NHO Reiseliv taler leiebilbransjens sak på Stortinget
Foto: NHO Reiseliv
Likebehandling og elektrifisering av bransjen stod på agendaen.
Foto: NHO Reiseliv
Likebehandling og elektrifisering av bransjen stod på agendaen.
24. oktober stilte Jørn Skjeldrum, flåtedirektør i Hertz og styremedlem i NHO Reiseliv Mobility, sammen med Ole Michael Bjørndal, fagdirektør i NHO Reiseliv, i budsjetthøring i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
De fremmet flere viktige punkter for å styrke leiebilnæringen og det grønne skiftet.
Regjeringen har i Prop 1 LS varslet at den ønsker å skjerme drosjenæringen fra reglene om tilbakeføring av merverdiavgift på kjøretøy. NHO Reiseliv mener argumentasjonen for dette også bør gjelde leiebilbransjen og at endringene som foreslås for drosjenæringen også bør gjelde for leiebilbransjen.
– Vi mener at det er urimelig at regjeringen ikke velger å likebehandle disse to næringene, som er i en lignende situasjon når det gjelder fradragsrett på moms på personkjøretøy. Det er på høy tid at leiebilbransjen får de samme rammevilkårene som drosjenæringen, sier Bjørndal.
Skjeldrum og Bjørndal fremmet også et forslag om å utvide momsfritaket på leasing av elbiler, slik at det også gjelder korttidsutleie av elbiler under 30 dager. De påpekte at mangelen på momsfritak ved korttidsleie hindrer utviklingen mot en mer miljøvennlig bilpark. I tillegg kan momsfritak på korttidsleie gjøre det mer attraktivt for utenlandske turister, som i dag utgjør 75 % av leietakerne i turistmarkedet, å velge elbiler fremfor fossildrevne biler.
Dersom momsfritak ble innført for leie under 30 dager, ville det bli billigere å leie elbil, noe som igjen ville øke etterspørselen og støtte elektrifiseringen, sier Skjeldrum.
NHO Reiseliv er kritiske til regjeringens forslag om å gjeninnføre sjablongregler for personkjøretøy som benyttes som drosjer, uten å vurdere tilsvarende regler for leiebilbransjen. Dette oppleves som en urettferdig forskjellsbehandling som gjør det mer kostbart og komplisert å drive leiebil- og bildelingstjenester.
– Når Skatteetaten i sitt høringssvar til endringen mente at tidligere regler for korttidsutleie fungerte godt, er det svært overraskende at regjeringen kun foreslår dette for drosjene. Endringene bør utvides til å gjelde også leiebil og bildeling, understreket Bjørndal.
NHO Reiseliv håper nå at regjeringen vil ta innspillene på alvor og sørge for at leiebilbransjen får de samme rammevilkårene som drosjenæringen. – Det vil være et viktig skritt i retning av en mer bærekraftig transportsektor og et næringsvennlig regelverk, avslutter Bjørndal.
NHO Reiseliv oppfordrer transport- og kommunikasjonskomiteen til å gi leiebilbransjen samme avgiftsfordeler som drosjenæringen, og til å inkludere korttidsutleie av elbiler i mva-fritaket som en del av det grønne skiftet.
NHO Reiseliv og leiebilbransjen ble ikke hørt da regjeringspartiene og SV kom til enighet om revidert nasjonalbudsjett. Det er nå klart at regjeringens forslag om leiebilmoms ble vedtatt uten endringer.