Reiselivs innspill til de foreslåtte endringer fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet foreslår i høringen å endre navnet på retningen "Service og samferdsel" til "Handel". NHO Reiseliv er positive til å endre navn, men anbefaler at den nye retningen kalles "Handel, service og reiseliv".
– Vi mener det er naturlig at en næring som reiselivet nevnes i tittelen på fagoverbygningen. Alle antagelser om årene som kommer peker på at reiselivet vil bli viktigere og viktigere som sysselsetter både i Norge og globalt, sier Kristin Krohn Devold.
Beregninger viser at den globale turismen vil vokse med 66 prosent innen 2030. Det byr på enorme muligheter for norsk reiseliv, som er i ferd med å ta en stadig større del av den internasjonale turistveksten.
– Å øke rekrutteringen og attraktiviteten til yrkesfagene som er relevante for reiseliv er derfor vesentlig både for gjøre ungdommer i stand til å delta på fremtidens arbeidsmarked og for å møte den ventede veksten i reiselivet, sier Kristin Krohn Devold.
Foreslåtte endringer i Vg2 og Vg3 reiseliv
NHO Reiseliv anbefaler at Vg2 og Vg3 reiseliv omgjøres til et studieforberedende løp. Både elevene og bransjen virker i stor grad å være mer orientert mot høyere utdanning enn mot fagutdanning. At reiselivsfaget dermed blir studieforberedende vil følge opp denne trenden.
– Et nytt studieforberedende tilbud må gi elevene en praktisk opplæring rettet mot bransjen som forberedelse til høyere utdanning. Et nytt utdanningsprogram skal ivareta praksis i arbeidslivet, språk og felles programfag i reiseliv. Bransjen etterspør mer teoretisk kompetanse, og særlig språkkompetanse, i tillegg til kandidater med praktisk erfaring fra servicefunksjoner i bedrifter, sier Kristin Krohn Devold.
NHO Reiseliv løfter frem flere argumenter for å konstruere en ny modell for reiseliv der elementer av yrkesfag og studiekompetanse kombineres:
- Reiseliv, handel og service er fagfelt som deler et faglig fundament. Bransjene har flere likhetstrekk. Vi mener at et felles opplæringstilbud på Vg1 vil gi gjensidig utbytte for disse bransjene. I tillegg får elevene flere valgmuligheter.
- Reiseliv er et eksempel på en bransje der kombinasjonen av praktisk og teoretisk kompetanse verdsettes.
- Elever som ønsker en praktisk vei til studiekompetanse, bør få et bedre tilrettelagt tilbud. Dette vil også møte bransjens uttalte kompetansebehov. Samtidig vil elevene ikke si fra seg muligheten til å få studiekompetanse. Praktisk læring i kombinasjon med teori kan gi motivasjon for denne elevgruppen.
– Endringen betyr at man får inn flere relevante fag og at opplæringen i skole over tre år møter kompetansebehovet til bransjen på en bedre måte. At de tre årene i skole gir studiekompetanse betyr at den enkelte som har en fag- og grunnutdanning i reiseliv får mulighet til å spesialisere seg på høgskole eller universitet i fag som er relevante til akkurat det området i reiselivet som man har ønske om å jobbe i. Dette er svært positivt, avslutter Kristin Krohn Devold.
Se også: