NHO Reiseliv og leiebilbransjen ble ikke hørt da regjeringspartiene og SV kom til enighet om revidert nasjonalbudsjett. Det er nå klart at regjeringens forslag om leiebilmoms ble vedtatt uten endringer.
– Det er klart vi er skuffet, og egentlig litt forundret. Venstresiden på Stortinget har nå vedtatt et mindre miljøvennlig regelverk som rammer bildeling og bilutleie til fordel for mer privatbilisme. Dette er stikk i strid med myndighetenes målsetting om styrking av delingsøkonomien og mer bruk av bildeling i Norge, sier Kai Byremo, leder for NHO Reiseliv Mobility.
Saken skulle etter planen legges frem i revidert nasjonalbudsjett (RNB) i mai 2024, og 14.mai 2024 kom RNB hvor det ble klart at regjeringen ikke hadde lyttet til noen innspill fra hverken bilutleie, bilbransjen eller reiselivsaktørene.
Vil få konsekvenser for Norge som reiselivsdestinasjon
Dessverre ble verken NHO Reiseliv eller de andre rammede parter ikke hørt i høringsrunden. Da Ap, Sp og SV lanserte sin budsjettenighet, ble det klart at regjeringens forslag ble vedtatt uendret.
Den uheldige effekten av dette er tydelig kommunisert i flere omganger, forklarer Byremo:
Regjeringen har nå valgt en regelendring som fører til en dårligere reiselivs-, klima- og distriktspolitikk i Norge
Kai Byremo, leder for NHO Reiseliv Mobility
– Det vil gå utover tilbudet av biler, det vil gå utover antall bedrifter og arbeidsplasser og det vil gå utover tilgjengeligheten til Norge som reiselivsnasjon. Regjeringen har nå valgt en regelendring som fører til en dårligere reiselivs-, klima- og distriktspolitikk i Norge, sier Byremo.
Til forvansking, ikke forenkling, for næringslivet
Jørn Skjeldrum hos Hertz legger til at de administrative byrdene som bransjen nå får, er alt annet enn hva regjeringen har lovet om for forenkling for næringslivet.
– Fremover må bransjen vurdere og angi restverdien på hver enkelt bil og beregne tilbakeføring av fradragsført inngående merverdiavgift ved kjøp av bil og beregning av fremtidig kostnad.
– Bransjen vil med andre ord ende opp i en situasjon hvor den ikke vet hva den endelige kostnaden når det gjelder avgifter vil være når den anskaffer biler, og dette blir derfor et betydelig fremtidig usikkerhetsmoment. Bransjen vil også måtte føre mer detaljerte og kompliserte regnskaper for å dokumentere bilens faktiske restverdi. Leiebilbransjen håndterer årlig flere tusen biler og hver enkelt bil får nå en mer komplisert håndtering, sier Skjeldrum.
Regjeringen sier én ting, og gjør en annen
Kompliseringen blir også bemerket av Skatteetaten. Byremo og Skjeldrum sier at de fremover sammen med NHO vil ta kontakt med Skatteetaten for å sørge for en enklest mulig fortolkning og etterlevelse av reglene.
Ole Michael Bjørndal, fagdirektør i NHO Reiseliv, har jobbet tett med leiebilbransjen i denne saken. Han har og jobbet mye med eksportsatsningen på reiseliv som regjeringen besluttet i fjor. Bjørndal er forundret over at sammenhengene som blir påpekt mellom reiseliv, tilgjengelighet og leiebil ikke tas hensyn til:
– Regjeringen forverrer nå leiebilbransjens rammebetingelser. Dette vil øke bransjens kostnader med flere hundre millioner kroner og føre til et dårligere tilbud av leiebil i Norge. Gjennom at forslaget reduserer tilgjengeligheten til gode og nødvendige transportløsninger for reiselivet og forverrer konkurransesituasjonen opp mot våre naboland, er forslaget i direkte strid med regjeringens eksportsatsing på reiselivet. Under arbeidet med eksportsatsningen er faktisk tilgjengelighet blant de temaene som flest har trukket frem som viktig. Her sier regjeringen én ting og gjør en annen, sier Bjørndal i NHO Reiseliv.
Veien videre nå handler om å få best mulig vilkår for leiebilbransjens bidrag til det grønne skiftet. Da vil fjerning av moms på utleie av elbil være en hovedprioritet, sier Bjørndal: – NHO Reiseliv kommer naturligvis til å fortsette å poengtere at det er svært gode grunner for å skille mellom leasing vs. korttidsutleie i merverdiavgiftsreglene, selv om disse nå dessverre blir endret.
Veien videre nå handler om å få best mulig vilkår for leiebilbransjens bidrag til det grønne skiftet. Da vil fjerning av moms på utleie av elbil være en hovedprioritet.
Ole Michael Bjørndal, fagdirektør i NHO Reiseliv
– Korttidsutleie er de eneste som betaler moms på elbil i dag. Avgiftsreglene rundt innkjøp og korttidsutleie av elektrisk bil gjør at prisen ut til kunde oppleves som høy, som igjen gjør at kunden i stor grad etterspør fossile alternativer fremfor elektrisk når de skal leie bil. Et avgiftsfritak på korttidsutleie vil avhjelpe dette, og for eksporten av grønt, norsk reiseliv vil dette også være gunstig. Dette er på høy tid at dette gjøres noe med, understreker Bjørndal.
Regjeringen har lagt frem forslag til revidert nasjonalbudsjett. NHO Reiseliv reagerer sterkt på regjeringens nye MVA-regler for leiebilbransjen som fordyrer Norge som reisemål.
NHO Reiseliv reagerer sterkt på flere punkter i Revidert nasjonalbudsjett, blant annet nye MVA-regler for leiebilbransjen som fordyrer Norge som reisemål. Last ned NHO Reiselivs høringssvar til Revidert nasjonalbudsjett 2024 her.