Fortell litt om deg selv og kulturhotellet Opus XVI.
Opus XVI (16) er oppkalt etter Edvard Grieg sitt mest kjente musikkstykke, Klaverkonserten i A-moll (Op 16). Min tippoldefars bror var Edvard Grieg og adressen til hotellet er Vågsallmenningen 16, så vi synes navnet og merkevaren Opus XVI passet oss og konseptet vårt bra. Opus XVI har 65 lekre hotellrom, restaurant, bar, selskapslokaler og møterom.
Sammen med min kone, Britt Marie, har jeg hatt gleden av å utvikle det konseptuelle. Vi driver det vi ønsker skal bli et av Norges aller beste hoteller. Vi er begge utdannet ved Norsk Hotellhøgskole i Stavanger og har ledet andre norske hoteller før vi fikk muligheten her. Gjennom prosjektet Opus XVI ønsker vi å kombinere våre familierøtter med hotellkunnskap og skape noe nytt i det Bergenske hotellmarkedet. Ambisjonsnivået skal være høyt.
Alexander Grieg, daglig leder ved Opus XVI i Bergen
Hva er suksesshistorien bak hotellet og hva er viktig for å lykkes fremover?
Hotellopplevelsen på Opus XVI handler om summen av alle små og store detaljer. Vår aller viktigste ressurs er våre ansatte. Uten kollegaer som forstår hva helheten betyr, så kan vi ikke lykkes i å bli best. For å lykkes fremover må vi derfor fortsette å utvikle kvaliteten i alle ledd av gjestereisen. Dette er et kontinuerlig arbeid som inkluderer trening av ansatte, utvikling av rutiner og bygging av intern servicekultur. Å skrive det ned, er en ting. Å gjøre det hver gang, hver dag, med hver gjest er noe helt annet.
Hvilke forventninger har du til julebordsesongen og 2019?
Vi har ganske store forventinger til julebordsesongen, først og fremst fordi det ser veldig lovende ut med hensyn til bookinger. Vi har 1500 kvm med arealer i første etasje og dermed muligheter for å ta imot relativt mange gjester samtidig. Hotellets atmosfære innbyr til julekos, så vi gleder oss til å få inn juletre og pynte til jul.
Starten på 2019 blir nok veldig tøff her i Bergen, og dette gjelder nok for de aller fleste hoteller i området. Kapasiteten på hotellsenger er utvidet betraktelig de siste to-tre årene og dette vil vi definitivt merke, spesielt første kvartal 2019. Sommersesongen ser fortsatt veldig lovende ut.
Hvorfor er dere medlem i NHO Reiseliv og Innkjøpskjeden?
Fra tidligere arbeidsforhold kjenner vi NHO Reiseliv og det ble derfor naturlig å melde bedriften inn der. Det er godt å kunne ha støtte i ulike juridiske spørsmål og så bruker vi i tillegg Arbinn relativt mye til maler, informasjon osv. Som liten bedrift har vi liten markedsmakt og som kjedeuavhengig bedrift var det naturlig å se etter en innkjøpsordning som gir oss bedre innkjøpsbetingelser enn vi kunne fått på egen hånd.
Er det noe ved Innkjøpskjeden som betyr ekstra mye for deg som leder og dine ansatte?
I innkjøpskjeden har man samlet mange solide leverandører og vi forsøker å være lojal til disse så langt det ikke går ut over kvaliteten på produktene våre. Dette er naturligvis økonomisk motivert ut fra den bonusordningen som ligger i innkjøpskjeden.
NHO Reiseliv fronter viktige saker for reiselivsnæringen hos myndighetene. Er det noen saker du som hotellmann er spesielt opptatt av?
Jeg er opptatt av forutsigbare rammebetingelser. Dette dreier seg først og fremst om moms på våre tjenester og skattepolitikk. I tillegg er det helt klart at det nå snart må komme reguleringer i forhold til aktører som AirBnb. Flere av aktørene i det markedet er storaktører/profesjonelle, så det er ingen grunn til at ikke de også skal underlegges samme myndighetskrav som oss andre.
Hva gjør dere for å bidra til en bærekraftig og grønn drift?
På Opus XVI er vi mest opptatt av hva vi gjør og ikke hvordan vi dokumenterer og kommuniserer.
Vi har stort fokus på å unngå kjemikaliebruk. Hotellet har investert i ozonvann generator, slik at vi stort sett bare bruker helt rent vann ved renhold. I tillegg er vi opptatt av bærekraftig og kortreist mat. Vi bruker mange lokale leverandører, og våre menyer består for det meste av fisk og skalldyr. Vi tilbyr relativt lite rødt kjøtt til våre gjester, og vår restaurant har også fått positive tilbakemeldinger på våre vegetar -og veganmenyer.
Vi har forsøkt å unngå trykksaker, spesielt på våre hotellrom. All hotellinformasjon finner gjesten på nettbrett. Som alle andre sorterer også vi matavfall, plast, papir og spesialavfall.
Har du en morsom hotellhistorie på lager?
Denne sommeren har vi hatt en rekke prominente gjester på besøk. Noen sjekker inn med eget navn, andre sjekker inn inkognito. Den øverste sjefen i et av verdens største selskaper sjekket en gang inn her med sin kone. Dette var ekstremt jordnære og hyggelige mennesker som mine kollegaer fikk et flott forhold til. Ved utsjekk traff vedkommende en kollega i døren. Hans kollega, som også kom fra den andre siden av Atlanteren, ble svært overrasket over å treffe sin øverste leder i døren på et lite Bergenshotell. Han var helt «star struck» - og selvfølgelig meget fornøyd med sitt valg av hotell i den lille Vestlandshovedstaden.
Vi oppfordrer flere til å velge #norgesferie! Hvordan var din beste norgesferie?
Jeg elsker å dra på tur i eget land, og gjerne i nærområdet her. Vestlandet har utrolig mye fint å by på. Noe av det vakreste som finnes er Hardanger under frukttreblomstringen eller Vossetraktene på sommerstid. En tur på hytten i Myrkdalen danner det beste utgangspunkt for en fin, avslappende ferie med lange løpeturer på skogsveier eller toppturer i nærområdet.