Jama Awaleh, Justisen: – Det er viktig å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø i julebordsesongen

#205

Jama Awaleh, Justisen i Oslo.

– Vi har jobbet mye med åpenhet og trygghet hos personalet og er tydelige på hvordan det skal meldes ifra og håndteres dersom ubehagelige situasjoner skulle oppstå.

Fortell litt om din reiselivsbedrift, Justisen

Justisen: Restaurant - Bar - Bakgård

– Historien til Justisen startet i 1828 da familien Anonsen overtok cafe- og restaurantdriften etter Sandberg, som hadde drevet siden 1908. Justisen lå den gangen i Møllergata 19 og var nærmeste nabo til Tinghuset og Justis- og rettsvesen, og det ble dermed naturlig at restauranten fikk navnet Justisen. Her samlet det seg alt fra jurister og advokater til håndverkere, skogsarbeidere, sjøfolk, krigsveteraner og kunstnere, for å nyte god mat og drikke og for å diskutere livet og nyhetsbildet i inn- og utland.

Menyen har opp gjennom årene inneholdt alt fra byens beste hellefisk, luksussmørbrød til lapskaus, og det finnes nok ikke tall på hvor mange halvlitere med flytende føde som har blitt servert her opp gjennom årene. Servicen og atmosfæren var så god at stedet hadde tredje generasjons stamgjester.

Justisen - god mat, drikke og historie i veggene.

I 1984 ble bygningen i Møllergata 19 revet av staten for å få plass til regjeringskvartalet - til stor fortvilelse for stedets stamgjester. Justisen flyttet da til nåværende beliggenhet i Møllergata 15. Stedet var stengt i noen år, før vi bokstavelig talt børstet støvet av lokalene og åpnet i oktober 2015.

Vårt mål har hele tiden vært å bevare lokalene, historien, og sjarmen til stedet - samtidig som vi videreutvikler Justisen-konseptet. Basert på tilbakemeldinger fra våre gjester, så tror jeg at vi har klart det på en fin og balansert måte.

NHO Reiseliv ønsker å bekjempe seksuell trakassering på norske serverings- og utesteder. Hvordan jobber dere på Justisen for å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø for de ansatte nå i julebordsesongen?

– Det er svært viktig for oss å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø i julebordsesongen. Vi har jobbet mye med åpenhet og trygghet hos personalet rundt hva som er akseptabel oppførsel og ikke. Vi har også vært tydelige på hvordan det skal meldes ifra og håndteres dersom ubehagelige situasjoner mot formodning skulle oppstå. En viktig del av dette arbeidet har gått på å skape bevissthet rundt temaet og å sørge for at alle jobber samlet mot å forebygge den type oppførsel.

Hvilke egenskaper vektlegger du når du skal ansette nye medarbeidere?

– De viktigste egenskapene ved en nyansettelse er pågangsmot og serviceinnstilling. Vi søker folk som er serviceinnstilte av natur og som er sultne på å ta ansvar. Utover tidligere erfaring er det også ekstremt viktig for oss å finne folk som passer inn i det eksisterende teamet. Vi ser på personalet som et lag, og laget blir ikke godt uten rett sammensetning av egenskaper og personligheter.

Hva er viktig for at din bedrift skal lykkes enda bedre?

– Det er viktig å finne rett balanse mellom fokus på topp- og bunnlinje. Vi jakter stadig nye faktorer som driver topplinja samtidig som vi jobber detaljert med å holde gode marginer som opprettholder en stødig bunnlinje. En viktig del av vår fremtidige suksess vil også være å fortsette å tørre å prøve nye ting for å dra konseptet videre. Vi har stor tro på at man ikke lykkes uten å tørre å feile.

Hvorfor er dere medlem i NHO Reiseliv?

– Det var naturlig å videreføre medlemskapet som vi har hatt god erfaring med fra andre av våre serveringsteder, som for eksempel Stratos og F6. Vi setter pris på gode forsikringsavtaler og rabatter på innkjøp, for å nevne noe.

Hvordan var din beste norgesferie?

Bruk #norgesferie på Instagram :-).

– Tro det eller ei, jeg har bodd i Norge i snart 30 år og har faktisk ikke hatt Norgesferie enda! Men jeg har hørt at det har blitt billigere å feriere i Norge nå, så planen er å reise litt rundt i Nord-Norge neste sommer.

 

Se også:

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

Nyhetsbrev fra NHO Reiseliv

NHO Reiseliv sender oppdateringer med siste nytt om situasjonen for norske reiselivsbedrifter. Meld deg på her.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: